Δ. Περδίκης: «Κρουαζιέρα με σύμβουλο απ’ έξω, χωρίς σχέδιο και χωρίς υποδομές;»
Αιχμές για διαβούλευση, λιμάνι και μαρίνα στο Ληξούρι.
Η κουβέντα περιστρέφεται γύρω από την έλλειψη διαβούλευσης, την αδιαφάνεια/ασαφείς αποφάσεις και την αίσθηση ότι ο Δήμος κινείται με “ενός ανδρός αρχή”, ειδικά σε θέματα τουρισμού–κρουαζιέρας–λιμενικών υποδομών.
Κεντρικό θέμα: “σύμβουλος κρουαζιέρας” (εξωτερικός)
-
Στην αναμόρφωση/τροποποίηση προϋπολογισμού εμφανίζεται κονδύλι για εξωτερικό σύμβουλο κρουαζιέρας (αναφέρεται ότι είναι εκτός Κεφαλονιάς, από Κρήτη).
-
Αναφέρεται ποσό 6.000€ (και γίνεται κουβέντα/σύγχυση αν είναι 12.000€/χρόνο ή αν “θα αλλάξει μετά”).
-
Η αντιπολίτευση/παρόντες (αναφέρονται Λαϊκή Συσπείρωση, Αραβαντινός, Μεσσάρης) ζητούν διευκρινίσεις και ο Περδίκης λέει ότι πήραν απαντήσεις που τις εκλαμβάνει ως αυταρχικές/αμφίσημες, χωρίς λεπτομέρειες για:
-
τι ακριβώς θα κάνει ο σύμβουλος,
-
με ποιο σχέδιο,
-
ποια παραδοτέα,
-
πώς θα “δέσει” με τοπικούς φορείς/γνώση.
-
Βασική ένσταση: υπάρχει τοπική τεχνογνωσία που “απαξιώνεται”
Ο Περδίκης (και ο δημοσιογράφος) επιμένουν ότι:
-
υπάρχουν γραφεία/πράκτορες στο Αργοστόλι με εμπειρία κρουαζιέρας (και στη Σάμη/Φισκάρδο),
-
υπάρχουν ντόπιοι άνθρωποι με εξειδίκευση (αναφέρεται ο κ. Στεφανάτος, με χρόνια εμπλοκή στην κρουαζιέρα/συνέδρια/εφοπλιστές),
-
άρα πριν πληρωθεί “απ’ έξω” σύμβουλος, θα έπρεπε να γίνει συστηματικός διάλογος με τους ήδη γνώστες.
Υποδομές: το “μπλόκο” για κρουαζιέρα/θαλάσσιο τουρισμό
Τονίζεται έντονα ότι ακόμα κι αν “φέρεις κρουαζιερόπλοιο”, το Ληξούρι έχει πρακτικά εμπόδια:
-
βάθη/εκβάθυνση λιμανιού (λένε ότι δεν έγινε όταν “υπήρχαν μηχανήματα”, “δεν το σκεφτήκαμε”),
-
ασφαλής πρόσδεση (αναφορά σε ανάγκη για δέστρες και γενικά ναυτική ασφάλεια),
-
λιμενικές υποδομές που θεωρούνται ανεπαρκείς/παλιές,
-
απουσία Λιμεναρχείου/λειτουργίας και άρα ελέγχων/διαδικασιών (φέρεται παράδειγμα χαμένης επένδυσης home-port το 2021 λόγω αυτών).
Μαρίνα / αλιευτικά σκάφη / πλωτές εξέδρες: “πού θα πάνε;”
Γίνεται κουβέντα για σχέδιο ενοικίασης/παραχώρησης μαρίνας σε ιδιώτη και τίθεται το πρακτικό ερώτημα:
-
τι θα γίνει με 50–60 αλιευτικά/επαγγελματικά/ερασιτεχνικά σκάφη που είναι εκεί,
-
πού θα μεταφερθούν και με τι προστασία,
-
πώς θα συνυπάρξουν με πιθανές πλωτές εξέδρες/κότερα στο κεντρικό λιμάνι,
-
και πώς θα λειτουργεί όλο αυτό χωρίς επαρκές Λιμεναρχείο.
Τουριστική εικόνα & καθημερινότητα: δρόμοι–σήμανση–ασφάλεια–ακρίβεια
Αναφέρονται παράπονα που “χαλάνε την εικόνα”:
-
υποδομές/δρόμοι/οδική ασφάλεια,
-
σήμανση/πινακίδες (λένε ότι υπήρχαν χρήματα για ταμπέλες αλλά δεν απορροφήθηκαν),
-
ακρίβεια και κακή φήμη “είμαστε πανάκριβοι”,
-
αίσθηση ότι ο Δήμος δεν αξιοποιεί σύγχρονες ανάγκες/επικοινωνία (TikTok κ.λπ.).
Γενικότερο πολιτικό/διοικητικό μοτίβο που καταγγέλλεται
-
“Δεν φέρνουν θέματα στο Δημοτικό Συμβούλιο”, “δεν ενημερώνουν”.
-
“Δεν συμβουλεύονται ούτε επιτροπές ούτε αντιδημάρχους”.
-
Ανησυχία ότι έτσι ο Δήμος εκτίθεται και χάνει ευκαιρίες (τουριστικές, επενδυτικές, ακόμα και εκπαιδευτικές/αναπτυξιακές).
Χρήσιμα “ερωτήματα-κλειδιά”
-
Ποια είναι η σύμβαση του εξωτερικού συμβούλου; Διάρκεια, αμοιβή, παραδοτέα, μετρήσιμα KPIs.
-
Τι ακριβώς είναι το σχέδιο κρουαζιέρας για Ληξούρι; (στόχος, τύπος πλοίων, προϋποθέσεις ασφάλειας).
-
Ποια είναι η πραγματική κατάσταση του λιμένα; βάθη, πρόσδεση, έργα, χρονοδιάγραμμα εκβάθυνσης.
-
Μαρίνα/αλιείς: πού μετακινούνται τα σκάφη, με ποιες υποδομές και κόστος;
-
Λιμεναρχείο/έλεγχοι: πώς θα λειτουργήσει ο θαλάσσιος τουρισμός χωρίς βασικές υπηρεσίες;
Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη.
Εκπομπή: «Το Βήμα του Πολίτη» (Ionian Galaxy 90.8 / vootospress.gr)
Συνομιλητές: Δημοσιογράφος Σάκης Βούτος – Δημοτικός σύμβουλος Δ. Ληξουρίου Διονύσιος Περδίκης
Θέμα: Τουρισμός – κρουαζιέρα – λιμενικές υποδομές – διαδικασίες λήψης αποφάσεων
Ερ.: Κύριε Περδίκη, μπήκατε πρόσφατα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ποια ήταν η πρώτη σας εντύπωση;
Απ.: Η αίσθηση που αποκόμισα είναι ότι λείπει η συζήτηση και η διαβούλευση. Υπάρχουν δράσεις ή ιδέες, αλλά δεν έρχονται στο Δημοτικό Συμβούλιο ώστε να γίνει γόνιμος διάλογος, να ακουστούν απόψεις και να παρθούν σωστές αποφάσεις.
Ερ.: Τι ήταν αυτό που σας έκανε να σηκώσετε τόσο έντονα το θέμα της κρουαζιέρας;
Απ.: Σε διαδικασία αναμόρφωσης του προϋπολογισμού εμφανίστηκε ξαφνικά ποσό για πληρωμή εξωτερικού συμβούλου για θέματα κρουαζιέρας. Χωρίς να έχουμε στα χέρια μας ξεκάθαρη εικόνα τι ακριβώς θα κάνει, με ποιο σχέδιο και ποια παραδοτέα.
Ερ.: Για τι ποσό μιλάμε;
Απ.: Στην τροποποίηση που είδαμε αναφέρεται ποσό 6.000 ευρώ. Υπήρξε συζήτηση για 12.000 τον χρόνο, όμως εμείς αυτό που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι το ποσό που εμφανίστηκε στην αναμόρφωση. Το βασικό είναι ότι δεν υπήρχαν λεπτομέρειες.
Ερ.: Γιατί σας προβληματίζει ότι ο σύμβουλος είναι «απ’ έξω»;
Απ.: Γιατί μιλάμε για άνθρωπο εκτός Κεφαλονιάς, από Κρήτη, την ώρα που υπάρχουν εδώ επαγγελματίες και γνώστες του αντικειμένου. Ακόμα κι αν δεν ήθελαν τη δική μου άποψη, θα μπορούσαν να κάνουν διάλογο με γραφεία στο Αργοστόλι που χειρίζονται κρουαζιέρα, με ανθρώπους που έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία.
Ερ.: Δηλαδή πιστεύετε ότι απαξιώνεται η τοπική τεχνογνωσία;
Απ.: Αυτό φαίνεται. Δεν είναι μόνο οι δημοτικοί σύμβουλοι. Είναι η τουριστική επιτροπή, είναι οι επαγγελματίες του νησιού, είναι άνθρωποι που χρόνια ασχολούνται με το αντικείμενο. Αντί να αξιοποιηθούν, πάμε σε έναν εξωτερικό σύμβουλο χωρίς να έχει προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση.
Ερ.: Τι απαντήσεις πήρατε στο Δημοτικό Συμβούλιο όταν ρωτήσατε;
Απ.: Οι απαντήσεις που ακούσαμε ήταν γενικές, αμφίσημες και σε ύφος «η διοίκηση αποφασίζει». Όμως εδώ μιλάμε για δημόσιο χρήμα και για επιλογές που καθορίζουν την αναπτυξιακή πορεία του τόπου.
Ερ.: Σας ακούσαμε να λέτε ότι «ξεκινάμε στραβά». Γιατί;
Απ.: Γιατί πριν μιλήσουμε για κρουαζιέρα, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς για τις υποδομές. Δεν γίνεται να πουλάμε εικόνα χωρίς να έχουμε λύσει βασικά θέματα: βάθη, πρόσδεση, ασφάλεια, λειτουργικές λιμενικές υπηρεσίες.
Ερ.: Πού κολλάει πρακτικά το Ληξούρι;
Απ.: Υπάρχουν ζητήματα όπως η εκβάθυνση και οι δυνατότητες ασφαλούς προσέγγισης/πρόσδεσης. Όταν δεν έχεις λύσει τα βασικά, δεν μπορείς να σχεδιάζεις κρουαζιέρα «στα λόγια». Κι αυτά δεν τα λέμε εμείς· τα λένε και άνθρωποι της θάλασσας που γνωρίζουν τους κανόνες και τα δεδομένα.
Ερ.: Αναφερθήκατε και στο θέμα του Λιμεναρχείου/ελέγχων.
Απ.: Δεν μπορείς να μιλάς για θαλάσσιο τουρισμό, σκάφη, home port, έσοδα, όταν δεν λειτουργούν βασικές υπηρεσίες. Έχω προσωπική εμπειρία: το 2021 υπήρχε ενδιαφέρον εταιρείας να κάνει home port στο Ληξούρι και το θέμα «κόλλησε» ακριβώς επειδή δεν υπήρχαν οι στοιχειώδεις διαδικασίες.
Ερ.: Υπάρχει και συζήτηση για τη μαρίνα και τη μεταφορά αλιευτικών. Τι σας ανησυχεί;
Απ.: Ακούγεται ότι πάμε σε ενοικίαση/παραχώρηση της μαρίνας, όμως δεν έχει απαντηθεί καθαρά: τα 50–60 αλιευτικά σκάφη πού θα πάνε; Αν μεταφερθούν στο κεντρικό λιμάνι, πώς θα προστατευτούν; Και πώς θα συνυπάρχουν με σχέδια για πλωτές εξέδρες και σκάφη αναψυχής; Χωρίς σχέδιο δημιουργείς σύγκρουση και ανασφάλεια.
Ερ.: Στο τουριστικό κομμάτι, ποια είναι τα μεγαλύτερα παράπονα που ακούτε;
Απ.: Υποδομές, δρόμοι, οδική ασφάλεια, σήμανση. Ακόμα και για κάτι τόσο απλό, όπως πινακίδες, υπήρχε κονδύλι που δεν αξιοποιήθηκε. Σήμερα η εικόνα ταξιδεύει παντού σε δευτερόλεπτα. Αν δεν βελτιώσεις τα βασικά, χάνεις.
Ερ.: Ποιο είναι το βασικό σας μήνυμα προς τη Δημοτική Αρχή;
Απ.: Σοβαρότητα, διαβούλευση, καθαρά χαρτιά. Θέλουμε ανάπτυξη, αλλά δεν γίνεται με αποφάσεις χωρίς εξηγήσεις και χωρίς να αξιοποιούμε τους ανθρώπους του τόπου. Να μπαίνουν τα θέματα στο Δημοτικό Συμβούλιο, να ακούγονται οι απόψεις, να υπάρχει σχέδιο και προτεραιότητες.
Ερ.: Και προς τους πολίτες;
Απ.: Να ζητούν ενημέρωση και λογοδοσία. Ο πολίτης έχει φωνή και δικαίωμα να ξέρει πού πάνε τα χρήματα, ποιο είναι το σχέδιο και γιατί παίρνονται οι αποφάσεις.
Κλείσιμο
Η συζήτηση με τον Διονύσιο Περδίκη ανέδειξε έναν πυρήνα προβληματισμού που επανέρχεται συχνά στην τοπική αυτοδιοίκηση: αποφάσεις “από τα πάνω” χωρίς επαρκή τεκμηρίωση, σε ένα πεδίο –τουρισμός και λιμενικές υποδομές– που απαιτεί σχέδιο, ρεαλισμό και συνεργασία με την τοπική εμπειρία. Το ερώτημα πλέον είναι αν ο διάλογος που ζητά η αντιπολίτευση και μέρος της κοινωνίας θα ανοίξει έγκαιρα, πριν οι επιλογές γίνουν τετελεσμένα.





