skip to Main Content
2737016 (Copy)

Προτάσεις ΟΕΕ για την λειτουργία των λογιστών-φοροτεχνικών και των λογιστικών γραφείων

Προς:

-Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα -Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνι Γεωργιάδη

-Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Ιωάννη Βρούτση -Υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο

-Διοικητή Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε) κ. Γεώργιο Πιτσιλή

Θέμα: Προτάσεις ΟΕΕ για την λειτουργία των λογιστών-φοροτεχνικών και των λογιστικών γραφείων

Η πανδημία του κορωνοϊού βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στη χώρα μας και οι συνέπειες στην οικονομία, στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους είναι ήδη ορατές με αδύνατη την πρόβλεψη των συνεπειών για την επόμενη μέρα της ελληνικής οικονομίας. Το ΟΕΕ, ο φορέας των λογιστών – φοροτεχνικών, καθημερινά, δέχεται εκκλήσεις για να παρέμβει σε θέματα που αφορούν στην λειτουργία των γραφείων τους.

Σημειώνουμε, ότι οι λογιστές – φοροτεχνικοί, παρά τη χρήση νέων τεχνολογιών στα γραφεία τους, συνεχίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό να εξυπηρετούν, σε θέματα φορολογικά, εργατικά, ασφαλιστικά, κ.α., με φυσική παρουσία των πελατών στα γραφεία τους.

Είναι δεδομένο ότι, μέσω των δραστηριοτήτων των λογιστών – φοροτεχνικών, αποτυπώνεται και βεβαιώνεται το μεγαλύτερο ποσοστό των κρατικών φορολογικών εσόδων και επομένως, είναι σημαντικό να διασφαλισθεί στο μέγιστο βαθμό η απρόσκοπτη και χωρίς συνέπειες συνέχιση της άσκησης του επαγγέλματός τους, με την απαραίτητη λήψη μέτρων για την προστασία της υγείας τους.

Στο ήδη βεβαρημένο εργασιακό πλαίσιο λειτουργίας των λογιστικών γραφείων και των αυτοαπασχολούμενων λογιστών – φοροτεχνικών, ήρθαν να προστεθούν και οι επιπτώσεις από τις συνέπειες της εξάπλωσης του κορωνοϊού και συγκεκριμένα:

> Η υπολειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, λόγω του κορωνοϊού κινείται στην σωστή κατεύθυνση μεν για την προστασία της δημόσιας υγείας, πολλαπλασίασε, δε, τις ανάγκες για τις οποίες ο κάθε φορολογούμενος ή ασφαλισμένος, επαγγελματίας ή ιδιώτης προστρέχει στα λογιστικά γραφεία και τους λογιστές – φοροτεχνικούς.

> Η επιπλέον ηλεκτρονική γραφειοκρατία, λόγω της κατάστασης, πρόσθεσε επιπλέον εργασίες από αυτές που απορρέουν από τις τρέχουσες υποχρεώσεις και τις καθημερινές, νέες και συνεχείς αποφάσεις και εγκυκλίους για τους λογιστές – φοροτεχνικούς.

> Οι ασφυκτικές προθεσμίες πολλαπλασιάζονται και επικαλύπτουν η μία την άλλη, μην επιτρέποντάς τους να κάνουν, έστω, ένα τυπικό ορθολογικό χρονικό προγραμματισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι δηλωτικές εργασίες, που θα πρέπει να γίνουν μέσω του ΕΡΓΑΝΗ και αφορούν επιχειρήσεις και εργαζομένους, για να συμπεριληφθούν στις ενισχύσεις που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

> Η αναγκαστική εξ’ αποστάσεως & ηλεκτρονικής εξυπηρέτηση των φορολογούμενων – ασφαλισμένων είναι ιδιαίτερα προβληματική, εξαιτίας της αδυναμίας των χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, φορολογούμενων και ασφαλισμένων να διαθέτουν την κατάλληλη ηλεκτρονική υποδομή. Τα νέα δεδομένα, που έχουν προκύψει στην χώρα μας και στον κόσμο, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, μας οδηγούν σε μια βίαιη ηλεκτρονικοποίηση όλων των διαδικασιών, διαδικασιών απομακρυσμένης εργασίας, και όλους αυτούς τους σύγχρονους τρόπους εργασίας, τους οποίους σαφώς και υιοθετούμε πλήρως. Είναι, όμως, γεγονός ότι οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενοι επαγγελματίες εξακολουθούν να μην έχουν την δυνατότητα λειτουργίας και χρήσης των νέων τεχνολογιών, που απαιτούνται στη δύσκολη αυτή συγκυρία, με αποτέλεσμα τα λογιστικά βιβλία να ενημερώνονται με τα απαραίτητα παραστατικά που προσκομίζουν υποχρεωτικά οι πελάτες τους με φυσική παρουσία.

Με τα περιοριστικά μέτρα, που ούτως ή άλλως τίθενται από τη παρουσία του κορωνοϊού, τον κίνδυνο εξάπλωσής του, καθώς και την αναστολή της λειτουργίας των περισσότερων επιχειρήσεων, δημιουργείται μεγάλο πρόβλημα για τη λήψη και διαχείριση των έγγραφων που πρέπει οι λογιστές – φοροτεχνικοί να έχουν στη διάθεσή τους προκειμένου να εκτελέσουν την ανατεθείσα σε αυτούς εργασία. Πέρα της προαναφερόμενης δυσκολίας θα πρέπει να βρεθεί ασφαλής τρόπος και για τη λήψη αυτών, που δεν θα εγκυμονεί κίνδυνο για την υγεία των ανθρώπων που θα τα παραλάβουν, είτε με απολύμανση (πως άραγε απολυμαίνεται ένα τιμολόγιο;) είτε με την αποστολή με ταχυδρομείο στο λογιστήριο. Γίνεται κατανοητό ότι είναι απαραίτητη η προηγούμενη πρότασή μας για αναστολή όχι μόνο της πληρωμής αλλά και της παράτασης κάθε προθεσμίας υποβολής των δηλωτικών υποχρεώσεων κάθε είδους.

Μετά και τις ανακοινώσεις της Κυβέρνησης για γενική αναστολή πληρωμών, δεν συντρέχει σοβαρός λόγος να έχουν υποβληθεί στις τωρινές προθεσμίες οι τρέχουσες δηλωτικές υποχρεώσεις.

Οι αυτοαπασχολούμενοι λογιστές – φοροτεχνικοί, τα οργανωμένα λογιστικά γραφεία και το απασχολούμενο υπαλληλικό προσωπικό τους, έχουν και αυτοί την ανάγκη της προσωπικής – οικογενειακής προφύλαξης ή εξυπηρέτησης, καθώς αρκετοί εξ’ αυτών είναι άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.

Θα υποστούν και αυτοί τις οικονομικές συνέπειες της τρέχουσας κατάστασης και μάλιστα σοβαρές, λόγω και των αναγκαστικών αδειών, υποχρεωτικών απουσιών, αδυναμίας εξυπηρέτησης, συσσωρευμένου φόρτου εργασιών, κ.λπ., αλλά και λόγω της έκδηλης αδυναμίας των πελατών τους να ανταποκριθούν για ευνόητους λόγους στις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Το αποτέλεσμα θα είναι να αδυνατούν, με τη σειρά τους, να ανταπεξέλθουν στην πληρωμή μισθών των υπαλλήλων των γραφείων τους αλλά και των υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Τα λογιστικά γραφεία θα έχουν την μοναδική ιδιαιτερότητα να είναι ανοικτές λειτουργούσες επιχειρήσεις αλλά στην πραγματικότητα θα έχουν πλήρη αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους σαν να ήταν κλειστές. Και παρόλα αυτά συνεχίζουν και παραμένουν, με αυταπάρνηση και με πολύωρη εργασία, δίπλα στις επιχειρήσεις, όλων των κλάδων.

Με βάση τα ανωτέρω το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας προτείνει προς την πολιτική ηγεσία ενέργειες που αφορούν στον κλάδο των λογιστών – φοροτεχνικών, τα οποία απαιτούν άμεση νομοθετική διευθέτηση:

1. Με υπουργική απόφαση ή εγκύκλιο θα πρέπει να δοθεί ως οδηγία τα λογιστικά γραφεία να έχουν ως βασική ενασχόληση την εκπλήρωση των εκτάκτων μέτρων που εξαγγέλονται από την Κυβέρνηση προς εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει η οδηγία αυτή να συνοδεύεται με ταυτόχρονη αναστολή όλων των υπόλοιπων δηλωτικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που γίνονται μέσω των λογιστικών γραφείων. Να συμπεριληφθούν, δηλαδή, στους ΚΑΔ για τους οποίους αναστέλλεται η λειτουργία και οι ΚΑΔ των δραστηριοτήτων των λογιστών – φοροτεχνικών, με εξαίρεση τις εργασίες που είναι απαραίτητες για τη διεκπεραίωση των φορολογικών και εργατοασφαλιστικών θεμάτων που προκύπτουν από τις έκτακτες υποχρεώσεις των οντοτήτων και των φυσικών προσώπων, για υποβολή στοιχείων στις αντίστοιχες ηλεκτρονικές πλατφόρμες που σχετίζονται με τα εκάστοτε λαμβανόμενα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της εξάπλωσης του κορωνοϊού (πχ. Υ.Δ. στο ΕΡΓΑΝΗ, δήλωση επιχορήγησης επιχειρήσεων, κτλ.).

2. Πρόσβαση των λογιστών – φοροτεχνικών σε όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου για λογαριασμό των πελατών τους με τη χρήση της εξουσιοδότησης που τους έχει δοθεί μέσω Taxis-Net (ΔΟΥ, ΟΑΕΔ, ΕΦΚΑ, κλπ.).

3. Θα πρέπει να μετατεθούν οι προθεσμίες για την υποβολή των ενδικοφανών προσφυγών, των υποβολών προσφυγών στα Διοικητικά Δικαστήρια και του 20ήμερου για την υποβολή των υπομνημάτων.

4. Αναστολή πάσης φύσεως υποβολής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων (ΦΠΑ, παρακρατούμενοι φόροι, ΜΥΦ, ΑΠΔ, κλπ.). Η αναστολή, σε πρώτη φάση, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον μέχρι το τέλος Απριλίου 2020, και να επανεξεταστεί, καθώς μέχρι τότε δεν πρέπει να παραληφθούν και να καταχωρηθούν παραστατικά σε φυσική μορφή. Οι δε καταβολές που θα προκύψουν από τις βεβαιωμένες αυτές υποχρεώσεις, πρέπει να ανασταλούν καθολικά, τουλάχιστον μέχρι την ημερομηνία που οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να επιστρέψουν σε κανονικούς ρυθμούς και να παράξουν έσοδα, τουλάχιστον δηλαδή για 4 μήνες. Επιπλέον, εύλογα θα πρέπει να επιμηκυνθεί και ο χρόνος υποβολής δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων.

5. Από τη στιγμή που έχουμε καθολική απαγόρευση – δια ζώσης – συναλλαγών, να σταματήσουν προσωρινά να ζητούν οι ελεγκτές προσκόμιση δικαιολογητικών ή να δοθεί οδηγία για χρονική παράταση διενέργειας των ελέγχων, που θεωρούμε ότι είναι αναγκαία στην τρέχουσα κατάσταση με τον περιορισμό των μετακινήσεων.

6. Ενημέρωση σε Δ.Ο.Υ. και e-ΕΦΚΑ, ότι οι υποβολές των δικαιολογητικών με e-mail από τους λογιστές – φοροτεχνικούς γίνονται δεκτές, με την προϋπόθεση αυτοί να έχουν εξουσιοδότηση από το Taxis-net, για τον πελάτη τους.

7. Οι τράπεζες να μην ζητούν επικαιροποίηση στοιχείων των μελών των ΔΣ των επιχειρήσεων και οποιαδήποτε άλλα νομιμοποιητικά έγγραφα, και να δοθεί παράταση αποστολής των στοιχείων μέχρι 31-12-2020. Σε καμία περίπτωση η μη προσκόμιση των παραπάνω εγγράφων να αποτελεί στοιχείο για πάγωμα των τραπεζικών λογαριασμών των επιχειρήσεων.

8. Τα λογιστικά – φοροτεχνικά γραφεία να τύχουν της μεταχείρισης των πληττόμενων επιχειρήσεων, διότι πρέπει να λειτουργήσουν για το καλό της οικονομίας μας, καθότι εξυπηρετούν το 95% περίπου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

9. Να υπάρξει έκτακτη επιχορήγηση για κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών σε εργαζομένους των λογιστικών γραφείων για το σύνολο των ενεργειών που θα γίνονται προς εξυπηρέτηση των Υπηρεσιών του Κράτους.

10. Να προβλεφθεί παράταση υποβολής όλων των δηλώσεων των εντολέων – πελατών, που εξυπηρετούν μέσω των κωδικών του ΟΕΕ και του Taxis, για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα ασθένειας του λογιστή -φοροτεχνικού.

11. Με δεδομένο ότι, μετά το τέλος της πρωτόγνωρης κατάστασης που βιώνουμε από την πανδημία του κορωνοϊού, θα υπάρξει ένα διάστημα οικονομικής προσαρμογής των επιχειρήσεων που παρουσιάζουν αδυναμία πληρωμών, πρέπει να γίνουν διευκολύνσεις όπως παρατάσεις πληρωμών, ρυθμίσεις οφειλών, προκειμένου να λειτουργήσουν και να μην οδηγηθούν σε διακοπή της δραστηριότητάς τους με τις γνωστές συνέπειες.

12. Να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες που θα παρατηρηθούν στην καταβολή του δώρου Πάσχα.

13. Να υπάρξει ανοχή, για μην χαθεί σε περίπτωση καθυστερήσεων η ρύθμιση των 120 δόσεων και άλλες αντίστοιχες ρυθμίσεις τόσο σε ασφαλιστικές όσο και σε φορολογικές ληξιπρόθεσμες οφειλές.

14. Να γίνουν διευκολύνσεις από τις τράπεζες με μείωση επιτοκίων ή των προμηθειών στις κάθε είδους τραπεζικές συναλλαγές.

15. Με προγράμματα επιδότησης, μέσω των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων ή με άμεση έκπτωση από τον οφειλόμενο φόρο, να προωθηθεί η απομακρυσμένη εργασία (αγορά laptop, μείωση κόστους σύνδεσης στο internet, αγορά λογιστικών προγραμμάτων και λοιπού λογισμικού απομακρυσμένης εργασίας).

16. Να μετατεθεί η έναρξη της δοκιμαστικής περιόδου των ηλεκτρονικών βιβλίων (MyData) την 1η Ιανουαρίου του 2021.

Ο Πρόεδρος του ΟΕΕ

Κωνσταντίνος Κόλλιας

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
35 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top