skip to Main Content
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ 1 (Copy)

ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗΣ κ ΚΑΠΠΑΤΟΥ ΠΑΝΑΓΗ

Σ/Ν ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί,

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι.

Συνηθίζουμε να χαρακτηρίζουμε την συζήτηση που αφορά στον Κρατικό Προϋπολογισμό ως μια κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία. Δε θα μπορούσε άλλωστε να είναι διαφορετικά, αφού με εκείνον θέτουμε τους στόχους του έτους και οργανώνουμε τον τρόπο με τον οποίο το Κράτος και η Γενική Κυβέρνησης θα χαράξουν την οικονομική πολιτική.

Όσον αφορά στον Προϋπολογισμό του 2020, εκείνος αποτελεί ταυτόχρονα λύση, εγγύηση και ευκαιρία.

Αποτελεί λύση στο δημοσιονομικό κενό που μας κληροδότησε η προηγούμενη Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το οποίο ο εν λόγω Προϋπολογισμός καλύπτει.

Είναι εγγύηση ότι η Χώρα μας θωρακίζεται θεσμικά αφήνοντας οριστικά στο παρελθόν τη δημοσιονομική περιπέτεια που βίωσε.

Μας παρουσιάζει, τέλος, και την ευκαιρία να διαχειριστούμε ορθολογικά τα του οίκου μας, διαμορφώνοντας τις συνθήκες ανάπτυξης μιας οικονομικής πολιτικής που δίνει ανάσα στους πολίτες -ιδιαίτερα εκείνους που τα προηγούμενα χρόνια επλήγησαν εντονότερα.

Το 2019 αποτέλεσε ορόσημο για την Ελλάδα, αφού είναι το πρώτο έτος εφαρμογής οικονομικής πολιτικής εκτός προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής.

Ιδιαίτερα, κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, τόσο η αυξημένη εμπιστοσύνη στην Ελληνική Οικονομία όσο  και η επιτάχυνση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών είναι χαρακτηριστικά ενός πολιτικού περιβάλλοντος εντελώς διαφορετικού από εκείνο που την 7η Ιουλίου αφήσαμε πίσω.

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2020 αναδεικνύει τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές που ως πλειοψηφία χαράσσουμε και ως διακυβέρνηση της χώρας υλοποιούμε.

Πρόκειται για την ριζική στροφή της οικονομικής πολιτικής από την υπερφορολόγηση και την αποεπένδυση προς την ανάπτυξη.

Η περιοριστική πολιτική της περιόδου 2016-2018 και τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα που η προηγούμενη κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε με τους δανειστές δίνουν τη θέση τους στην πολιτική που θέτει σε προτεραιότητα τόσο την απασχόληση όσο και την αύξηση των διαθέσιμων εισοδημάτων των ελλήνων πολιτών.

Ο στόχος για Αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης, με συντηρητική προσέγγιση, τίθεται στο 2,8 % από 1,5 % του πρώτου εξάμηνο του 2019.

Η μείωση της ανεργίας σε συνδυασμό με την μείωση των συντελεστών στη φορολογία εισοδήματος αποτελούν τη συνταγή εκείνη που θα αναθερμάνει ακόμη περισσότερο τη οικονομική δραστηριότητα.

Η υλοποίηση, τέλος, του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5 % και συνολικό πλεόνασμα  ύψους 1% είναι αδιαμφισβήτητα δεδομένα που αποδίδουν στον Προϋπολογισμό του 2020 τον χαρακτήρα του επιταχυντή στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας μας.

Λαμβάνοντας, βέβαια, υπόψη τα στοιχεία που παρέθεσα δεν αρκεί η διαπίστωση πως ο Προϋπολογισμός του 2020 καλύπτει το δημοσιονομικό κενό που μας κληροδότησε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Αντιθέτως, πρέπει να τονίσουμε πως, την ίδια στιγμή, μας δίνεται η δυνατότητα διαμόρφωσης ενός  δημοσιονομικού χώρου ικανού να μας επιτρέψει τη σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών, την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων και την θεμελίωση της ομαλότητας στην οικονομική μας ζωή.

Πρόκειται άλλωστε, για αναγκαία συνθήκη και προϋπόθεση, στο πλαίσιο του βασικότερου όλων των στόχων μας, που δεν είναι άλλος από την ανάπτυξη ενός ομαλού και υγιούς κύκλου οικονομικής προόδου για τα επόμενα χρόνια.

Ας δούμε, όμως, στη πράξη κάποιες από τις παρεμβάσεις που αναμένουμε να έχουν θετικό αποτύπωμα κατά το νέο έτος:

Χορηγούμε επίδομα ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2020

Αυξάνουμε τις δαπάνες για τα Δημόσια Νοσοκομεία και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας κατά 289 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμώμενες πληρωμές του 2019

Αναστέλλουμε τον ΦΠΑ στις νέες οικοδομές καθώς και τον φόρο υπεραξίας ακινήτων για 3 έτη.

Πρόκειται για λίγες μόνο από τις προβλεπόμενες παρεμβάσεις που θα δώσουν πνοή στον τόπο μας, την Κεφαλονιά και την Ιθάκη.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Ο στόχος του προϋπολογισμού να τεθεί ένα τέλος στην πολιτική των υπερπλεονασμάτων καθώς και η ταυτόχρονη επιδίωξη μιας  όσο το δυνατόν εγγύτερης επίτευξης του στόχου του πλεονάσματος αποτελούν σημεία  που έχουν ειπωθεί συχνά σε αυτή την αίθουσα και δε χρειάζεται να επαναληφθώ.

Δεν πρέπει όμως, παρά τα θετικά σημεία που πλέον η Ελληνική Οικονομία ενσωματώνει, σε καμία περίπτωση να αγνοήσουμε  την ανεξήγητη και αναιτιολόγητη υπέρβαση που παρατηρήθηκε την περίοδο 2016-2018.

Πρόκειται για περίοδο κατά την οποία 11,4 δισ. ευρώ αφαιρέθηκαν από την οικονομία,  οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς το δημόσιο αυξήθηκαν, ενώ το υπέρμετρο φορολογικό βάρος που οι φορολογούμενοι και η ελληνική οικονομία επωμίστηκαν έγινε έντονα και πλήρως αντιληπτό.

Την άρση της δυσάρεστης αυτής εμπειρίας εγκαινιάζει ο Προϋπολογισμός του 2020,  με την προϋπόθεση ότι η κυβερνητική πολιτική θα τον παρακολουθήσει συστηματικά και συντεταγμένα.

Φυσικά, επ’ αυτού, δεν χρειάζεται  να έχουμε καμία αμφιβολία. Η ετοιμότητα σε επίπεδο Προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας ως αξιωματικής αντιπολίτευσης καθώς και τα πρώτα δείγματα γραφής της ως Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποτελούν την καλύτερη απόδειξη του αυτονόητου:  Ότι με σκληρή δουλειά, γνώση και συνεχή αξιολόγηση, μπορούμε και αξίζουμε καλύτερα.

Σας ευχαριστώ

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
30 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top