ΤΙΜΗΤΙΚΟ ΔΙΠΛΩΜΑ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ.
O ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΗΣ KΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ ΗΤΑΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΌΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΛΑΒΑΝ ΦΕΤΟΣ TO ΤΙΜΗΤΙΚΟ ΔΙΠΛΩΜΑ ΚΑΙ TO ΧΡΥΣΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΝΟΜΗ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΑΠΟ “ΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ” ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΓΡΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ.
Με την υποστήριξη του Ομίλου Unesco Πειραιώς και Νήσων και του Πολιτιστικού Κυττάρου Σαλαμίνας , ο Διεθνής Πολιτιστικός Οργανισμός «Το Καφενείο των Ιδεών»,του ακούραστου, και πάντα δραστήριου πνευματικού ανθρώπου με διεθνή εμβέλεια Ντίνου Κουμπάτη απένειμε για τεσσαρακοστή πρώτη φορά τα Χρυσά Μετάλλια Μεγάλου Αλεξάνδρου και Βεργίνας, σε διακεκριμένες προσωπικότητες της Ελλάδας και από όλο τον κόσμο που έχουν υπηρετήσει μέσα από το έργο τους, τον Άνθρωπο και την εξέλιξή του επάνω σε αυτόν τον πλανήτη.
Τα Βραβεία απένειμαν, η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Σοφία Λαλούση-Καρνέση και οι δημοτικοί σύμβουλοι Βιβή Αγαπίου και Μάνος Δερτούζος. Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της εκδήλωσης, παρουσιάστηκαν έργα του μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου.
Για την εξαίρετη ποιητική γραφή του Κώστα Ευαγγελάτου και πιο συγκεκριμένα για το ποίημα του La Saint Anne η πολιτισμολόγος ,εικαστικός ,κριτικός τέχνης και λογοτεχνίας Μαριλένα Φωκά (ΜΑ)επισημαίνει :” Το ποίημα του Κώστα Ευαγγελάτου η Αγία Άννα (La Saint Anne ) αποτελεί μια αριστουργηματική «ανάγνωση και ποιητική αποτύπωση » του πίνακα του Leonardo Da Vinci, «Η Παρθένος ,Το Βρέφος και η Αγία Άννα» που φιλοτεχνήθηκε τον 16 αιώνα για κοσμήσει το ναό Santissima Annunziata στη Φλωρεντία. Το έργο επί των ημερών μας βρίσκεται στο Λούβρο και συγκαταλέγεται ανάμεσα στους δέκα καλύτερους πίνακες του καλλιτέχνη. Σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο, ο εικονογράφος-«ζουγράφος» (όπως αποκαλούσαν τότε τους μετέπειτα αγιογράφους) ερμηνεύει τις Γραφές. Ο Κώστας Ευαγγελάτος γίνεται με τη σειρά του έμμεσα ερμηνευτής των Γραφών. Ο εν λόγω πίνακας βέβαια δεν είναι σωστά τοποθετημένος ιστορικά εφόσον τα τρία πρόσωπα που απεικονίζονται δεν συνυπήρξαν, καθώς κατά τους Ευαγγελιστές η Παρθένος Μαρία, ορφανή από τα 11 έτη της , βγαίνοντας από το Ναό στα 15 παραδόθηκε μη έχουσα κανέναν στον κόσμο στον Ιωσήφ τον Μνήστωρα για να την προστατεύσει. Εν τούτοις ο πίνακας του Da Vinci μεταφέρει τον θεατή σε «Χρόνο Βασιλείας των Ουρανών » που όλοι, άυλες οντότητες, ζώντες και μεταστάντες μετέχουν στην Δόξα Κυρίου, κυρίως κατά την διάρκεια των μυστήρια της Εκκλησίας. «Η Παρθένος, Το Βρέφος και η Αγία Άννα είναι ένας πίνακας που είναι φιλοτεχνημένος με τους κανόνες τις Καθολικής Αγιογραφικής τέχνης, αποτυπώνοντας το «ένσαρκο» συνεπώς εστιάζει περισσότερο στις εκφράσεις των προσώπων που αναδεικνύουν τις μεταξύ τους σχέσεις αλλά μπορούν επιπλέον να τους αποδοθούν φιλοσοφικές και θεολογικές προεκτάσεις. Η ανταπόκριση του Κώστα Ευαγγελάτου σε αυτό το κορυφαίο έργο τέχνης ήταν το ποίημα Η ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ ένα πόνημα γραμμένο με ροή λόγου, αφαιρετικού που η δομή του δείχνει ότι η σύλληψη του έργου ήταν μια αυθόρμητη αλλά ουσιαστική ανταπόκριση του καλλιτέχνη σε ένα οπτικό ερέθισμα που έγινε με έμπνευση, σεβασμό και ευλάβεια προς τα Ιερά πρόσωπα που απεικονίζονται. Επίσης μας παρέχει πληροφορίες με λεκτικά σχήματα όπως «Θωπείες Τοσκάνης, αιθέριο σφουμάτο, σκιές σημεία, χαράξεις » για την απαράμιλλη και νεοφανή τεχνική του Da Vinci των απαλών τονικών μεταβάσεων, του κιαροσκούρο και του σφουμάτο αλλά και με εκφράσεις όπως «γkρίζες χαράδρες» αποκαλύπτει επίσης της εξαιρετικές γεωλογικές γνώσεις του Da Vinci. Υπάρχει το στοιχείο της προ οικονομίας της Σταυρικής θυσίας που στον πίνακα αποκαλύπτεται με τον Αμνό στα χέρια Του Ιησού που ο ποιητής αντικαθιστά με την εισαγωγή ενός καινούργιου στοιχείου, την αναφορά του στον Ανάδοχο, Ιωάννη τον Πρόδρομο, που μετά την Βάπτιση «καθιστά» τον Ιησού «Έτοιμο « για το Έργο Του που θα τον οδηγήσει στη θυσία, ενώ και ο ίδιος ο Πρόδρομος υπήρξε Αμνός για χάρη του Νυμφίου. Οι δυο Γυναίκες, η Παρθένος και Η Αγία Άννα λειτουργούν σαν πρόσωπα- σύμβολα που μπορεί κανείς να εικάσει την αλληλεπίδραση της της Στωικής φιλοσοφίας και του Χριστιανισμού. Η Αγία Άννα έχει ταυτιστεί με την εκκλησία που στωικά έχει υπομείνει τόσα δεινά αλλά αυτός είναι ο δρόμος της τελείωσης μέσω της θυσίας, ενώ η Παρθένος ταυτίζεται περισσότερο με την αδύναμη ανθρώπινη φύση και ειδικά την μητρική που λυγίζει μπροστά στο μαρτύριο. Ο ποιητής συμπάσχει και αυτός με το ανθρώπινο δράμα της Παρθένου. Η απόδοση του ποιήματος από τον Κώστα Ευαγγελάτο ήταν σωστή, ορθοφωνική, υποβλητική και επιτέλεσε τον σκοπό της να γίνει κατανοητό το ποίημα από τον ακροατή καθώς το κάθε ποίημα γράφεται, αλλά «για να υπάρξει και να ολοκληρωθεί» πρέπει να αποδοθεί με απαγγελία και όχι μόνο σιωπηρή ανάγνωση . Εν κατακλείδι, το περιεχόμενο του ποιήματος του Κώστα Ευαγγελάτου Η ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ βρίσκεται σε τέτοιο ικανοποιητικό βαθμό περιγραφικής αρμονίας με τον πίνακα στον οποίο αναφέρεται που θα ήταν δυνατό για κάποιον ακούγοντας το να φανταστεί κατά προσέγγιση το περιεχόμενό του χωρίς να έχει δει το έργο. Το ποίημα Η ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ του ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ (La Saint Anne) βρίσκεται στην ενότητα ΣΦΟΥΜΑΤΟ ΚΑΙ ΞΙΦΟΣ από Συλλογή ΠΟΛΥΣΜΙΓΟΣ ΑΙΝΟΣ, του Κώστα Ευαγγελάτου Εκδόσεις ” Συλλογές”Αθήνα ,2014”.
O ιστορικός,κριτικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που έχει μελετήσει για πολλά χρόνια με το πλήρες εικαστικό έργο του Κώστα Ευαγγελάτου αναφέρει μεταξύ άλλων:”Στις απεικονίσεις και τις αποδόσεις της εκλεπτυσμένης γραφής του Κώστα Ευαγγελάτου υπερτερεί η ανθρωποκεντρική φυσιοκρατική διάσταση σε συνδυασμό με την διάρκεια εξερεύνησης της διάταξης του πανδαμάτορα χρόνου.Οι συνειρμοί της καίριας φόρτισης του με ιδιαίτερη έφεση στα ιδεογράμματα ,στα εννοιολογικά τοπία και στις ατέρμονες συλλήψεις κυριαρχούν μέσα από τα αισθήματα της ζωτικής και της επίκαιρης,σημερινής πραγματικότητας. Η έμπνευση του δημιουργού ενδυναμώνεται από την σχέση παρατηρητικότητας που αναπτύσει συχνά για το ορατό και στο προφανές στοιχείο της υπαρξιακής κατάστασης . Οι εικαστικές κατακτήσεις του πορεύονται ευρηματικά και επιμελημένα μέσα από την διάχυση της αισθαντικής ματιάς που διαθέτει. Συγκροτημένα καθρεφτίζουν εκφάνσεις και αλληλουχίες που αφομοιώνουν ρητές ενδύσεις και υπόκεινται σε θεματικές γέφυρες με παρεκκλίσεις της τέμνουσας υπερουσιότητας .Ο καλλιτέχνης συναρπάζει το κοινό καθώς τονίζει ολοκληρωμένα και εμπεριστατωμένα την έκσταση της απολυτότητας που επισυνάπτει στην ουσία των ευαγών προκλήσεων και υπερβατικών προσκλήσεων.Στην αμιγή τεχνοτροπία που ακολουθεί ορθώνει συχνά μια ανανέωση και μια οικουμενικότητα με συνειδητοποίηση και με δεξιότητα προς στην κορύφωση . Απερίσπαστα οι αδιάσπαστοι κύκλοι της τεχνικής που επιτελεί επιβάλλουν την διευρυμένη έντεχνη επεξεργασία του υλικού με ακριβοδίκαιη απτότητα,συνδυαστική προσομοίωση και συγκερασμό συνθέσεων .”
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ :Κώστας Ευαγγελάτος. (γεν. 12-11-1957, Αργοστόλι Κεφαλονιάς) Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός τέχνης, εικαστικός περφόρμερ, με ατομικές και ομαδικές εκθέσεις και δρώμενα διεθνώς. Ιδιαίτερα στη Νέα Υόρκη διοργανώθηκαν τρείς ατομικές εκθέσεις του (1984-86) και στο Παρίσι επτά ατομικές εκθέσεις (1988-2017). Έχουν εκδοθεί από το 1975 μέχρι σήμερα εκδόσεις κριτικού λόγου και τέχνης με κείμενα του και αισθητικές προσεγγίσεις γνωστών ιστορικών τέχνης στα έργα του. Έχουν κυκλοφορήσει από το 1975-2024, 17 ποιητικές συλλογές του. Ποιήματα του μεταφράστηκαν στην αγγλική από τον Κίμωνα Φράιερ. Με υποτροφία σπούδασε Ζωγραφική και Θεωρία της Τέχνης, στο Πανεπιστήμιο The New School της Νέας Υόρκης. Είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και υπήρξε από το 1997 εταίρος του Κέντρου Δικανικών Μελετών του Κώστα Ε. Μπέη. Από το 1986-1995 υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής της ιστορικής Γκαλερί Dada-Εst. Το 1990 ίδρυσε την πρωτοποριακή ομάδα σύγχρονης τέχνης του Art Studio EST στην Αθήνα και το 2001, στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς, την Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη./ Villa Rodopi art collection. Από το 2011 αίθουσα διδασκαλίας του Τμήματος Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Παν/μίου στο Αργοστόλι φέρει τιμητικά το όνομά του. Μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών (ΕΕΤΕ) Ελλάδας από το 1991, με πολλές συμμετοχές σε εικαστικές διοργανώσεις και δράσεις μέχρι σήμερα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Εταιρίας των Ελλήνων Λογοτεχνών (ΕΕΕΛ), της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών (ΕΕΛ – Το 2023 τιμήθηκε με το Βραβείο “Γρηγόριος Ξενόπουλος” ), της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (ΠΕΛ), του Ελληνογαλλικού Συνδέσμου κ.α. Έχει βραβευθεί για την πολυετή πολιτιστική του δράση από καλλιτεχνικούς, επιστημονικούς, λογοτεχνικούς, κοινωνικούς φορείς και συλλόγους.
Για τα σαράντα χρόνια λειτουργίας του «Καφενείου των Ιδεών», τιμήθηκαν ως επίτιμος πρόεδρος ο Ιωάννης Μαρωνίτης, πρόεδρος του Ομίλου Unesco Πειραιώς και Νήσων και του διεθνούς οργανισμού International Action Art . Χαιρετισμό απεύθυναν ο Ιωάννης Μαρωνίτης, ο Ντίνος Κουμπάτης συγγραφέας και ιδρυτής του Οργανισμού «Το Καφενείο των Ιδεών», ο Παναγιώτης Καρούσος, κ.α.
Φωτογραφικό υλικό από το studio και το αρχείο FOTANISM του Ντάνυ Μαρτζόκα.
Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
40 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ