skip to Main Content
Kikilias Ilias 2024 1389×1536

Αυτή είναι η “ακτινογραφία” του ελληνικού Τουρισμού στο 7μηνο 2024

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Την “ακτινογραφία” του ελληνικού Τουρισμού στο εφετινό 7μηνο παρουσιάζει στο τελευταίο του στατιστικό δελτίο, το ΙΝΣΕΤΕ του ΣΕΤΕ.

Ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ κ. Ηλίας Κικίλιας

Σύμφωνα με τα στοιχεία:

-Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις σημειώνουν αύξηση σε όλους τους προορισμούς, εκτός από τις Κυκλάδες
-Οι οδικές αφίξεις αυξήθηκαν σημαντικά, από όλες τις όμορες χώρες, με εξαίρεση την Αλβανία
-Στις βραχυχρόνιες μισθώσεις υπάρχει σαφής τάση σταθερής αύξησης στον αριθμό των καταλυμάτων σε σύγκριση με το 2023

Τα στοιχεία

Πιο αναλυτικά τα στοιχεία έχουν ως ακολούθως:

Διεθνείς Αεροπορικές Αφίξεις 

  • Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, καταγράφηκαν 14,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας τα επίπεδα του Ιανουαρίου-Ιουλίου 2023 (13,3 εκατ.), παρουσιάζοντας αύξηση κατά +8,2% ή +1,1 εκατ. αφίξεις.
  • Τον Ιούλιο του 2024 οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έφτασαν τα 4,6 εκατ., σημειώνοντας αύξηση κατά +5,3%/+235 χιλ. σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023.
  • Αύξηση κατέγραψαν οι επιμέρους γεωγραφικές ενότητες την περίοδο Ιανουάριος-Ιούλιος 2024 με εξαίρεση τις Κυκλάδες. Ειδικότερα, στη γεωγραφική ενότητα της Κρήτης, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 2,9 εκατ., καταγράφοντας αύξηση κατά +182 χιλ./+6,7%. Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στα αεροδρόμια των Δωδεκανήσων ανήλθαν σε 2,4 εκατ., σημειώνοντας αύξηση +246 χιλ./+11,4%. Στα Ιόνια Νησιά καταγράφηκε αύξηση κατά +104 χιλ./+5,3%, με συνολικά 2,1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις. Στην Πελοπόννησο οι αφίξεις ανήλθαν σε 122 χιλ., σημειώνοντας αύξηση +13 χιλ./+12%.
  • Αντίθετα, στις Κυκλάδες σημειώθηκαν 689 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας μείωση -17 χιλ./-2,4%. 

Οδικές Αφίξεις 

  • Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024 καταγράφηκαν 6,3 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 5,5 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου-Ιουλίου 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +13,8%/+762 χιλ. οδικές αφίξεις .
  • Tον Ιούλιο καταγράφηκαν 2,3 εκατ. οδικές αφίξεις, σημειώνοντας αύξηση κατά +277 χιλ./+13,9%.
  • Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, οι οδικές αφίξεις από την Αλβανία μειώθηκαν κατά -16 χιλ. (-1,7%) και διαμορφώθηκαν σε 904 χιλ. Αντίθετα, η αύξηση των αφίξεων από τη Βουλγαρία ανήλθε σε +383 χιλ. (+16,4%) με σύνολο 2,7 εκατ. αφίξεις. Αντίστοιχα, οι αφίξεις από την Τουρκία αυξήθηκαν κατά +206 χιλ. (+38,4%) με τις συνολικές οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 742 χιλ. Τέλος, οι αφίξεις από την Βόρεια Μακεδονία αυξήθηκαν κατά +189 χιλ. (+11,0%), φθάνοντας συνολικά τα 1,9 εκατ.

ΤΟ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ, ΕΔΩ

ΤΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΧΕΙΑ, ΕΔΩ

  Ταξιδιωτικές Εισπράξεις

  • Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν άνοδο κατά +12,2%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, και διαμορφώθηκαν στα 6.921 εκατ. €.
  • Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην αύξηση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά +14,8%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 3.816 εκατ. €, καθώς και στην αύξηση των εισπράξεων από κατοίκους των λοιπών χωρών κατά +8,4% στα 2.819 εκατ. €.
  • Αναλυτικότερα, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 3.104 εκατ. €, αυξημένες κατά +11,8%, ενώ και οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκτός της ζώνης του ευρώ σημείωσαν άνοδο κατά +30,1% και διαμορφώθηκαν στα 711 εκατ. €.
  • Ειδικότερα, οι εισπράξεις από τη Γερμανία αυξήθηκαν κατά +7,4% στα 1.223 εκατ. €, όπως και αυτές από τη Γαλλία, κατά +2,5% στα 446 εκατ. €.
  • Από τις λοιπές χώρεςάνοδο κατά +19,9% παρουσίασαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1.009 εκατ. €, ενώ οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά +1,0% στα 540 εκατ. €.

Βραχυχρόνιες Μισθώσεις

  • Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου του 2024 παρατηρείται μια σαφής τάση σταθερής αύξησης στον αριθμό των καταλυμάτων σε σύγκριση με το 2023.
  • Ωστόσο, η τάση αυτή επιβραδύνεται τον Ιούλιο, γεγονός που μπορεί να υποδηλώνει την κορύφωση της ζήτησης.
  • Τον Ιούλιο του 2024, τα καταλύματα έφτασαν τις 232 χιλ., σημειώνοντας αύξηση κατά +20 χιλ. σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023.
  • Παρόμοια πορεία προκύπτει και από την ανάλυση των στοιχείων για τον αριθμό των κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης μεταξύ 2023 και 2024.
  • Από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Ιούνιο, ο αριθμός των κλινών αυξανόταν σταθερά, φτάνοντας τον Ιούνιο σε επίπεδα κατά +85 χιλ. κλίνες υψηλότερα από τα αντίστοιχα του 2023.
  • Τον Ιούλιο του 2024, η αύξηση αυτή επιβραδύνθηκε, με το σύνολο των προσφερόμενων κλινών να ανέρχεται σε περισσότερες από 1 εκατ., σημειώνοντας μια αύξηση κατά +81 χιλ. σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2023.

 ]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]

Η αποδυνάμωση – υπονόμευση του τουριστικού τομέα από τα διεθνή καρτέλ και την Τρόικα

Οι εναρμονισμένες πρακτικές νόθευσης του υγιούς ανταγωνισμού στην ελληνική τουριστική αγορά, οι οποίοι επιβλήθηκαν από τη δόλια και προμελετημένη υπερμόχλευση των τουριστικών επενδύσεων

Ιδιαίτερη εντύπωση η ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας, με τον τίτλο: «Χαμένα στις στατιστικές έξτρα τουριστικά έσοδα 1 δις € (πηγή – αφού θα περιμέναμε περισσότερο επαγγελματισμό από ένα τέτοιο κορυφαίο ίδρυμα της χώρας μας, με κριτήριο το ότι απασχολεί αρκετούς οικονομολόγους.

Ειδικότερα, το δημοσίευμα και η μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, αναζητά την μη αποτύπωση κάποιων υπαρκτών και μη καταγεγραμμένων τουριστικών εσόδων, της τάξης του 0,5% του ΑΕΠ ή ενός δις € –  από την μη αξιόπιστη καταγραφή τους, εκ μέρους του συστήματος τουριστικής καταγραφής συνόρων. Σταγόνα στον ωκεανό δηλαδή, αλλά εν προκειμένω τα εξής:

(1) Οι λόγοι που επικαλείται η Εθνική, είναι από πρόχειρα εκτιμητικοί, έως και αόριστοι. Σε κάθε περίπτωση, εάν είχαν βάση, δεν θα αφορούσαν μόνο την τρέχουσα περίοδο, όπου τα τουριστικά έσοδα, σε μέση τουριστική κατά κεφαλήν δαπάνη (ΜΤΔ), υστερούν ονομαστικά (=με τον πληθωρισμό), από τα προηγούμενα έτη – θα αφορούσαν επίσης τα προηγούμενα έτη.

(2) Ενώ αναζητείται το 1 δις € τουριστικών εσόδων, δεν συνεκτιμώνται οι απώλειες των πραγματικών εσόδων – του 26% που προκύπτει από το 20% του πληθωρισμού από το 2020 έως σήμερα (=τιμές καταναλωτή Αύγουστος 2020 στο 97,99 και Ιούνιος 2024 στο 118,24), συν το 6% της ονομαστικής μείωσης της ΜΤΔ.

Εδώ πρόκειται για μία πραγματική απώλεια τουριστικών εσόδων της τάξης των 5,33 δις € (20,5 δις Χ 26%) – ενώ δεν αναζητείται το σημαντικότερο: η διαφυγή τουριστικών μας εσόδων, από τη διαφορά της ΜΤΔ της Ελλάδας (629 € το 2023, κάτω από 580 € το 2024) και της Πορτογαλίας (1.374 €, πηγή).

Εν προκειμένω, εάν με τις δικές μας τουριστικές αφίξεις (32.728.000) είχαμε τη ΜΤΔ της Πορτογαλίας, τότε τα έσοδα μας θα έπρεπε να είναι σχεδόν 45 δις € – οπότε τα διαφυγόντα έσοδα είναι της τάξης των 24,5 δις € (45-20,5).

(3) Εκτός τώρα από τους μέσους όρους της ΜΤΔ στη χώρα, η οποία  σημείωσε ονομαστική πτώση το 2024 (πολύ μεγαλύτερη εάν συμπεριλάβουμε τον πληθωρισμό), η μείωση οφείλεται στα εξής:

α. Στο ότι, ενώ σημειώνουμε παγκόσμιο αρνητικό ρεκόρ, με το 60% των εισπράξεων, να γίνονται στο 3ο τρίμηνο κάθε έτους, έναντι 42%, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, ή στο 77% στο τετράμηνο Ιουνίου/ Σεπτεμβρίου, έχουμε σε όλους αυτούς τους μήνες αιχμής πλεόνασμα κλινών – με πληρότητες που δεν υπερβαίνουν το 85-90%. Το γεγονός αυτό σημαίνει πως υπάρχει περιθώριο πιέσεων στα τουριστικά πακέτα, εκ μέρους των ξένων tour operators – με αποτέλεσμα να μειώνονται οι ονομαστικές τιμές.

β. Στο ότι συγκυριακά εφέτος, αυξήθηκαν οι οδικές αφίξεις που αφορούν κυρίως τουρίστες της Ανατολικής Ευρώπης – με λιγότερες ημέρες διανυκτέρευσης και με χαμηλότερη ΜΤΔ, από τους τουρίστες άλλων κρατών, με αποτέλεσμα να επηρεασθεί πτωτικά η ΜΤΔ.

(4). Το γεγονός της υστέρησης των τουριστικών μας εσόδων, γίνεται ακόμη πιο ζοφερό στην οικονομική του αποτίμηση – εάν συνειδητοποιήσουμε ότι, τα έσοδα αυτά δεν είναι κέρδη, αλλά τζίρος. Δηλαδή, όγκος συναλλαγής και κύκλος εργασιών που μπορεί να υστερεί ακόμη και από το «κόστος παραγωγής» του τουριστικού μας προϊόντος – να είναι δηλαδή χαμηλότερες οι τιμές από το κόστος,  οπότε ζημιογόνες, ειδικά με τις συγκριτικές εκτιμήσεις στη ΜΤΔ με άλλες χώρες.

Επίσης, συγκριτικά με τις ονομαστικές μειώσεις στη ΜΤΔ, έναντι προηγούμενων ετών – παρά το ότι έχει μεσολαβήσει ένας υψηλός πληθωρισμός. Με απλά λόγια, όταν η ΜΤΔ μειώνεται ονομαστικά, αφενός μεν τα πραγματικά έσοδα είναι αντίστοιχα μειωμένα (=δεν είναι 20,5 δις € αλλά 16,4 δις €, εάν αφαιρέσουμε τον πληθωρισμό), αφετέρου το κόστος λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων είναι αυξημένο – με καταστροφικά αποτελέσματα για την κερδοφορία τους, σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη.

(5) Το σημαντικότερο είναι ίσως το ότι, οι τουριστικές δαπάνες από τις εισαγωγές μας, για την παραγωγή του «τουριστικού προϊόντος», εκτιμώνται σήμερα στο 75% των τουριστικών μας εσόδων – επειδή ο τουρισμός μας δεν είναι συνδεδεμένος με την εγχώρια παραγωγή, αυξάνοντας το εμπορικό μας έλλειμμα με τις εισαγωγές του και μειώνοντας αντίστοιχα το ΑΕΠ (ανάλυση).

Το  γεγονός αυτό σημαίνει ότι τα τουριστικά μας έσοδα, ύψους 9,3% του πληθωριστικού ΑΕΠ των 220 δις € το 2023, θα πρέπει να υπολογισθούν στο 25% (100-75) – το οποίο αντιστοιχεί στην καθαρή αξία της εγχώριας παραγωγής. Δηλαδή στα 5,1 δις € ή στο 2,3% περίπου του ΑΕΠ της χώρας μας.

Εν προκειμένω, με τον μέγιστο αναπτυξιακό τουριστικό πολλαπλασιαστή της συμβολής του τουρισμού στην εθνική οικονομία, ο οποίος είναι 2,6 (πηγή), η συνολική συνεισφορά του τουρισμού είναι περίπου στο 6% του ΑΕΠ (2,3Χ2,6).

(6) Το χειρότερο, για την παραγωγή αυτού του 6% του ΑΕΠ μας, απασχολούμε και μάλιστα εποχιακά το 17,5% του εργατικού δυναμικού της χώρας – γεγονός που σημαίνει ότι, ο τουρισμός στην Ελλάδα δεν είναι μόνο περισσότερο μεταπρατικός και παρασιτικός παρά παραγωγικός αλλά, επί πλέον, πολύ χαμηλότερης παραγωγικότητας της εργασίας (ανάλυση), από την οποία εξαρτώνται οι μισθοί.

Γιατί; Απλούστατα, επειδή το 17,5% του εργατικού μας δυναμικού που απασχολεί, συμβάλλει μόνο στο 6% του ΑΕΠ μας – ενώ την ίδια στιγμή οι ξενοδόχοι ζητούν «εισαγωγές» ξένων εργαζομένων, με την αιτιολογία της μη εύρεσης επαρκούς εργατικού δυναμικού (στην πραγματικότητα για να πιέσουν το μισθολογικό κόστος προς τα κάτω), παρά το ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα απασχολεί τριπλάσιο αριθμό εργαζομένων από το μέσον όρο της ΕΕ και διπλάσιο από την Πορτογαλία (πηγή).

Παρεμπιπτόντως εδώ, για να καταλάβουμε πόσο χαμηλές είναι οι αμοιβές στον τουρισμό, οφείλουμε να λάβουμε υπ’ όψιν τα ωρομίσθια – όπου σύμφωνα με το ΚΕΠΕ είμαστε οι τελευταίοι στην ΕΕ. Με απλά λόγια, εάν ένας Ευρωπαίος εργάζεται 8 ώρες με μισθό 1.200 € και ένας Έλληνας 16 ώρες για τον ίδιο μισθό, αμείβεται ανά ώρα με τα μισά (ή με ακόμη λιγότερα, εάν πρόκειται για 7 ημέρες την εβδομάδα αντί 5 όπως  συμβαίνει στον ελληνικό τουρισμό, σε συνθήκες γαλέρας κλπ.).

Συμπερασματικά λοιπόν, οι πολύ χαμηλές κατά κεφαλήν τουριστικές δαπάνες της Ελλάδας (ΜΤΔ), οφείλονται κυρίως στο ότι, οι τουρίστες μένουν όλο και λιγότερο χρόνο – με τις αφίξεις να είναι επικεντρωμένες σε ποσοστό 77% στο τετράμηνο Ιουνίου/Σεπτεμβρίου. Απλουστευμένα, εάν ένας τουρίστας μένει κατά μέσον όρο 6 ημέρες στην Ελλάδα και 14 στην Πορτογαλία, είναι λογικό να έχει η Πορτογαλία τις μισές αφίξεις, με περισσότερα έσοδα από εμάς – επίσης, να επιβαρύνονται οι υποδομές της λιγότερο από τις δικές μας.

Ποιος κερδίζει δε από τις υπεραφίξεις; Τα αεροδρόμια της γερμανικής Fraport – τα οποία εμείς παραχωρήσαμε για 40 έτη έναντι μόλις 1,2 δις € με μία σκανδαλώδη σύμβαση (ανάλυση), ενώ στη Fraport παραχωρήθηκε το αντιστοίχων αφίξεων αεροδρόμιο της Αττάλεια για 25 χρόνια, έναντι 7,2 δις €.

Επί πλέον, οι χαμηλές ΜΤΔ οφείλονται στο ότι, οι τουριστικές κλίνες που διαθέτουμε (προσφορά) είναι περισσότερες από τη ζήτηση ακόμη και στους μήνες αιχμής, με αποτέλεσμα να πιέζονται οι τιμές – ενώ έχει αυξηθεί ο οδικός και όχι μόνο τουρισμός από τις φτωχότερες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Οι αυξημένες αφίξεις Ελλήνων μεταναστών διαδραματίζουν επίσης κάποιο ρόλο, αλλά είναι μάλλον περιορισμένος – σημειώνοντας πως η εξάρτηση των νησιών του Αιγαίου από τον τουρκικό τουρισμό, ίσως αποβούν μοιραίες για το γεωπολιτικό μας μέλλον.

Όλα τα παραπάνω είναι σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα των αρνητικών συνεπειών των τουριστικών υπερεπενδύσεων ολόκληρης της τελευταίας 12ετίας – των εναρμονισμένων πρακτικών νόθευσης του υγιούς ανταγωνισμού στην ελληνική τουριστική αγορά, τους οποίους επέβαλλε η δόλια και προμελετημένη υπερμόχλευση των τουριστικών επενδύσεων.

Ποιοι την επέβαλλαν; Τα τουριστικά Καρτέλ που στηρίχθηκαν από την Τρόικα και στα οποία τη δεσπόζουσα θέση, στην Ελλάδα και διεθνώς, κατέχει η γερμανική TUI. Χωρίς αυτήν και χωρίς τη βοήθεια της Τρόικα, δεν θα ήταν δυνατόν να οργανωθεί και να λειτουργήσει ένα τέτοιο υπονομευτικό σχέδιο – εις βάρος του ελληνικού τουρισμού και της χώρας μας.

Δυστυχώς όμως, αντί να ασχολούμαστε με όλα αυτά τα προβλήματα που καθιστούν πολύ σκοτεινό το μέλλον μας, αναζητούμε 1 δις € δήθεν απώλειες εσόδων ή/και το υπεύθυνο υπουργείο αγοράζει χαλιά πολυτελείας και να κάνει δώρα σε ξένες πριγκίπισσες – ισχυριζόμενο με θράσος ότι, θα βοηθήσουν στην προσέλκυση τουριστών.

ΠΗΓΗ

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
40 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top