skip to Main Content
%ce%b3%ce%b1%ce%bb%ce%ac%ce%b6%ce%b9%ce%b1 %cf%83%ce%b7%ce%bc%ce%b1%ce%af%ce%b1 Copy

Η Κεφαλονιά χάνει τις γαλάζιες σημαίες της ;

Όταν γνωρίζεις την απίστευτη ομορφιά των παραλιών της Κεφαλονιάς, τότε φαντάζει δύσκολο να πιστέψεις κάποιον που σου λέει ότι η Κεφαλονιά θα χάσει τις γαλάζιες σημαίες της.

Όταν αυτός ο «κάποιος» όμως, είναι επιθεωρητής για τις γαλάζιες σημαίες στην Κεφαλονιά τότε αντιλαμβάνεσαι ότι τα πράγματα είναι σοβαρά και ότι στην Ελλάδα όλα μπορούν να συμβούν!

Ποιος ακούει… τον κώδωνα;

Ο Κώστας Πρέντζας

Ο Κώστας Πρέντζας είναι επιθεωρητής συνεργαζόμενος με την Εταιρεία Προστασίας της Φύσης για τις γαλάζιες σημαίες. Εδώ και καιρό έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για το ότι πολλές, ή και όλες οι παραλίες της Κεφαλονιάς, είναι πιθανό να χάσουν τις γαλάζιες σημαίες που διαθέτουν. Παρ’ όλα αυτά οι αρμόδιοι, που στην προκειμένη περίπτωση είναι ο Δήμος Κεφαλονιάς, δεν φαίνεται να αντιδρούν.

Σε δηλώσεις που έκανε στην ραδιοφωνική εκπομπή του δημοσιογράφου Σάκη Βούτου, στον Ionian Galaxy ο κ. Πρέντζας, είπε τα εξής: «Φέτος έλεγξα Κεφαλονιά και Ζάκυνθο. Αυτά που είδα αυτά έγραψα (…) και μπορώ να σου πω ότι οι γαλάζιες σημαίες της Κεφαλονιάς θα πρέπει να υποσταλούν οι περισσότερες, αν όχι όλες… »

«Οι σημαίες έπρεπε ήδη να έχουν υποσταλεί»

Μιλήσαμε με τον Κώστα Πρέντζα και μας είπε ότι «ήδη η Κεφαλονιά θα έπρεπε να έχει υποστείλει τις γαλάζιες σημαίες της σε μια σειρά πολυσύχναστων παραλιών αφού δεν υπάρχει ναυαγοσώστης».

Πρόσθεσε μάλιστα ότι, από επικοινωνία που είχε με την Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, τον είχαν ενημερώσει ότι θα έστελναν στον Δήμο την ειδοποίηση για την υποστολή των σημαιών μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου.

Η ύπαρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες είναι βασικό κριτήριο για τις γαλάζιες σημαίες και ο Δήμος Κεφαλονιάς στην προκήρυξή του είχε φροντίσει να υπάρχει μόνο μέχρι τις 31 Αυγούστου. Τον Σεπτέμβρη και τον Οκτώβρη δηλαδή οι παραλίες αυτές δεν πληρούν τα κριτήρια. Γι’ αυτό και ο κ. Πρέντζας υποστηρίζει ότι οι σημαίες θα έπρεπε να υποσταλούν. Μερικές από τις παραλίες αυτές είναι ο Πλατύς και ο Μακρύς Γιαλός, η Άβυθος, ο Λουρδάς, ο Μύρτος, η Σκάλα, τα Ράγια, η Αγ. Βαρβάρα κ.α.

«Αν κάποιος πνιγόταν, οι επιπτώσεις θα ήταν τεράστιες για την Κεφαλονιά αφού η ασφάλεια είναι βασικό κριτήριο για τις γαλάζιες σημαίες».

Απόσπασμα από την προκήρυξη

«Εγώ έχω πει στους αρμόδιους ότι, έτσι όπως είναι η κατάσταση, η Κεφαλονιά θα χάσει τις Γαλάζιες Σημαίες της, όμως εκείνοι δεν φαίνεται να αντιδρούν», θα μας πει, για να προσθέσει: «ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχουν λεφτά και προσωπικό διαθέσιμα, και τους πιστεύω, όμως από την άλλη θα πρέπει να καταλάβουν ότι οι Γαλάζιες Σημαίες είναι ένα βασικό εφόδιο για το τουριστικό προϊόν της Κεφαλονιάς».

Άη Χέλης

Τους ισχυρισμούς του κ. Πρέντζα, μπορούμε να επιβεβαιώσουμε κι εμείς, αφού τους τελευταίους μήνες τον έχουμε ακούσει, τόσο σε συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής, όσο και σε άλλες εκδηλώσεις να προειδοποιεί δημόσια για το ότι η Κεφαλονιά θα χάσει τις Γαλάζιες Σημαίες.

Ποιος τον ακούει όμως;…

Χωρίς υποδομές για ΑμεΑ, χωρίς Γαλάζια Σημαία η Έρισος

Συνεχίζοντας, ο κ. Πρέντζας μας εξήγησε ότι η ύπαρξη ναυαγοσώστη δεν είναι το μόνο κριτήριο που δεν πληρούν οι παραλίες. Μας έφερε το παράδειγμα της Ερίσου όπου για να μπορούσαν να δοθούν γαλάζιες σημαίες θα έπρεπε να υπάρχει έστω μία ράμπα και μία τουαλέτα για ΑμεΑ σε ολόκληρη την Δημοτική Ενότητα. Δυστυχώς όμως δεν αυτά δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα καμία παραλία της μαγευτικής Ερίσου να μην μπορεί να λάβει Γαλάζια Σημαία. Παρόμοιο πρόβλημα υπήρχε και στο Αργοστόλι αλλά και στην Λειβαθώ, όμως λύθηκε, πραγματικά, στο «και πέντε» αφού φτιάχτηκαν και δηλώθηκαν οι τουαλέτες μέσα στον Αύγουστο.
Είπε επίσης, ότι ακόμα και για τις 12 παραλίες με σημαίες θα έπρεπε να γίνουν τουλάχιστον 5 δραστηριότητες περιβαλλοντικού χαρακτήρα σε κάθε παραλία, κάτι που φυσικά δεν έχει γίνει. Οι περισσότερες, αν όχι όλες, δεν διαθέτουν 3 κάδους ανακύκλωσης όπως απαιτείται ενώ σε κάποιες από αυτές, υπήρχε πρόβλημα και με τα σκουπίδια.

Πρόβλημα σε ολόκληρη την Περιφέρεια

Φωτο: Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης

Η Κεφαλονιά διαθέτει (μέχρι σήμερα τουλάχιστον) 12 γαλάζιες σημαίες, όταν θα μπορούσε να έχει υπερδιπλάσιες. Όμως και σε ολόκληρη την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ο αριθμός των πιστοποιημένων παραλιών θεωρείται πολύ μικρός.

Συνολικά, σε ολόκληρη την Περιφέρεια υπάρχουν μόνο 45 σημαίες σε ένα σύνολο 1500 περίπου παραλιών.

«Αν μπορούσαμε να τις κάνουμε 200», θα πει ο κ. Πρέντζας, «τότε θα αναβαθμίζαμε σημαντικά το τουριστικό μας προϊόν αφού οι ξένοι επισκέπτες, όχι μόνο γνωρίζουν για τις γαλάζιες σημαίες, αλλά γνωρίζουν πολύ καλά και τα κριτήρια».

Όμως τελικά, έτσι όπως πάνε τα πράγματα, όχι 200 δεν θα γίνουν του χρόνου, αλλά σύντομα η Περιφέρεια θα ξεκινάει από το -12…

Τα κριτήρια για την απονομή της “Γαλάζιας Σημαίας”

Για να κερδίσει μια ακτή τη Γαλάζια Σημαία πρέπει να πληροί αυστηρά κριτήρια που σχετίζονται με:

Περιβαλλοντική εκπαίδευση και πληροφόρηση

  • Πληροφορίες για το παράκτιο οικοσύστημα και το ευαίσθητο φυσικό περιβάλλον στον παράκτιο χώρο.
  • Συνεχής πληροφόρηση του κοινού για την ποιότητα των νερών κολύμβησης.
  • Πληροφορίες για το Διεθνές Πρόγραμμα «Γαλάζια Σημαία» στον Πίνακα Ανακοινώσεων της ακτής.
  • Έντυπες πληροφορίες και αναρτημένες οδηγίες συμπεριφοράς για την ακτή.
  • Δραστηριότητες που να προβάλουν ενεργά τη προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της ακτής.

Ποιότητα νερών κολύμβησης

  • Ποιότητα των νερών κολύμβησης, που να επιβεβαιώνεται με δειγματοληπτικές μετρήσεις
  • Μη απόρριψη βιομηχανικών λυμάτων στην ακτή
  • Επεξεργασία αστικών λυμάτων, όπως απαιτεί η Ευρωπαϊκή Οδηγία

Περιβαλλοντική Διαχείριση

  • Σχέδιο χρήσης γης και περιβαλλοντική διαχείριση
  • Περιοδικός καθαρισμός της ακτής από σκουπίδια, αποτσίγαρα κλπ.
  • Επαρκείς κάδοι απορριμμάτων, που να αδειάζονται σε τακτά διαστήματα
  • Διευκολύνσεις για ανακυκλώσιμα υλικά
  • Επαρκείς εγκαταστάσεις υγιεινής, με ελεγχόμενο σύστημα αποχέτευσης
  • Απαγόρευση της οδήγησης οχημάτων και μοτοποδηλάτων στην ακτή
  • Απαγόρευση της ελεύθερης κατασκήνωσης
  • Επιτήρηση κατοικίδιων ζώων στην ακτή
  • Συντήρηση κτιρίων και εξοπλισμού στην ακτή

Ασφάλεια, ναυαγοσωστικά, πρώτες βοήθειες, υπηρεσίες και εγκαταστάσεις

  • Εκπαιδευμένοι ναυαγοσώστες – ή άμεση πρόσβαση σε τηλέφωνο – σωστικά εφόδια και πρώτες βοήθειες
  • Σχέδια για την αντιμετώπιση κάποιου ατυχήματος ρύπανσης, με άμεση ενημέρωση του κοινού
  • Ασφαλής δίοδος στην ακτή και φροντίδα για άτομα με ειδικές ανάγκες
Σύνταξη/επιμέλεια: Κεφαλονίτικα Νέα
Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
40 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top