skip to Main Content
εικόνα Viber 2021 02 10 14 18 32 (Copy)

Δίπτυχο ποιότητα και ασφάλεια ή ήλιος και θάλασσα;

Η μέχρι σήμερα απροθυμία εκ μέρους βασικών χωρών που αποτελούν τον κορμό των εισερχομένων επισκεπτών μας, για την υιοθέτηση κοινού υγειονομικού πρωτοκόλλου , οδηγεί στον μονόδρομο της σύναψης διμερών συμφωνιών εκ μέρους της Ελλάδας με άλλες χώρες όπως έγινε με το Ισραήλ και φημολογείται κάτι αντίστοιχο με το Ηνωμένο Βασίλειο και, ενδεχομένως, με τη Ρωσία.

Όπως και πέρυσι, παραμένει ενεργή, η ενδεχόμενη απορρόφηση μεγάλου μέρους του δυνητικά  διακινούμενου τουριστικού πλήθους που είχε ως αρχικό προορισμό διακοπών άλλες χώρες, απο τις χώρες προέλευσης τους. Η ενδυνάμωση του εσωτερικού τουρισμού με την αποτροπή πραγματοποίησης ταξιδιών αναψυχής στο εξωτερικό από τον φόβο της ασθένειας, ολοένα και μεγαλώνει και προς το παρόν είναι πρώτη σε ζήτηση μεταξύ των ταξιδιωτών. Αυτό μπορούμε έυκολα να το διαπιστώσουμε με τα στοιχεία του Παγκοσμίου Οργανισμού Τουρισμού.   

Η νέα εποχή που βιώνουμε φέρνει και νέους προβληματισμούς στους επισκέπτες μας με τις τυχόν ταξιδιωτικές απαγορεύσεις να είναι στην κορυφή. Έστω όμως και με την άρση των τυχόν απαγορεύσεων, το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών επικεντρώνεται στην διασπορά του ιού και την πολύ αργή καταστολή του. Την ίδια στιγμή, νέα οικονομική ύφεση αναμένεται να πλήξει το εισόδημα του ευρωπαϊκού , κυρίως, πληθυσμού με αρνητικό αντίκτυπο στη Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη, ενώ το ενδεχόμενο της εμφάνισης πληθωριστικών πιέσεων με την σταδιακή πάροδο της πανδημίας, στοιχεία που προοιωνίζονται περιόδους εκτίναξης τιμών αγαθών και υπηρεσιών με τις γνωστές συνέπειες στο εισόδημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Σύμφωνα με έρευνες, το παγκόσμιο ΑΕΠ είχε μείωση 4,4% το 2020, μια άνευ προηγουμένου πτώση σε σύγκριση με την πτώση του 0,5% που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης του 2008. Παράλληλα, το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να συρρικνωθεί κατά περίπου 11%, λόγω των lockdown που παγώνουν προσωρινά την κυκλοφορία ανθρώπων και αγαθών και ανάγκασαν την αναθεώρηση των δικτύων εφοδιαστικής αλυσίδας, με αποτέλεσμα πολλές χώρες να αναζητούν τοπικές πηγές.

Η συμπεριφορά των ταξιδιωτών αλλάζει με το ν’αναζητούν μεγαλύτερης διάρκεια παραμονές, μικρότερο χρόνο προτού κλείσουν τις επόμενες διακοπές τους αλλά και με την εντοποιότητα στο επίκεντρο των αναζητήσεων.

Οι ταξιδιώτες νεαρότερης ηλικίας είναι αυτοί που θα ταξιδέψουν περισσότερο αφου δείχνουν πολύ μεγαλύτερη όρεξη και διάθεση να πραγματοποιήσουν κάποιο ταξίδι τη φετεινή σεζόν. Εκτός της δημογραφικής αλλάγης, οι ταξιδιώτες αλλάζουν και τις αξιώσεις τους απο τους προορισμούς. Η ανάγκη για Βιώσιμες μορφές τουρισμού, η αυθεντικότητα των προορισμών αλλά και η εντοποιότητα με την ενσωμάτηση των ταξιδιωτών στις τοπικές κοινωνίες, είναι έκδηλες στις αναζητήσεις και μονοπωλούν το ένδιαφέρον. Οι ταξιδιώτες μας, δίνουν πολύ μεγάλη βάση στην σημασία του ν’ αλληλεπιδρούν θετικά με τις τοπικές κοινωνίες και να νιώθουν μέρος αυτών.

Ανεξαρτήτως το πότε επιτέλους θ’ανακάμψει ο τουρισμός και πως, ένα είναι σίγουρο, ότι η ταξιδιώτες στρέφονται στα συστήματα ηλεκτρονικών κρατήσεων  και το ότι το μοντέλο του μαζικού τουρισμού με τους tour operators να διακινούν τους ταξιδιώτες κατα το δοκούν, περνά σε μια άλλη φάση που «απελευθερώνει» ένα σημαντικό μέρος του διακινούμενου πληθυσμού χωρίς την τυχόν «χειραγώγησής» του προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Αναμφισβήτητα η σύγχρονη τεχνολογία έπαιξε το ρόλο της στη στροφή αυτή, παραμένουν όμως οι κίνδυνοι της ανισορροπίας μεταξύ προσδοκίας και ικανοποίησης από τις τυχόν υπερβολές σε όσα κάθε περιοχή ή και επιχείρηση υπόσχεται. Είναι σημαντικό λοιπόν η κάθε επιχείρηση, ο κάθε φορέας, ο κάθε προορισμός, να κατέχει μια πολύ ισχυρή διαδυκτιακή παρουσία ώστε να μπει στο στόχαστρο των ταξιδιωτών αλλά και ένα δυνατό ιδεολογικό και αξιακό υπόβαθρο.

Είναι σαφές ότι το ταξίδι των διακοπών δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά ανάγκη και μάλιστα αυτόν τον καιρό, επιτακτική. Η τουριστική βιομηχανία αλλάζει και μαζι της θα πρέπει ν’ αλλάξουμε και εμείς. Οι αξιώσεις των επισκεπτών μας αλλάζουν, οι συνήθειες τους αλλάζουν, τα θέλω τους αλλάζουν και πλέον η ποιότητα είναι το ζητούμενο. Η ποιότητα και η αποδοχή τους απο την κοινωνία μας, οι εμπειρίες που θ’ αποκομίσουν απο τον προορισμό και τους ανθρώπους του είναι πλέον το ζητούμενο. Βεβαίως και το γνωστό σε όλους «ήλιος και θάλασσα» είναι σημαντικό, όχι όμως το πιο σημαντικό. Το δίπτυχο «ποιότητα και ασφάλεια» θα πρέπει να είναι στην υψηλότερη θέση και αυτο που θα χαρακτηρίζει το προϊόν μας αυτήν την εποχή αλλά και στο μέλλον. Ούτως ή άλλως, το «ήλιος και θάλασσα» έπαψε εδώ και καιρό να αποτελεί προνομιακό πεδίο της χώρας μας και του νησιού μας, λόγω του γεγονότος ότι το ίδιο «προϊόν» πωλούν και ανταγωνιστές μας και μάλιστα πάρα πολύ φθηνότερα ( Τουρκία, Κύπρος, Ισπανία, Ιταλία κλπ ).

Εν μέσω αυτής της Παγκοσμίου στροφής και αλλαγής, καλούμαστε ν’ απαντήσουμε σε κάποια καίρια ερωτήματα:

Αρκεί η κλασσική διαφήμιση και όσες μέθοδοι ακολουθούνταν πριν την πανδημία, να αποτρέψουν τη λαχτάρα για το ταξίδι, επειδή «σκόνταψε» στο δισταγμό από το φόβο;

Πώς ο φόβος πρέπει να μείνει στα όρια μιας προσεκτικής συμπεριφοράς και να μη μετατραπεί σε φοβία που αποτελεί εμμονή;

Μήπως η «επιστράτευση» επικοινωνιακών όρων πρέπει να προηγηθεί της εφαρμογής της «πεπατημένης» στην προβολή, ταυτόχρονα με την κάλυψη των κενών από τις εκθέσεις τουρισμού , που λόγω της συγκυρίας, έπαψαν να αποτελούν μονοσήμαντες επιλογές του παρελθόντος;

Δεδομένης λοιπόν της σημασίας που έχει, ειδικά σε αυτή τη συγκυρία, η ευχέρεια στην πρόσβαση των προορισμών, μήπως πρέπει να εξετάσουμε κίνητρα σε ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις, αντί της επιδότησης των μεγάλων οργανισμών διακίνησης τουριστών (tour operators), μια πρακτική που έρχεται από το παρελθόν και ενέχει πάντα  τον κίνδυνο να κριθεί ως αθέμιτη εκ μέρους των ανταγωνιστών μας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Δύσκολα ερωτήματα που η απάντηση τους δεν αποτελει μια οριζόντια λύση αλλά αφορά την γενικότερη άσκηση της τουριστικής μας πολιτικής.

Πέρα απο την πανδημία και το πλέον αδιαπραγμέτευτο αίσθημα ασφάλειας και υγείας που θα πρέπει ν΄αποπνέει το νησί μας και η χώρα μας γενικότερα, έχουμε ανάγκη το κάτι διαφορετικό, το ανώτερο, το καλύτερο και αυτό θα πρέπει να είναι το μέλλημα μας για τα επόμενα χρόνια. Ας δουλέψουμε με όραμα και καινοτόμες δράσεις έτσι ώστε να καταστεί ο τόπος μας ένας τόπος που προάγει την διαφορετικότητα και την εντοποιότητα μεταξύ των επισκπετών του, ενας τόπος που επενδύεει στις υποδομές αλλά και στους ανθρώπους με το να αλληλεπιδρά και να παρέχει το ανθρώπινο στοιχείο στις σχέσεις με τους επισκέπτες του, ένας τόπος ανθρωποκεντρικός που δημιουργεί ξεχωριστές εμπειρίες και αναμήσεις στους επισκέπτες του με το να διεγείρει τις αισθήσεις τους και τα συναισθήματα τους  μέσω της κουλτούρας του, του πολιτισμού του, της ιστορίας του, των παραδόσεων του,  των εικόνων του, των αρωμάτων του, των γεύσεων του και των ακουσμάτων του, ένας τόπος που υπόσχεται θετικές εμπειρίες, ένας τόπος που όλα δηλώνουν καλή πρόθεση, ένας τόπος όραμα, ειδυλλιακός  που πάντα επιτυγχάνει στους επαγγελματικούς του στόχους αλλά και ταυτόχρονα, ξεπερνά τις προσδοκίες των επισκεπτών του.

Οι συμπάθειες δεν οικοδομούνται ούτε απο τις κυβερνήσεις, ούτε απο φορείς και ούτε απο Δήμους. Οικοδομούνται από τους λαούς και στην προκειμένη περίπτωση, από  τους επαγγελματίες του τουρισμού και τους κατοίκους. Σε αυτούς, σε διεθνές επίπεδο, προσβλέπουμε. Με αυτούς πρέπει να πορευόμαστε. Αντικρίζοντας τους μελλοντικούς μας επισκέπτες χωρίς  θρησκευτικές, φυλετικές και χρωματικές ιδεοληψίες. Αποδεχόμενοι τη διαφορετικότητα. Τοποθετώντας σε ίση ζυγαριά αυτό που εμείς, αλλά και οι ξένοι, είμαστε και πιστεύουμε. Για να μας σέβονται και να τους σεβόμαστε. Για να αναγορεύσουμε την αποδοχή σε εμπιστοσύνη.

Capt. Ηλίας Στεφανάτος

Heuristics Consulting & Auditing

www.hcauditing.com

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
35 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top