skip to Main Content
ΓΕΦΥΡΑ ΧΕΙΜΩΝΙΚΟΥ ΙΑΝΟΣ7 (Copy)

Κοινοβουλευτική Ομάδα ΚΚΕ

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Πολιτισμού

Θέμα: Να κατασκευαστεί άμεσα η νέα σύγχρονη γέφυρα του “Χειμωνικού” στην Κεφαλονιά και να διατηρηθεί η παλιά γέφυρα ως ιστορικό μνημείο

    Η γέφυρα του «Χειμωνικού» βρίσκεται στα όρια του χωριού Αγκώνα της Κεφαλονιάς και η συγκοινωνιακή της  σημασία ανέκαθεν ήταν πολύ μεγάλη για όλο το νησί,  αφού συνδέει την  κεντρική- δυτική και νότια Κεφαλονιά (Αργοστόλι, Παλική) με την βόρεια (Μύρτο, Ασο, Φισκάρδο, και κατά προέκταση και την Λευκάδα).

Η συγκεκριμένη γέφυρα, επίσης, ανέκαθεν ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την παλαιότερη αλλά και την πιο σύγχρονη ιστορία της Κεφαλονιάς, αφού λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αιματηρή ιταλογερμανική σύγκρουση, που το Σεπτέμβρη του 1943 συγκλόνισε το νησί. Συγκεκριμένα, από τις 16 μέχρι και τις 18 Σεπτεμβρίου σημειώθηκαν εκεί σφοδρές συγκρούσεις Ιταλών και Γερμανών με αλλεπάλληλες ανακαταλήψεις της θέσης. Οι Γερμανοί, μάλιστα, αναγκάστηκαν να την ανατινάξουν, για να εμποδίσουν την ιταλική προώθηση. Από εκεί οι ίδιοι εξόρμησαν και προέλασαν νικηφόρα προς νότια και ανατολικά (Αγία Ευφημία-Σάμη). Εκεί οι ίδιοι εκτέλεσαν αιχμάλωτους Ιταλούς. Μετά την επικράτησή τους βέβαια οι Γερμανοί ανακατασκεύασαν τη γέφυρα (κυρίως το οδόστρωμά της με τα τοιχία του), μη παραλείποντας μάλιστα να αποτυπώσουν στο ένα από τα βάθρα της το φασιστικό έμβλημά τους (ανάγλυφο αγκυλωτό σταυρό), που διατηρείται μέχρι σήμερα.

Στην συνέχεια το 1972, για την εξυπηρέτηση των σύγχρονων για την εποχή αναγκών, κατασκευάστηκε νέα γέφυρα, αφήνοντας όμως την παλιά στην θέση της. Η νέα γέφυρα τοποθετημένη σε μια δύσκολη μορφολογικά περιοχή με μεγάλες «πιέσεις» από τα καιρικά φαινόμενα παρέμενε για 50 σχεδόν χρόνια ασυντήρητη, μέχρι που στις 17 Σεπτεμβρίου του 2020 στην εκδήλωση του  «ΙΑΝΟΥ» κατέρρευσε, αποκόπτοντας την συγκοινωνία προς τις παραπάνω αναφερόμενες περιοχές, κυρίως όμως την περιοχή της Παλικής από τα λιμάνια Σάμης και Φισκάρδου καθώς και όλη την βόρεια Κεφαλονιά. Μεγάλα προβλήματα αντιμετώπισαν το τοπικό ΚΤΕΛ που δεν είχε την δυνατότητα σύνδεσης για Σάμη και Πόρο Κεφαλονιάς, οι κάτοικοι της κεντρικής  και νότιας Κεφαλονιάς που ήθελαν να ταξιδέψουν προς Λευκάδα, Αστακό, Ιθάκη, τα απορριμματοφόρα από και προς τον ΧΥΤΑ της Παλοστής, τα τουριστικά λεωφορεία, οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές και οι επισκέπτες για την πρόσβαση τους προς τον Μύρτο και τα Σπήλαια της Σάμης αλλά και προς την Ιθάκη. Κάτω από το βάρος των παραπάνω προβλημάτων 10 μήνες μετά, στις 17.07.2022 δόθηκε η πρόχειρη λύση της τοποθέτησης από τον στρατό γέφυρας τύπου «BAILEY».

Μέχρι και σήμερα το έργο της κατασκευής νέας σύγχρονης γέφυρας, που είναι μέρος των έργων που είχαν προγραμματιστεί για την Παλική και για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τους σεισμούς του 2014, δεν έχει προχωρήσει.

Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση έτσι ώστε:

– Να διατηρηθεί η παλιά Γέφυρα του “Χειμωνικού” ως ιστορικό μνημείο για τους λόγους που ήδη αναφέρθηκαν αναλυτικά παραπάνω, καθώς και να ελεγχθεί και να εξωραϊστεί.

– Να υλοποιηθεί άμεσα η δέσμευση περαίωσης του έργου της κατασκευής της νέας σύγχρονης Γέφυρας του “Χειμωνικού” στο συντομότερο δυνατόν χρονικό ορίζοντα.

Οι Βουλευτές

Καραθανασόπουλος Νίκος

Έξαρχος Νίκος

Παπαναστάσης Νίκος

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
40 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top