skip to Main Content
ΤΙΜΟΘΕΑΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ

Τιμοθεάτος Γερασιμος «Ο τουρισμός χρειάζεται σχέδιο, υποδομές και σεβασμό στην τοπική παραγωγή»

Εκπομπή: Το Βήμα του Πολίτη – Σάκης Βούτος
Ραδιόφωνο: Ionian Galaxy 90.8 / voutospress.gr
Ημερομηνία: 24 Οκτωβρίου 2025

Θέματα που συζητήθηκαν:

  1. Τουρισμός και τοπική ανάπτυξη

    • Ο τουρισμός στην Κεφαλονιά φέτος ήταν ελαφρώς μειωμένος σε σχέση με το 2024, σύμφωνα με παρατηρήσεις από περιοχές όπως η Σάμη.

    • Η αύξηση των Airbnb και η αυτοσυντήρηση των τουριστών (μαγείρεμα στα καταλύματα) μείωσε τα έσοδα των εστιατορίων.

    • Παρόλα αυτά, ο τουρισμός πολυτελείας παρουσιάζει δυνατότητες ανάπτυξης, εφόσον υπάρξουν επενδύσεις σε υπηρεσίες και υποδομές υψηλού επιπέδου.

  2. Πρωτογενής και δευτερογενής τομέας – Τοπικά προϊόντα

    • Τονίστηκε η ανάγκη στήριξης της τοπικής παραγωγής και διασύνδεσης με τον τουρισμό, ώστε ο επισκέπτης να βιώνει αυθεντικές γεύσεις και προϊόντα.

    • Υπογραμμίστηκε η έλλειψη τυποποίησης και η ανεπαρκής παραγωγή για να καλυφθούν οι ανάγκες των ξενοδοχείων.

    • Επικρίθηκε η απουσία κινήτρων και οι καθυστερήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ, με αναφορές σε φαινόμενα κακοδιαχείρισης επιδοτήσεων.

  3. Προτάσεις για ένα “Local Hub” στην Κεφαλονιά

    • Παρουσιάστηκε η ιδέα ενός ενιαίου χώρου προβολής τοπικών προϊόντων και εμπειριών (Local Hub), ανοιχτού όλο τον χρόνο, με εκθέσεις, γευσιγνωσίας, παιδική ζώνη και χώρο εκδηλώσεων.

    • Παρόμοια παραδείγματα υπάρχουν σε πόλεις όπως Μάλτα και Λιβόρνο.

    • Ο Τιμοθεάτος συμφώνησε ότι το Επιμελητήριο μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία του.

  4. Ζητήματα υποδομών

    • Εντοπίστηκε ότι οι ελλείψεις σε βασικές υποδομές (δρόμοι, δίκτυα, αστικές παρεμβάσεις) εμποδίζουν την ποιοτική τουριστική ανάπτυξη.

    • Ο ιδιωτικός τομέας κινείται γρηγορότερα, ενώ ο δημόσιος τομέας «καθυστερεί και δεν έχει την απαιτούμενη επάρκεια».

  5. Κριτική στην κρατική τουριστική πολιτική

    • Ο Τιμοθέατος και ο Βούτος άσκησαν κριτική για έλλειψη στρατηγικής και αναποτελεσματικότητα του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ.

    • Ζητήθηκε μεγαλύτερη εποπτεία και αξιολόγηση δράσεων προβολής από τον ΕΟΤ και τις Περιφέρειες.

    • Τονίστηκε πως η προβολή μέσω σύγχρονων μέσων (TikTok, social media) είναι πιο αποτελεσματική και άμεση από τις παραδοσιακές καμπάνιες.

  6. Ανάγκη για σχέδιο και συνέπεια

    • Επικρίθηκε το φαινόμενο των επαναλαμβανόμενων συνεδρίων που δεν οδηγούν σε πράξεις.

    • Ο πρόεδρος ζήτησε ουσιαστικό σχεδιασμό με χρονικό ορίζοντα τριετίας–τετραετίας για την ανάπτυξη νέων αγορών (Κίνα, Κορέα, Ιαπωνία).

    • Αναγνώρισε ότι η μείωση των Άγγλων τουριστών (–10.000) είναι σήμα προειδοποίησης και πρέπει να αναλυθούν τα αίτια.

  7. Κοινωνικές διαστάσεις – Ήθος και μέλλον

    • Σχολιάστηκε ότι λίγοι επαγγελματίες με υπερβολικές τιμές (π.χ. σαλάτα 15€ χωρίς φέτα) χαλούν την εικόνα του νησιού.

    • Έγινε έκκληση για λογική τιμολογιακή πολιτική και για σεβασμό στον πελάτη.

    • Ο Βούτος έκλεισε με έμφαση στο μέλλον των παιδιών και των οικογενειακών επιχειρήσεων, τονίζοντας ότι αν δεν υπάρξει σχέδιο, «το μετά θα είναι κλείσιμο».

Συμπεράσματα:

  • Το τουριστικό μοντέλο της Κεφαλονιάς χρειάζεται επανεξέταση και εξορθολογισμό.

  • Τοπική παραγωγή, γαστρονομία και ποιοτικές υπηρεσίες μπορούν να γίνουν τα κύρια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

  • Καλύτερος συντονισμός δημόσιου–ιδιωτικού τομέα είναι απαραίτητος.

  • Επενδύσεις σε υποδομές και ψηφιακή προβολή αποτελούν βασικούς άξονες για το μέλλον.

  • Πειθαρχία, συνέπεια και λογική τιμολόγηση είναι κρίσιμα στοιχεία για να διατηρηθεί η εικόνα του νησιού ως ποιοτικού προορισμού.

Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη.

Στην εκπομπή «Το Βήμα του Πολίτη» του Σάκη Βούτου στον Ionian Galaxy 90.8 και στο voutospress.gr, φιλοξενήθηκε ο Γεράσιμος Τιμοθέατος, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς, μέλος της ΠΟΞ και Ταμίας  ΣΕΤΕ.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην πορεία του φετινού τουρισμού, στη σχέση με τον πρωτογενή τομέα, στις ελλείψεις των υποδομών, αλλά και στις ευκαιρίες που ανοίγονται για ένα νέο, βιώσιμο τουριστικό μοντέλο.

Σάκης Βούτος: Κύριε Τιμοθεάτε, πώς κύλησε η φετινή τουριστική χρονιά; Υπάρχει μείωση σε σχέση με πέρυσι;
Γεράσιμος Τιμοθέατος: Ναι, υπήρξε μια μικρή μείωση στην επισκεψιμότητα, κυρίως λόγω της αύξησης των Airbnb και της αυτοσυντήρησης των τουριστών. Τα εστιατόρια είχαν χαμηλότερα έσοδα, παρότι ο αριθμός αφίξεων δεν μειώθηκε δραματικά. Είναι φαινόμενο που βλέπουμε πανελλαδικά, όχι μόνο στην Κεφαλονιά.

Σ.Β.: Υπάρχει συχνά συζήτηση για τη διασύνδεση του τουρισμού με την τοπική παραγωγή. Πώς το βλέπετε;
Γ.Τ.: Είναι καθοριστικό ζήτημα. Χρειάζεται να στηρίξουμε τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα ώστε τα ξενοδοχεία να προσφέρουν τοπικά προϊόντα. Δυστυχώς, δεν υπάρχει τυποποίηση, ούτε επάρκεια παραγωγής. Οι αγρότες και κτηνοτρόφοι δεν έχουν στήριξη, ενώ τα σκάνδαλα στον ΟΠΕΚΕΠΕ αποθαρρύνουν όσους προσπαθούν νόμιμα. Αν δεν υπάρξουν κίνητρα, δε θα έχουμε ποτέ επάρκεια προϊόντων για τα τουριστικά μας καταλύματα.

Σ.Β.: Πρόσφατα προτάθηκε η δημιουργία ενός “Local Hub” στην Κεφαλονιά. Πώς το κρίνετε;
Γ.Τ.: Είναι εξαιρετική ιδέα. Ένας ενιαίος χώρος που θα συγκεντρώνει, προβάλλει και προσφέρει εμπειρίες γύρω από τα τοπικά προϊόντα, όπως γίνεται στη Μάλτα ή το Λιβόρνο, θα μπορούσε να γίνει σημείο αναφοράς. Το Επιμελητήριο μπορεί να παίξει ηγετικό ρόλο, συντονίζοντας επιχειρήσεις και παραγωγούς.

Σ.Β.: Παρ’ όλα αυτά, παραμένουν τεράστια ζητήματα υποδομών. Πώς τα αξιολογείτε;
Γ.Τ.: Είναι το μεγαλύτερο μας πρόβλημα. Οι δρόμοι, οι δημόσιοι χώροι, ακόμα και η βασική σήμανση δεν ανταποκρίνονται στο επίπεδο που χρειάζεται ένας σύγχρονος τουριστικός προορισμός. Ο ιδιωτικός τομέας τρέχει πολύ πιο γρήγορα από τον δημόσιο. Αν δεν υπάρξει επιτάχυνση, δε θα μπορέσουμε να κρατήσουμε πελάτες υψηλής ποιότητας.

Σ.Β.: Υπάρχει και η κριτική ότι ο ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού λειτουργούν χωρίς σχέδιο. Συμφωνείτε;
Γ.Τ.: Ναι, χρειάζεται περισσότερη εποπτεία. Ο ΕΟΤ πρέπει να ελέγχει πού πάνε τα χρήματα και τι αποτελέσματα φέρνουν οι δράσεις προβολής. Σήμερα, τα social media και οι ψηφιακές πλατφόρμες προωθούν τον τουρισμό πολύ πιο αποτελεσματικά από τα παλιά έντυπα. Δεν χρειαζόμαστε βαρύγδουπες καμπάνιες, αλλά ευελιξία και στόχευση.

Σ.Β.: Φέτος χάθηκαν περίπου δέκα χιλιάδες Άγγλοι τουρίστες. Πού το αποδίδετε;
Γ.Τ.: Είναι συνδυασμός παραγόντων — ακρίβεια, αλλαγή προτιμήσεων, αλλά και κάποιες αρνητικές εμπειρίες. Δεν μπορεί λίγοι επαγγελματίες με υπερβολικές τιμές να χαλάνε την εικόνα του νησιού. Αν θέλουμε τουρισμό ποιότητας, πρέπει να σεβόμαστε τον επισκέπτη και να τιμολογούμε λογικά.

Σ.Β.: Τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα;
Γ.Τ.: Να υπάρχει σχέδιο, όχι λόγια. Επιμελητήριο, εμπορικοί σύλλογοι και τουριστική επιτροπή να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, να καταγράψουν τα προβλήματα και να εφαρμόσουν συγκεκριμένες δράσεις για την επόμενη χρονιά. Αν δεν σκεφτούμε το μέλλον και τα παιδιά μας, το νησί θα μαραζώσει.

Συμπέρασμα:

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς, Γεράσιμος Τιμοθέατος, στέλνει σαφές μήνυμα:
ο τουρισμός δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στις αφίξεις, αλλά στη ποιότητα, τις υποδομές και τη στήριξη της τοπικής παραγωγής.
Η Κεφαλονιά έχει τα πλεονεκτήματα, αλλά χρειάζεται σχέδιο, συνέπεια και συνεργασία.

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
45 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top