
Παρουσιάζουμε στοιχεία που φανερώνουν λάθη και παραλείψεις των ιταλικών αρχών, αλλά και ερωτηματικά για το λόγο που δεν μπόρεσαν, τόσο οι αμερικανικές, οι ελληνικές, όσο και οι ιταλικές αρχές, να βρουν και να δικάσουν τον πραγματικό ένοχο τρομοκράτη.
Το δυστύχημα
![]() |
Αεροπλάνο 707-331B σαν της μοιραίας πτήσης |
Από το δυστύχημα χάνουν τη ζωή τους και οι 79 επιβάτες (12 από αυτούς είναι Έλληνες), καθώς και τα 9 μέλη του πληρώματος.
![]() |
Εφημερίδα Ταχυδρόμος |
Η πτήση 841, είχε ξεκινήσει από το αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ, στο Ισραήλ, και με ενδιάμεσους προορισμούς την Αθήνα και τη Ρώμη, θα κατέληγε στον τελικό προορισμό της που ήταν το αεροδρόμιο John F Kennedy, στη Νέα Υόρκη.
Όπως αποδείχτηκε αργότερα, η πτώση του Boeing ήταν αποτέλεσμα τρομοκρατικής ενέργειας, και συγκεκριμένα έκρηξης βόμβας στο χώρο των αποσκευών. Μετά την έκρηξη, οι πιλότοι έχασαν τον έλεγχο του αεροσκάφους και αυτό αφού έκανε μία απότομη αναρρίχηση, άρχισε να περιστρέφεται και λίγα λεπτά αργότερα χάθηκε στα νερά του Ιονίου, μαζί με όλους τους επιβαίνοντες.
![]() |
Ταχυδρόμος |
Λίγες ώρες αργότερα η ναυτική βάση του Τάραντα της Ιταλίας θα αναφέρει ότι ελληνικό πλοίο περισυνέλεξε ναυαγούς. Αργότερα όμως αυτή η είδηση θα διαψευστεί.
Τελικά, τα σωστικά συνεργεία δεν βρήκαν ούτε έναν επιζώντα ενώ βρήκαν μόνο 24 πτώματα επιβατών. Οι υπόλοιποι, μαζί με όλα τα μέλη του πληρώματος, χάθηκαν για πάντα.
![]() |
Εφημερίδα Μακεδονία |
Οι αυτόπτες μάρτυρες
Κατά έναν απρόσμενο τρόπο για τις συνθήκες και την περιοχή που έγινε το δυστύχημα, τελικά υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες που περιέγραψαν στις καταθέσεις τους με λεπτομέρεια τις τελευταίες δραματικές στιγμές του αεροσκάφους. Καταθέσεις τους, τις οποίες τα Κεφαλονίτικα Νέα φέρνουν στο φως για πρώτη φορά στο ελληνικό διαδίκτυο.
![]() |
Όσο κι αν φαντάζει απίθανο, η πτήση 110 (που πέρασε δίπλα από το Boeing της 841), είχε δεχτεί δολοφονική επίθεση, λίγους μήνες πριν, πάλι από τρομοκράτες. Στις 17 Δεκεμβρίου του 1973, ενώ το Boeing 707 της γραμμής ετοιμαζόταν να αναχωρήσει από τη Ρώμη για την Βηρυτό, μία ομάδα οπλισμένων Παλαιστίνιων εισέβαλαν στον διάδρομο του αεροδρομίου και πέταξε δύο βόμβες φωσφόρου στο αεροπλάνο σκοτώνοντας 30 επιβάτες και τραυματίζοντας 41. |
Έβλεπαν για ώρα το μοιραίο αεροσκάφος
![]() |
Το σημείο που κατέπεσε το Boeing |
Πριν χαθεί όμως, ο πιλότος της Pan Am πρόσεξε ότι ο ένας κινητήρας έλειπε και κατάλαβε ότι αυτό ήταν το αντικείμενο που είχε δει να αποκολλάται από το Boeing της 841, λίγα λεπτά πριν. Πρόσεξε επίσης ένα πλήθος από αντικείμενα που άφηνε πίσω του το Boeing. Δεν είδε καπνό, είδε όμως έναν λευκό «ατμό» που έβγαινε από το αριστερό φτερό και πίστεψε ότι ήταν διαρροή καυσίμου. Για τα αντικείμενα που έπεφταν πίσω από το Boeing είπε ότι υπήρχε ένα μεγάλο κομμάτι που είδε και πολλά άλλα λίγο μικρότερα (περίπου 25 με 30) τα οποία φάνηκε σαν να λάμπουν. Τέλος, ο κυβερνήτης της 110 πρόσθεσε ότι το αεροπλάνο της TWA έκανε τουλάχιστον μία περιστροφή 360 μοιρών και ότι δεν φάνηκε να γίνεται καμία προσπάθεια για να επιστρέψει στην πορεία του.
![]() |
Ο συγκυβερνήτης Jon Cheshire |
Ο συγκυβερνήτης της πτήσης 110 δήλωσε περίπου τα ίδια με τον κυβερνήτη. Είδε κι εκείνος το αεροσκάφος να περιστρέφεται, όμως δεν είδε καπνό, ούτε και συντρίμμια. Είδε όμως κι αυτός ατμό να βγαίνει περίπου από το κέντρο του αριστερού φτερού.
Όταν το Boeing διασταυρώθηκε με την πτήση 110, ο αξιωματικός είπε ότι βρισκόταν περίπου σε απόσταση 1 μιλίου. «Καμία στιγμή δεν ανησύχησα για την ασφάλεια της δικής μας πτήσης, ούτε σηκώθηκα από τη θέση μου, ούτε προσπάθησα να διορθώσω την πορεία, ούτε έβγαλα τον αυτόματο πιλότο», θα πει.
«Όταν ο μηχανικός πτήσης, ο οποίος στεκόταν κοιτώντας από το παράθυρο στο αριστερό πιλοτήριο, κοίταξε προς τα κάτω, είδε τα συντρίμμια, που αποτελούνταν από αντικείμενα που έπεφταν αντανακλώντας το φως του ήλιου.»
Οι επιβάτες
![]() |
Απόσπασμα από την επίσημη αμερικανική έκθεση για το δυστύχημα |
Τα μαύρα κουτιά
Σύμφωνα με την επίσημη αμερικανική έκθεση, κανένα από τα δύο «μαύρα κουτιά» του αεροσκάφους δεν βρέθηκαν, ενώ στην επιχείρηση διάσωσης συμμετείχαν αεροπλάνα, ελικότερα, 10 πλοία, ανάμεσα στα οποία ήταν και το αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS Independence.
Όπως δήλωσαν πολλοί από τους διασώστες, υπήρχαν δύο περιοχές που βρέθηκαν συντρίμμια. Στη μία βρέθηκαν ανθρώπινα σώματα, τμήματα και εξοπλισμός του αεροσκάφους, αποσκευές κ.α. Στην άλλη, 15-20 μίλια πιο μακριά, βρέθηκαν αυτά που οι πιλότοι της πτήσης 110 είχαν χαρακτηρίσει ως «ιπτάμενα συντρίμμια που έλαμπαν» και τα οποία, όπως σημείωσαν και οι διασώστες, δεν προκλήθηκαν από την πρόσκρουση του Boeing στο νερό.
![]() |
Αποσκευή του μοιραίου αεροσκάφους |
Δύο Βρετανοί ειδικοί στα εκρηκτικά κλήθηκαν για να εξετάσουν τα συντρίμμια που ανασύρθηκαν, αν και δεν έγινε ποτέ προσπάθεια ανάσυρσης ολόκληρου του αεροπλάνου.
Οι δύο ειδικοί (ένας χημικός και ένας μεταλλειολόγος) συμπέραναν ότι πολλά από τα αντικείμενα που βρέθηκαν έφεραν σημάδια ύπαρξης εκρηκτικού μηχανισμού. Ο εκρηκτικός μηχανισμός προκάλεσε βλάβες στο σύστημα διεύθυνσης του αεροπλάνου με αποτέλεσμα οι πιλότοι να χάσουν τον έλεγχο του Boeing.
![]() |
Εφημερίδα The Bryan Times 11/1/1975 |
Στο ίδιο συμπέρασμα έφτασε λίγο αργότερα και το FBI, το οποίο διεξήγαγε δική του ανεξάρτητη έρευνα και η οποία όμως πρόσθεσε ένα απρόσμενο στοιχείο. Όπως αποδείχτηκε, παρόμοια απόπειρα είχε γίνει μόλις δύο εβδομάδες πριν, και μάλιστα στην ίδια πτήση!
Εγκληματική παράλειψη;
![]() |
Η επίσημη έκθεση για τα αίτια του δυστυχήματος |
Μόλις αποδείχτηκε η ύπαρξη του εκρηκτικού μηχανισμού, έγιναν προσπάθειες να βρεθεί ο επιβάτης που αναγνώρισε την βαλίτσα ως δική του, χωρίς όμως αποτελέσματα…
Κατά ένα περίεργο τρόπο, η υπόθεση της Ιταλίας που ενοχοποιεί τις ιταλικές αρχές για σχεδόν εγκληματική αμέλεια, απουσιάζει από όλα τα αφιερώματα που βρήκαμε για την πτώση του αεροπλάνου, τουλάχιστον στα Ελληνικά, ενώ αντιθέτως αναφέρεται στην επίσημη έκθεση.
Αν οι Ιταλοί είχαν βρει τότε τον εκρηκτικό μηχανισμό, κατά πάσα πιθανότητα, η δεύτερη απόπειρα δεν θα είχε γίνει, αφού τα μέτρα ασφαλείας θα είχαν γίνει δρακόντεια. Είναι επίσης απορίας άξιο το πώς δεν εντοπίστηκε ούτε ο ένας ένοχος, αυτός της Ρώμης, ούτε όμως και αυτός της Αθήνας.
Πάντως, την ευθύνη για την έκρηξη και την πτώση στο Ιόνιο ανέλαβε η οργάνωση Αραβική Εθνικιστική Νεολαία για την Απελευθέρωση της Παλεστίνης. Μία οργάνωση που μετά το 1974 δεν επαναδραστηριοποιήθηκε.
![]() |
Εφημερίδα Daily News, 9 Σεπ. 1974 |
Ένας πιθανός ένοχος
![]() |
Ο Khalid Al-Jawary |
Ο Al-Jawary, συνελήφθη το 1991 και καταδικάστηκε σε φυλάκιση 30 χρόνων το 1993, για την τοποθέτηση τριών βομβών το 1973 στη Νέα Υόρκη, την ημέρα της επίσκεψης του Ισραηλινού πρωθυπουργού Golda Meir. Όπως είχε αναφέρει το δικαστήριο, εάν τα εκρηκτικά είχαν ενεργοποιηθεί, τότε τα θύματα θα μπορούσαν να είναι εκατοντάδες.

![]() |
Ο Mike Finnegan (αριστερά) και ο ξάδερφος του συγκυβερνήτη. |
Η μία από τις τρεις βόμβες είχε την ίδια συνδεσμολογία, με τη χρήση ηλεκτρονικής συσκευής, που είχε καταγραφεί και στον μηχανισμό που βρέθηκε στη Ρώμη.
Πηγές: Έκθεση του Εθνικού Συμβουλίου για την Ασφάλεια των Αερομεταφορών των ΗΠΑ
NY Post
Associated Press
Εφημερίδες: Ταχυδρόμος, Μακεδονία