Ημερίδα του ΟΑΣΠ –απολογισμός δυο χρόνια μετά τους σεισμούς
Ημερίδα του ΟΑΣΠ –απολογισμός δυο χρόνια μετά τους σεισμούς
Σημερα το πρωί στον ΚΕΦΑΛΟ πραγματοποιείθηκε Ημερίδα του ΟΑΣΠ για τον απόλογισμό του Οργανισμού για τα δυο χρόνια μετά τους σεισμούς της 26ης Ιανουαρίου 2014 που έπληξαν κυρίως τη Παλική και οχι μονο .
Η θεματικες ενοτητες ηταν ενοτητα 1 Υποδομες ,ενοτητα 2 Υγεια ,ενοτητα 3 Παιδεια ,ενοτητα 4 Λοιποι Φορεις & Εθελοντες ,ενοτητα 5 Σεισμικη Διαχειριση -Πολιτικες ,Κεντρα Ληψης Αποφασεων
Κλεισιμο της Απολογιστικης Συναντησης Εργασιας -Συζητηση
Ας Ακουσουμε τι μου δηλωσαν αποκλειστικα για τα αποτελεσματα του Απολογισμου ο προεδρος του Ο.Α.Σ.Π κ Λεκκας Ευθυμιος και ο Αντιδημαρχος του Δημου Κεφαλληνιας κ Κεκατος Ευαγγελος.
Ας ακουσουμε τι μου δηλωσε ο προεδρος του Ο.Α.Σ.Π κ Λεκκας Ευθυμιος για την απολογιστικη συναντηση .
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΔΗΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ Δ/ΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
“ΣΕΙΣΜΟΙ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ (2 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ) – ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ”
Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου, αίθουσα «Αντίοχου Ευαγγελάτου» Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ
Οι έκτακτες ανάγκες που προξένησαν οι ισχυροί σεισμοί του 2014, ήταν για τον νέο “Καλλικρατικό” Δήμο μας και πολύ περισσότερο για την νεοσύστατη Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας, που ουσιαστικά συγκροτήθηκε τον Δεκέμβρη του 2013, ένα πρωτόγνωρο γεγονός για τα στελέχη της που δεν είχαν προηγούμενη εκπαίδευση ή εμπειρία.
1. Επιχειρησιακή Ετοιμότητα – Κατάσταση Σχεδιασμού
Έχοντας υπόψη το αριθ. πρωτ. 2450/09-04-2012 Σχέδιο – έγγραφο, της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, με θέμα «Σχεδιασμός και δράσεις Πολιτικής
Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων», η Υπηρεσία είχε ήδη συντάξει το “Γενικό Σχέδιο Ενεργειών” του Δήμου και το είχε αποστείλει στην Εκτελεστική Επιτροπή για γνωμοδότηση από τον Δεκέμβρη του
2013 .
Το Σχέδιο μεταξύ των άλλων περιελάμβανε τα εξής:
Τους συντονιστές των δράσεων, τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα της κάθε βαθμίδας
Μέτρα και ενέργειες γενικού χαρακτήρα που καλύπτουν όλες τις περιπτώσεις καταστροφών και αναφέρονται σε κάθε φάση του συστήματος κινητοποίησης
(πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση, αποκατάσταση – αρωγή).
Καθώς και χρήσιμα & αναγκαία στοιχεία που αφορούν την οργάνωση πολιτικής προστασίας, τόσο σε κεντρικό επίπεδο, όσο και ανά Δημοτική Ενότητα, όπως:
Καταστάσεις Τεχνικών του Δήμου
Καταστάσεις Οδηγών ανά Δημοτική Ενότητα
Καταστάσεις Ομάδων Εκτάκτων Αναγκών – Επιφυλακής (υπαλλήλων ή πολιτών) ανά Δημοτική Ενότητα
Θέσεις Αρχικής Συγκέντρωσης (Χώροι Καταφυγής) του πληθυσμού σε κάθε Δημοτική ή Τοπική Κοινότητα
Μηχανήματα & Οχήματα Ιδιωτών.
1
Επίσης:
Είχε συγκροτηθεί η Ομάδα Πυροπροστασίας του Δήμου (7ος του 2013). Η
ομάδα αποτελείτο από 22 στελέχη και είχε στην διάθεσή της πυροσβεστικά και λοιπά οχήματα και κατάλληλο εξοπλισμό για τις δράσεις της.
Σκοπός της ομάδας είναι η συνδρομή στο έργο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας τόσο στην πρόληψη (ειδικά κατά τις μέρες υψηλού κινδύνου), όσο και κατά την κατάσβεση των πυρκαγιών, καθώς και η λήψη δράσεων πρόληψης, ετοιμότητας και αντιμετώπισης για κάθε είδους καταστροφή που προκαλεί καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης και που δύναται η ομάδα να βοηθήσει.
Η λειτουργία της ομάδας συνέβαλε πολύ θετικά όχι μόνο στην οργάνωση και συγκρότηση των συνεργείων αλλά και στο να ενισχύει την συνεργασιμότητα μεταξύ των υπαλλήλων του Δήμου.
Είχε συνταχθεί και εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο “O Κατάλογος Μίσθωσης
Μηχανημάτων Έργων Ιδιωτών”
Είχε ήδη υλοποιηθεί το 1ο Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσεων Π.Π. έτους 2013 της Διεύθυνσής μας από τους ΚΑΠ και από την ΣΑΤΑ, συνολικής αξίας 345.600€. Το πρόγραμμα περιελάμβανε προμήθεια εξοπλισμού Π.Π. (δηλ. προμήθεια ηλεκτρογεννητριών, αντλιών, εργαλείων, κλπ) εργασίες πυροπροστασίας(καθαρισμός & διαμορφώσεις αγροτοδασικών οδών), αντιπλημμυρικά έργα, καθώς και επιχορήγηση των εθελοντικών Ομάδων.
Επομένως υπήρχε η σχετική υπηρεσιακή εμπειρία για την υλοποίηση ανάλογων δράσεων, με αποτέλεσμα μέσα σε λίγες ώρες από την εκδήλωση του σεισμού, ο Δήμος κινητοποίησε όχι μόνο τα δικά του μηχανήματα, αλλά και με
μίσθωση μηχανήματα ιδιωτών για εργασίες καθαρισμού στο οδικό δίκτυο και προμηθεύτηκε αναγκαία υλικά (όπως αδιάβροχα, κράνη, πλέγματα σήμανσης, σιδερόβεργες, κώνους, κλπ), για τις ανάγκες του κάθε συνεργείου.
Όσον αφορά την μέριμνα είναι χαρακτηριστικό ότι η Υπηρεσία της 21-01-2014 με το αριθμ πρωτ 2851 /2014 έγγραφό της είχε υποβάλει αίτημα στην /νση Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας για διάθεση σκηνικού υλικού στον Δήμο για περίπτωση καταστροφικού σεισμού ή της περίθαλψης αστέγων από παγετό.
Κατάρτιση – εκπαίδευση:
/νση Πολιτικής Προστασίας, από την αρχή της λειτουργίας της έχει εντάξει στο σχεδιασμό της, την διαρκή επιμόρφωση του προσωπικού της.
επιμόρφωση του προσωπικού αποτελεί βασικό στοιχείο για την αποτελεσματικότερη δράσης της υπηρεσίας σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, αλλά και σε θέματα προστασίας της ζωής αυτών που επιχειρούν.
Για το έτος 2013, τα στελέχη της Διεύθυνσης είχαν παρακολουθήσει τα εξής σεμινάρια:
«Πρόληψη και Ετοιμότητα για την Διαχείριση Έκτακτης Ανάγκης σε Σεισμό»,
από τον ΟΑΣΠ (Πάτρα – επιμόρφωση προϊσταμένων τμημάτων)
2
«Αρχές Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών, Εκπαίδευση στην Προνοσοκομειακή Φροντίδα» (επιμόρφωση προϊσταμένων & στελεχών)
«Αντιμετώπιση οξέων Καταστάσεων Υγείας – Α΄ Βοήθειες» , από τον Ιατρικό Σύλλογο σε συνεργασία με την Σχολή Βοηθών Νοσηλευτών του Γεν. Νοσοκομείου Κεφαλληνίας
Είχε συγκροτηθεί – ανασυσταθεί το Σ.Τ.Ο. με την αριθ. πρωτ. 24037 /13-06-12 (ΑΔΑ: Β4Λ0ΩΕ5-Υ9Π), απόφαση Δημάρχου και με σύνθεση όπως προβλέπεται στον “ΞΕΝΟΚΡΑΤΗ”. Το ΣΤΟ απαρτίζεται από 18 μέλη που εκτός των άλλων μετέχουν εκπρόσωποι του Στρατού των Σωμάτων Ασφαλείας και των Εθελοντικών Οργανώσεων του νησιού.
Κινητοποίηση – Επέμβαση – Αποκατάσταση – Αρωγή
Το συμβάν – 1η Εκτίμηση
Ο σεισμός εκδηλώθηκε την Κυριακή το απόγευμα στις 3:45 και σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα κινητοποιήθηκε το δυναμικό του Δήμου, τόσο στο Αργοστόλι, όσο και στις Δημοτικές Ενότητες και ιδιαίτερα στην Παλική.
Για την ιστορία της μέρας αυτής, αναφέρω το γεγονός, ότι την ώρα του σεισμού απουσίαζαν εκτός του νησιού, ο Δήμαρχος, η Γενική Γραμματέας και ο Προϊστάμενος της
.Π.Π. Και οι τρεις ήρθαν στο νησί το ίδιο βράδυ, μέχρι τότε οι όποιες οδηγίες δίνονταν τηλεφωνικά και ο συντονισμός των ενεργειών γινόταν από τον υπεύθυνο Α/Δήμαρχο πολιτικής προστασίας κ. Ματιάτο και τα Στελέχη της /νσης Πολιτικής Προστασίας.
Με μέριμνα της υπηρεσίας και με την χρήση των κινητών λήφθηκαν οι πρώτες πληροφορίες από τους Α/Δημάρχους και τους Προέδρους των Τοπικών Κοινοτήτων και στην συνέχεια από την Αστυνομία, τις Εθελοντικές Οργανώσεις και την Πυροσβεστική Υπηρεσία.
2.2 Οι πρώτες ενέργειες
Στην αρχή τα στελέχη της Π.Π. και υπάλληλοι του Δήμου (κυρίως Τεχνικοί) συγκεντρώθηκαν έξω από το κτίριο του Ξενία και στην συνέχεια στο Δημ. Μέγαρο και στο ΤΕΙ όπου έγιναν και οι πρώτες συναντήσεις, με τους υπόλοιπους Φορείς.
Τις πρώτες βραδινές ώρες έγιναν οι πρώτοι έλεγχοι σε “κρίσιμα” κτίρια, από τους Μηχανικούς του Δήμου και της Περιφέρειας και του ΤΕΕ, με μικτά συνεργία, όπως:
Το Γενικό Νοσοκομείο Αργοστολίου Το Μαντζαβινάτειο Νοσοκομείο Ληξουρίου
Το ξενοδοχείο που στεγάζονταν οι τρόφιμοι του Γηροκομείο Αργοστολίου Το Γηροκομείο Ληξουρίου
Κτίρια για την προσωρινή στέγαση των πληγέντων και ιδιαίτερα των τροφίμων των Γηροκομείων, όπως το Κλειστό Γυμναστήριο Αργοστολίου, το Κλειστό Γυμναστήριο Ληξουρίου, το πρώην Κέντρο Λιμανάκι και οι ξενώνες της Ι.Μ. Αγ Γερασίμου και του Αγ. Ανδρέα
Το Δημοτικό Μέγαρο Το Δικαστικό Μέγαρο
Έγιναν οι επείγουσες εργασίες απομακρύνσεων προϊόντων κατολισθήσεων στο βασικό οδικό δίκτυο .
Εκδόθηκε δελτίο τύπου από το Γραφείο Δημάρχου που αφορούσε το κλείσιμο για δύο ημέρες των σχολείων, προκειμένου να ελεγχθούν τα κτίρια.
2.3 Κέντρο Επιχειρήσεων – Σ.Τ.Ο. – Συντονισμός Ενεργειών
Στο ΤΕΙ Αργοστολίου στεγάστηκαν τα επί μέρους Κέντρα Επιχειρήσεων των Φορέων Διαχείρισης, όπως και αυτό του Δήμου, που λειτούργησε με ευθύνη του Αντιδημάρχου Πολιτικής Προστασίας και της /νσης Πολιτικής Προστασίας.
3
Στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Δήμου είχε εγκατασταθεί και το Συνεργείο Εξυπηρέτησης Πολιτών με Τηλεφωνικό Κέντρο (στον αριθμό 27311), για πληροφόρηση και παραλαβή αιτήσεων.
Σε διπλανό αμφιθέατρο γινόταν και η συγκέντρωση των Κλιμακίων Αυτοψιών του Δήμου.
Στις 27 Ιανουαρίου η Υπηρεσία μας με εντολή του Δημάρχου, συγκρότησε και 2ο “Κέντρο Επιχειρήσεων”, ειδικά για την Παλική, το οποίο στεγαζόταν στο Δημοτικό Κατάστημα και στην συνέχεια στο Μουσείο Ληξουρίου.
Στο Δημοτικό Κατάστημα Ληξουρίου και μετά στο κτίριο του Παιδικού Σταθμού “ΣΤΕΛΛΑ ΚΟΥΡΟΥΚΛΗ”, λειτούργησε και το Κέντρο Διοικητικής Μέριμνας.
Όπως αναφέρθηκε είχε ήδη συσταθεί το Σ.Τ.Ο., όμως δεν συνεδρίασε καμία φορά εκείνη την περίοδο και οι βασικοί λόγοι ήταν κυρίως οι εξής:
Στο ιστορικό του είχε μια (1) μόνο συνεδρίαση, μόλις το προηγούμενο καλοκαίρι, μετά από πολλές προσπάθειες.
Η μη σωστή αξιολόγηση του σημαντικού ρόλου του Σ.Τ.Ο.
Η σχετικά μικρή η υπηρεσιακή εμπειρία & βαθμός καταξίωσης της Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας, ως νέας δομής του νέου “Καλλικρατικού” Δήμου .
Ενώ αντίθετα το Σ.Ο.Π.Π. συνεδρίαζε σχεδόν τακτικά σε αίθουσα των ΤΕΙ Αργοστολίου, στο οποίο συμμετείχε εφόσον καλείτο και η Υπηρεσία μας.
Οι βασικές συντονιστικές συναντήσεις, ήταν:
Η Συνάντηση Εργασίας που έγινε στο Δημαρχιακό Μέγαρο τις πρώτες μεταμεσονύχτιες ώρες (1:30μμ), μετά τον σεισμό της 26ης Ιανουαρίου παρουσία του Υπουργού Εσωτερικών, του Γ.Γ.Π.Π. και του Γ.Γ. Υποδομών.
Συγκλίσεις του Σ.Ο.Π.Π.
Την Κυριακή στις 02/02/2014 και ώρα 7.30, στα ΤΕΙ Αργοστολίου
Την Δευτέρα στις 3/02/2014 και ώρα 7.30, στα ΤΕΙ Αργοστολίου, για συντονισμό δράσης μετά τον δεύτερο σεισμό.
Οι γενικές ενημερώσεις από τα υπόλοιπα ΣΟΠΠ που γίνονταν (χωρίς πρόσκληση), με τους παρόντες στα ΤΕΙ και κυρίως αν ερχόταν κάποιο πολιτικό πρόσωπο, από την Κυβέρνηση ή τα Πολιτικά Κόμματα.
Συγκρότηση Συνεργείων – Κλιμακίων
Τα κυριότερα συνεργεία- κλιμάκια που συγκροτήθηκαν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των σεισμικών καταστροφών ήταν τα εξής:
Παραλαβής Αιτήσεων για Υ. Α. Σ. & Δήμο
Καταγραφής των προβλημάτων στο οδικό δίκτυο
Σήμανσης επικινδυνοτήτων στο οδικό δίκτυο
Καταγραφής των προβλημάτων στα Σχολικά και στα λοιπά Δημοτικά Κτίρια
Επισκευής του δικτύου Ύδρευσης & Αποχέτευσης(ΔΕΥΑΚ)
Επιχορήγησης για Οικοσκευές ανά νοικοκυριό
Διανομής νερού
Συνεργεία αποκατάστασης(άρσης κατολισθήσεων, άρσης επικινδυνοτήτων)
Δημοτικά συνεργεία
Συνεργεία Ιδιωτών
Άτυπη επιτροπή διαχείρισης προσφορών – δωρεών
2.5 Ορισμένες σημαντικές ενέργειες
Για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα για την απόκριση του Δήμου αναφέρουμε στην συνέχεια ορισμένες σημαντικές ενέργειες που έγιναν κατά τις πρώτες ημέρες:
Εκκένωση νοτιοανατολικού τμήματος του οικισμού Αθέρα (με απόφαση Δημάρχου)
Υποστήριξη των συνεργείων αυτοψιών της ΥΑΣ με μηχανικούς του ΤΕΕ στην περιοχή της Παλικής για υποβοήθηση του έργου τους, στον πρωτοβάθμιο έλεγχο των κτιρίων.
4
Διακοπή της υδροδότησης του Ληξουρίου & εφοδιασμός της πόλης με βυτία ιδιωτών και κατασκευή δυο θέσεων υδροληψίας σε δίκτυα όμορων οικισμών
Έλεγχος κτιρίων για τη φιλοξενία πολιτών
Μεταστέγαση των δημοτικών υπηρεσιών στην Παλική
Προσωρινή στέγαση του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Ληξουρίου σε αίθουσα του Μουσείου
Το 2ο συμβάν – Επί πλέον ενέργειες
δεύτερος και καταστροφικότερος σεισμός εκδηλώθηκε στις 5:30 το πρωί της Δευτέρας 3 Φεβρουαρίου, όπου είχαμε και λίγους μικροτραυματισμούς. Φυσικά είχαμε
ξανά αποκλεισμούς οδών και μάλιστα σε μεγαλύτερη έκταση και μέγεθος ζημιών. Επί πλέον δράσεις που έγιναν μετά τον 2ο σεισμό ήταν:
Διανομή συσσιτίου, προσφερόμενων τροφίμων και λοιπού εξοπλισμού, στους πληγέντες με την βοήθεια των Ενόπλων Δυνάμεων, των Εθελοντικών Οργανώσεων, καθώς και του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων Κεφαλλονιάς
Στέγασης των πληγέντων κατοίκων σε ξενοδοχείο της περιοχής Παλικής Δημιουργία καταυλισμού με τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων και Εθελοντικών
Οργανώσεων
Συνεργασία με τις Εθελοντικές Οργανώσεις
Υπηρεσία μας είχε και έχει πολύ καλή συνεργασία και με τις Εθελοντικές Οργανώσεις Πυροπροστασίας & Προστασίας Περιβάλλοντος του νησιού, καθώς και με το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων Κεφαλληνίας.
Στο Δήμο μας εδρεύουν έξι (6) Εθελοντικές Οργανώσεις οι οποίες είναι ενταγμένες στο μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και είναι οι εξής:
Εθελοντική Ομάδα Δασοπροστασίας Κεφαλονιάς (ΕΟΔ).
Εθελοντική Ομάδα Προστασίας Περιβάλλοντος Ερίσσου.
Εθελοντική Ομάδα Προστασίας Περιβάλλοντος Πυλάρου.
Εθελοντική Ομάδα Δασοπυρόσβεσης Ελειού – Πρόννων.
Εθελοντική Ομάδα Δασοπροστασίας Παλικής.
Εθελοντική Ομάδα Δασοπροστασίας 21ας Λειβαθούς.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Ε.Ο. . ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΠΥΛΑΡΟΥ
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΡΙΣΟΥ ΠΑΛΙΚΗΣ
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΕΛΕΙΟΥ-ΠΡΟΝΝΩΝ 21ας ΛΕΙΒΑΘΟΥΣ
Η συνδρομή τους ήταν πολύ σημαντική, ιδιαίτερα στο τομέα της καθημερινής διανομής τροφίμων, νερού, συσσιτίου και λοιπών εφοδίων στους πληγέντες κατοίκους της
5
.Ε. Παλικής και μάλιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ευχαριστούμε όλους τους Εθελοντές που συμμετείχαν για την ανεκτίμητη προσφορά τους.
Συνοπτική αποτίμηση της δράσης της Υπηρεσίας
Τι πήγε καλά
Από την υπηρεσία ή και με την συνδρομή της εκτελέστηκε το μεγαλύτερο μέρος των προβλεπόμενων διαδικασιών διαχείρισης των σεισμικών συμβάντων, αφού είχε την ευθύνη του συντονισμού των ενεργειών σε επιχειρησιακό επίπεδο, τουλάχιστον τους δύο πρώτους μήνες.
Από τις προβλεπόμενες διαδικασίες ξεχωρίζουμε τα εξής θετικά σημεία:
Την άμεση απομάκρυνση του πληθυσμού σε τμήμα του οικισμού Αθέρα με Απόφαση Δημάρχου λόγω επικινδυνότητας από κατολισθήσεις.
Την άμεση ενεργοποίηση των Συνεργείων του Δήμου καθώς και των Ιδιωτών για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας στο δημοτικό οδικό δίκτυο, καθώς και σε σημαντικές παραλίες, όπως των Πετανών και του Μύρτου.
Την πρωτοβουλία της Υπηρεσίας και συντονισμό των ενεργειών για την διακοπή της υδροδότησης στο Ληξούρι.
Την εκπόνηση της 1ης μελέτης κατεδάφισης του τριώροφου κτιρίου ιδιοκτησίας Τζε – Αραβαντινού στην επαρχιακή οδό Ληξουρίου – Κατωγής και την συμβολή της Υπηρεσίας μας στην συνέχεια για την άμεση κατεδάφισή του, ώστε να δοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα αυτό του επαρχιακού δρόμου Κατωγής. Για την ιστορία η επόμενη κατεδάφιση κτιρίου κατέστη δυνατό να αρχίσει μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο.
Την ανταπόκριση της υπηρεσίας μας σε Αιτήματα Συνδρομής άλλων φορέων, όπως:
Η συνδρομή μετά από αίτημα της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων, προκειμένου να καταστούν δυνατές οι εργασίες υποστύλωσης του Διατηρητέου Ιερού Ναού της Αγίας Μαρίνας στους Σουλλάρους και που αφορούσαν, εργασίες καθαρισμού από τις καταρρεύσεις του περιβάλλοντα χώρου και απομάκρυνσης τάφων, καθώς και την άμεση αποκατάσταση του μαντρότοιχου του κοιμητηρίου & την προστασία από πτώση των υπέρ αιωνόβιων κυπαρισσιών του περιβάλλοντα χώρου.
Η διανομή σε καθημερινή βάση του συσσιτίου σε πληγέντες κατοίκους της Παλικής μετά από αίτημα της Περιφερειακής Ενότητας
Η συνδρομή του Δήμου προς την Π.Ε. στην διανομή του σκηνικού υλικού.
Η συλλογή αιτήσεων για υποβοήθηση του έργου της Υ.Α.Σ
6
Την συγκρότηση και λειτουργία του Συνεργείου από υπαλλήλους του Δήμου σε 16ωρη βάση, για την διανομή του συσσιτίου, του νερού, των τροφίμων και των λοιπών προσφορών στους πληγέντες κατοίκους της Παλικής, με κέντρο διανομής το Μουσείο Ληξουρίου, με την συνδρομή όπως αναφέραμε των Εθελοντικών Οργανώσεων.
Την σύνταξη των Μελετών-Τευχών σε σύντομο χρονικό διάστημα προκειμένου ο Δήμος να υποβάλλει αιτήματα προς την Κεντρική Κυβέρνηση για χρηματοδότηση των αποκαταστάσεων. Επίσης συνέδραμε να υποβληθεί αίτημα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι μελέτες και τα τεύχη που συντάχθηκαν είναι:
“Συνοπτική Καταγραφή των Ζημιών στα έργα Υποδομής του Δήμου Κεφαλλονιάς”, το τεύχος συντάχθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2014, με εκτίμηση δαπάνης αποκαταστάσεων 52.000.000€
“Μισθώσεις Μηχανημάτων Έργων για τις ανάγκες που δημιούργησαν οι σεισμοί του 2014”, το τεύχος συντάχθηκε στις10 Φεβρουαρίου 2014, με προϋπολογισμό εργασιών 100.000€ και επί πλέον στην συνέχεια άλλα 11 Τεύχη Εργασιών και Προμηθειών, συνολικού προϋπολογισμού 230.000€
“Αποκατάσταση Βλαβών στο οδικό Δίκτυο Ν, Κεφαλληνίας από τους
Σεισμούς – Γ Φάση (19 Ιουνίου 2014) – Τεύχος Καταγραφής Αστοχιών” “Αποκατάσταση Οδικού δικτύου & Κοινοχρήστων Χώρων Πόλεως
Ληξουρίου (19 Ιουνίου 2014) – Τεύχος Καταγραφής Αστοχιών” συνοπτικού προϋπολογισμού 5.950.000€
Την σύνταξη μόλις τον Ιούλιο του 2014 του Συνοπτικού Απολογισμού Ενεργειών
& Δράσεων Πολιτικής Προστασίας λόγω των σεισμών
Την πολύ καλή συνεργασία που είχε με τους άλλους φορείς, όπως με τις Ένοπλες δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας (Αστυνομία, Πυροσβεστική & Λιμενικό Σώμα)
Την δυναμική της εξωστρέφειας που αναπτύχθηκε στην υπηρεσία για μετάδοση της εμπειρίας και συνδρομή σε άλλους Δήμους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στάλθηκε κλιμάκιο του Δήμου μας στη Λήμνο για συνδρομή μετά τον σεισμό των 6,3R στις 24/05/2014. Επίσης η υπηρεσίας μας έχει προσφέρει υποστήριξη σε συναρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων Σκοπέλου, Λευκάδας, Ζακύνθου, & Περιστερίου. Ακόμη έχει συνδράμει στην εκπόνηση μεταπτυχιακών εργασιών σε φοιτητές του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου και του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου.
4.2 Αρνητικά σημεία στην δράση του Δήμου
Προβλήματα παρατηρήθηκαν:
Στην άμεση & πλήρη καταγραφή του πληθυσμού που βρισκόταν σε χώρους καταφυγής ή στα αυτοκίνητά τους (άτομα, ηλικίες , ανάγκες)
Στον συντονισμό των ιδιωτικών συνεργείων, ώστε να προβαίνουν σε ολοκληρωμένες κατά τον δυνατόν παρεμβάσεις σε κάθε οικισμό.
Στην διανομή του νερού και του συσσιτίου ανάλογα με τις ανάγκες
7
Στην διαχείριση της πληροφορίας. Δεν υπήρχε πάντοτε κάθετα η πρέπουσα διαχείριση της πληροφορίας
Η μη ενεργοποίηση όλου του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου
Η συγκρότηση της “Επιτροπή Διαχείρισης Κρίσης Παλικής”, η οποία δεν προβλεπόταν στον σχεδιασμό, ποτέ δεν λειτούργησε και προξένησε δυσλειτουργίες για μικρό χρονικό διάστημα
Η καθυστέρηση στην αποκατάσταση της λειτουργίας ορισμένων υπηρεσιών του Δήμου
Επίσης αντιμετωπίσαμε προβλήματα που είχαν να κάνουν με:
Τις κακές καιρικές συνθήκες που δυσχέραιναν το έργο μας και επέφεραν συχνές αλλαγές στον σχεδιασμό μας, δυσκόλεψαν το έργο των συνεργείων μας και το έργο της αρωγής στους πληγέντες.
Με φαινόμενα διασποράς ψευδών ειδήσεων που μερικές φορές προκάλεσαν σύγχυση, αν και κατά γενική ομολογία ο κόσμος αντέδρασε ψύχραιμα.
Πως αξιοποιήσαμε την εμπειρία – Βελτιώσεις που έγιναν
Μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 2014, η Υπηρεσία προέβη στις εξής βελτιώσεις:
Βελτιώσαμε τον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό:
Αναθεώρησε το “Γενικό Σχέδιο Ενεργειών” στα πλαίσια της περισσότερης απλότητας και πληρότητας, σαφήνειας και αποτελεσματικότητας των προτεινόμενων σε αυτό δράσεων.
Σύνταξε το “Ειδικό Σχέδιο Ενεργειών Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών από την Εκδήλωση Σεισμικών Φαινομένων”, στο οποίο περιγράφονται αναλυτικά τα καθήκοντα και οι ενέργειες της κάθε υπηρεσίας, αλλά και ειδικότερα τα καθήκοντα και οι ενέργειες των κλιμακίων, των ομάδων, των επιτροπών και των συνεργείων που είναι υποχρεωμένος να συγκροτήσει ο Δήμος με όλο το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει.
Σύμφωνα με τον προβλεπόμενο σχεδιασμό, στην φάση της κινητοποίησης, επισημαίνεται ότι οι πρώτες ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν σε επίπεδο Δήμου είναι:
Η διάνοιξη των αποκλεισμένων δημοτικών δρόμων, για την διευκόλυνση της κίνησης των σωστικών συνεργείων προς και από την πληγείσα περιοχή (εφόσον απαιτηθεί).
Η διασφάλιση λειτουργίας των κρίσιμων υπηρεσιών του Δήμου
Ο οπτικός έλεγχος των δημοτικών κτιρίων, σχολείων και λοιπών βασικών υποδομών του Δήμου για την διαπίστωση τυχόν βλαβών και εξέταση εναλλακτικών λύσεων.
Η σήμανση και η άρση των επικινδυνοτήτων
Μάλιστα η Υπηρεσία αυτό το διάστημα προβαίνει και στην αναθεώρηση αυτού του Ειδικού Σχεδίου με στόχο την απλοποίηση και την αποσαφήνιση των ενεργειών που θα πρέπει να προβαίνει η κάθε υπηρεσία και το κάθε συνεργείο ή ομάδα του Δήμου σε περίπτωση σεισμού.
Οι βασικές τροποποιήσεις στον επιχειρησιακό μας σχεδιασμό είναι:
η συγκρότηση του Υπηρεσιακού Συντονιστικού Οργάνου του Δήμου (Υ.Σ.Ο. .)
Η ενεργοποίηση όλου του Δυναμικού του Δήμου με την ένταξη όλου του προσωπικού σε Ομάδες Δράσης
Βελτιώσαμε την λειτουργίας της Ομάδας Πυροπροστασίας Βελτιώσαμε την λειτουργία του Σ.Τ.Ο.
8
6. Θεσμικά προβλήματα- Προτάσεις
Όταν το σεισμικό συμβάν έχει συνέπειες μόνο σε ένα Δήμο και μάλιστα νησιωτικό, θα πρέπει η συνολική θεσμική αρμοδιότητα στην διαχείριση της σεισμικής καταστροφής να είναι στην ευθύνη του Δημάρχου και να συνεπικουρείται από την Περιφέρεια και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, γιατί ο
Δήμος είναι αποδέκτης των περισσότερων αιτημάτων των πολιτών και μάλιστα αρμοδιότητας άλλων φορέων.
Επειδή ο Δήμος τόσο στον τομέα της πρόληψης όσο και της αποκατάστασης έχει περισσότερες αρμοδιότητες μετά την εφαρμογή του “Καλλικράτη”, θα πρέπει να έχει ιδιαίτερη κατ έτος χρηματοδότηση από τους κεντρικούς πόρους (όπως συμβαίνει με την πυροπροστασία) προκειμένου να ενισχύει δράσεις, όπως εξοπλισμού & σήμανσης χώρων καταφυγής, εξοπλισμού της αποθήκης με υλικό που αφορά την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων, εργασίες ασφάλειας και αντισεισμικής προστασίας δημοσίων κτιρίων , κλπ.
Το Σ.Τ.Ο να είναι συγκεκριμένο και ολιγομελές (σύμφωνα με το νέο διοικητικό πλαίσιο) και η λειτουργία του να είναι θεσμικά κατοχυρωμένη και υποχρεωτική, να έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες σε έκτακτη ανάγκη και όχι μόνο συντονισμού. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και για το ΣΟΠΠ, στο οποίο θα πρέπει να μετέχουν και εκπρόσωποι των Υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας των Δήμων (όπως και το αντίθετο).
Σε επίπεδο Δήμου να λειτουργούν τουλάχιστον Αυτοτελή Τμήματα ή Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας με ικανό προσωπικό, καταρτισμένα στελέχη και η θητεία τους στην υπηρεσία να είναι υποχρεωτικά τουλάχιστον 8 έτη.
Δημιουργία θεσμικού πλαισίου σε επίπεδο Δήμου για δυνατότητα συγκρότησης Ομάδας/ων “Πυροπροστασίας και αμέσου δράσης για λοιπές καταστροφές”, με ανάλογη κατάρτιση και εκπαίδευση των στελεχών, ενταγμένη στην υπηρεσία πολιτικής προστασίας του Δήμου.
Υποχρεωτική κατάρτιση των στελεχών, αλλά και του πολιτικού προσωπικού του Δήμου (ιδιαίτερα των νεοεκλεγμένων Δημοτικών Συμβούλων) σε γενικότερα θέματα Πολιτικής Προστασίας, καθώς και σε θέματα που αφορούν την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων.
Να βελτιωθεί το νομοθετικό πλαίσιο εκτέλεσης των εργασιών αποκατάστασης που αφορούν την πολιτική προστασία, με την αύξηση των εγκεκριμένων ορίων απ ευθείας αναθέσεων έργων, καθώς και να απλουστευτεί η διαδικασία αδειοδοτήσεων και παρεμβάσεων αποκατάστασης (π.χ αποκατάσταση λιμενικού έργου, ανακατασκευή έργου στην περιοχή της παραλίας)
Δημιουργία Διαδικασίας Άμεσης Ενημέρωσης από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο για τα στοιχεία του σεισμικού συμβάντος, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των “Τσουνάμι”.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΔΗΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ Δ/ΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
“ΣΕΙΣΜΟΙ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ (2 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ) – ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ”
Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου, αίθουσα «Αντίοχου Ευαγγελάτου» Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ
Οι έκτακτες ανάγκες που προξένησαν οι ισχυροί σεισμοί του 2014, ήταν για τον νέο “Καλλικρατικό” Δήμο μας και πολύ περισσότερο για την νεοσύστατη Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας, που ουσιαστικά συγκροτήθηκε τον Δεκέμβρη του 2013, ένα πρωτόγνωρο γεγονός για τα στελέχη της που δεν είχαν προηγούμενη εκπαίδευση ή εμπειρία.
1. Επιχειρησιακή Ετοιμότητα – Κατάσταση Σχεδιασμού
Έχοντας υπόψη το αριθ. πρωτ. 2450/09-04-2012 Σχέδιο – έγγραφο, της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, με θέμα «Σχεδιασμός και δράσεις Πολιτικής
Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων», η Υπηρεσία είχε ήδη συντάξει το “Γενικό Σχέδιο Ενεργειών” του Δήμου και το είχε αποστείλει στην Εκτελεστική Επιτροπή για γνωμοδότηση από τον Δεκέμβρη του
2013 .
Το Σχέδιο μεταξύ των άλλων περιελάμβανε τα εξής:
Τους συντονιστές των δράσεων, τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα της κάθε βαθμίδας
Μέτρα και ενέργειες γενικού χαρακτήρα που καλύπτουν όλες τις περιπτώσεις καταστροφών και αναφέρονται σε κάθε φάση του συστήματος κινητοποίησης
(πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση, αποκατάσταση – αρωγή).
Καθώς και χρήσιμα & αναγκαία στοιχεία που αφορούν την οργάνωση πολιτικής προστασίας, τόσο σε κεντρικό επίπεδο, όσο και ανά Δημοτική Ενότητα, όπως:
Καταστάσεις Τεχνικών του Δήμου
Καταστάσεις Οδηγών ανά Δημοτική Ενότητα
Καταστάσεις Ομάδων Εκτάκτων Αναγκών – Επιφυλακής (υπαλλήλων ή πολιτών) ανά Δημοτική Ενότητα
Θέσεις Αρχικής Συγκέντρωσης (Χώροι Καταφυγής) του πληθυσμού σε κάθε Δημοτική ή Τοπική Κοινότητα
Μηχανήματα & Οχήματα Ιδιωτών.
1
Επίσης:
Είχε συγκροτηθεί η Ομάδα Πυροπροστασίας του Δήμου (7ος του 2013). Η
ομάδα αποτελείτο από 22 στελέχη και είχε στην διάθεσή της πυροσβεστικά και λοιπά οχήματα και κατάλληλο εξοπλισμό για τις δράσεις της.
Σκοπός της ομάδας είναι η συνδρομή στο έργο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας τόσο στην πρόληψη (ειδικά κατά τις μέρες υψηλού κινδύνου), όσο και κατά την κατάσβεση των πυρκαγιών, καθώς και η λήψη δράσεων πρόληψης, ετοιμότητας και αντιμετώπισης για κάθε είδους καταστροφή που προκαλεί καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης και που δύναται η ομάδα να βοηθήσει.
Η λειτουργία της ομάδας συνέβαλε πολύ θετικά όχι μόνο στην οργάνωση και συγκρότηση των συνεργείων αλλά και στο να ενισχύει την συνεργασιμότητα μεταξύ των υπαλλήλων του Δήμου.
Είχε συνταχθεί και εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο “O Κατάλογος Μίσθωσης
Μηχανημάτων Έργων Ιδιωτών”
Είχε ήδη υλοποιηθεί το 1ο Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσεων Π.Π. έτους 2013 της Διεύθυνσής μας από τους ΚΑΠ και από την ΣΑΤΑ, συνολικής αξίας 345.600€. Το πρόγραμμα περιελάμβανε προμήθεια εξοπλισμού Π.Π. (δηλ. προμήθεια ηλεκτρογεννητριών, αντλιών, εργαλείων, κλπ) εργασίες πυροπροστασίας(καθαρισμός & διαμορφώσεις αγροτοδασικών οδών), αντιπλημμυρικά έργα, καθώς και επιχορήγηση των εθελοντικών Ομάδων.
Επομένως υπήρχε η σχετική υπηρεσιακή εμπειρία για την υλοποίηση ανάλογων δράσεων, με αποτέλεσμα μέσα σε λίγες ώρες από την εκδήλωση του σεισμού, ο Δήμος κινητοποίησε όχι μόνο τα δικά του μηχανήματα, αλλά και με
μίσθωση μηχανήματα ιδιωτών για εργασίες καθαρισμού στο οδικό δίκτυο και προμηθεύτηκε αναγκαία υλικά (όπως αδιάβροχα, κράνη, πλέγματα σήμανσης, σιδερόβεργες, κώνους, κλπ), για τις ανάγκες του κάθε συνεργείου.
Όσον αφορά την μέριμνα είναι χαρακτηριστικό ότι η Υπηρεσία της 21-01-2014 με το αριθμ πρωτ 2851 /2014 έγγραφό της είχε υποβάλει αίτημα στην /νση Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας για διάθεση σκηνικού υλικού στον Δήμο για περίπτωση καταστροφικού σεισμού ή της περίθαλψης αστέγων από παγετό.
Κατάρτιση – εκπαίδευση:
/νση Πολιτικής Προστασίας, από την αρχή της λειτουργίας της έχει εντάξει στο σχεδιασμό της, την διαρκή επιμόρφωση του προσωπικού της.
επιμόρφωση του προσωπικού αποτελεί βασικό στοιχείο για την αποτελεσματικότερη δράσης της υπηρεσίας σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, αλλά και σε θέματα προστασίας της ζωής αυτών που επιχειρούν.
Για το έτος 2013, τα στελέχη της Διεύθυνσης είχαν παρακολουθήσει τα εξής σεμινάρια:
«Πρόληψη και Ετοιμότητα για την Διαχείριση Έκτακτης Ανάγκης σε Σεισμό»,
από τον ΟΑΣΠ (Πάτρα – επιμόρφωση προϊσταμένων τμημάτων)
2
«Αρχές Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών, Εκπαίδευση στην Προνοσοκομειακή Φροντίδα» (επιμόρφωση προϊσταμένων & στελεχών)
«Αντιμετώπιση οξέων Καταστάσεων Υγείας – Α΄ Βοήθειες» , από τον Ιατρικό Σύλλογο σε συνεργασία με την Σχολή Βοηθών Νοσηλευτών του Γεν. Νοσοκομείου Κεφαλληνίας
Είχε συγκροτηθεί – ανασυσταθεί το Σ.Τ.Ο. με την αριθ. πρωτ. 24037 /13-06-12 (ΑΔΑ: Β4Λ0ΩΕ5-Υ9Π), απόφαση Δημάρχου και με σύνθεση όπως προβλέπεται στον “ΞΕΝΟΚΡΑΤΗ”. Το ΣΤΟ απαρτίζεται από 18 μέλη που εκτός των άλλων μετέχουν εκπρόσωποι του Στρατού των Σωμάτων Ασφαλείας και των Εθελοντικών Οργανώσεων του νησιού.
Κινητοποίηση – Επέμβαση – Αποκατάσταση – Αρωγή
Το συμβάν – 1η Εκτίμηση
Ο σεισμός εκδηλώθηκε την Κυριακή το απόγευμα στις 3:45 και σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα κινητοποιήθηκε το δυναμικό του Δήμου, τόσο στο Αργοστόλι, όσο και στις Δημοτικές Ενότητες και ιδιαίτερα στην Παλική.
Για την ιστορία της μέρας αυτής, αναφέρω το γεγονός, ότι την ώρα του σεισμού απουσίαζαν εκτός του νησιού, ο Δήμαρχος, η Γενική Γραμματέας και ο Προϊστάμενος της
.Π.Π. Και οι τρεις ήρθαν στο νησί το ίδιο βράδυ, μέχρι τότε οι όποιες οδηγίες δίνονταν τηλεφωνικά και ο συντονισμός των ενεργειών γινόταν από τον υπεύθυνο Α/Δήμαρχο πολιτικής προστασίας κ. Ματιάτο και τα Στελέχη της /νσης Πολιτικής Προστασίας.
Με μέριμνα της υπηρεσίας και με την χρήση των κινητών λήφθηκαν οι πρώτες πληροφορίες από τους Α/Δημάρχους και τους Προέδρους των Τοπικών Κοινοτήτων και στην συνέχεια από την Αστυνομία, τις Εθελοντικές Οργανώσεις και την Πυροσβεστική Υπηρεσία.
2.2 Οι πρώτες ενέργειες
Στην αρχή τα στελέχη της Π.Π. και υπάλληλοι του Δήμου (κυρίως Τεχνικοί) συγκεντρώθηκαν έξω από το κτίριο του Ξενία και στην συνέχεια στο Δημ. Μέγαρο και στο ΤΕΙ όπου έγιναν και οι πρώτες συναντήσεις, με τους υπόλοιπους Φορείς.
Τις πρώτες βραδινές ώρες έγιναν οι πρώτοι έλεγχοι σε “κρίσιμα” κτίρια, από τους Μηχανικούς του Δήμου και της Περιφέρειας και του ΤΕΕ, με μικτά συνεργία, όπως:
Το Γενικό Νοσοκομείο Αργοστολίου Το Μαντζαβινάτειο Νοσοκομείο Ληξουρίου
Το ξενοδοχείο που στεγάζονταν οι τρόφιμοι του Γηροκομείο Αργοστολίου Το Γηροκομείο Ληξουρίου
Κτίρια για την προσωρινή στέγαση των πληγέντων και ιδιαίτερα των τροφίμων των Γηροκομείων, όπως το Κλειστό Γυμναστήριο Αργοστολίου, το Κλειστό Γυμναστήριο Ληξουρίου, το πρώην Κέντρο Λιμανάκι και οι ξενώνες της Ι.Μ. Αγ Γερασίμου και του Αγ. Ανδρέα
Το Δημοτικό Μέγαρο Το Δικαστικό Μέγαρο
Έγιναν οι επείγουσες εργασίες απομακρύνσεων προϊόντων κατολισθήσεων στο βασικό οδικό δίκτυο .
Εκδόθηκε δελτίο τύπου από το Γραφείο Δημάρχου που αφορούσε το κλείσιμο για δύο ημέρες των σχολείων, προκειμένου να ελεγχθούν τα κτίρια.
2.3 Κέντρο Επιχειρήσεων – Σ.Τ.Ο. – Συντονισμός Ενεργειών
Στο ΤΕΙ Αργοστολίου στεγάστηκαν τα επί μέρους Κέντρα Επιχειρήσεων των Φορέων Διαχείρισης, όπως και αυτό του Δήμου, που λειτούργησε με ευθύνη του Αντιδημάρχου Πολιτικής Προστασίας και της /νσης Πολιτικής Προστασίας.
3
Στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Δήμου είχε εγκατασταθεί και το Συνεργείο Εξυπηρέτησης Πολιτών με Τηλεφωνικό Κέντρο (στον αριθμό 27311), για πληροφόρηση και παραλαβή αιτήσεων.
Σε διπλανό αμφιθέατρο γινόταν και η συγκέντρωση των Κλιμακίων Αυτοψιών του Δήμου.
Στις 27 Ιανουαρίου η Υπηρεσία μας με εντολή του Δημάρχου, συγκρότησε και 2ο “Κέντρο Επιχειρήσεων”, ειδικά για την Παλική, το οποίο στεγαζόταν στο Δημοτικό Κατάστημα και στην συνέχεια στο Μουσείο Ληξουρίου.
Στο Δημοτικό Κατάστημα Ληξουρίου και μετά στο κτίριο του Παιδικού Σταθμού “ΣΤΕΛΛΑ ΚΟΥΡΟΥΚΛΗ”, λειτούργησε και το Κέντρο Διοικητικής Μέριμνας.
Όπως αναφέρθηκε είχε ήδη συσταθεί το Σ.Τ.Ο., όμως δεν συνεδρίασε καμία φορά εκείνη την περίοδο και οι βασικοί λόγοι ήταν κυρίως οι εξής:
Στο ιστορικό του είχε μια (1) μόνο συνεδρίαση, μόλις το προηγούμενο καλοκαίρι, μετά από πολλές προσπάθειες.
Η μη σωστή αξιολόγηση του σημαντικού ρόλου του Σ.Τ.Ο.
Η σχετικά μικρή η υπηρεσιακή εμπειρία & βαθμός καταξίωσης της Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας, ως νέας δομής του νέου “Καλλικρατικού” Δήμου .
Ενώ αντίθετα το Σ.Ο.Π.Π. συνεδρίαζε σχεδόν τακτικά σε αίθουσα των ΤΕΙ Αργοστολίου, στο οποίο συμμετείχε εφόσον καλείτο και η Υπηρεσία μας.
Οι βασικές συντονιστικές συναντήσεις, ήταν:
Η Συνάντηση Εργασίας που έγινε στο Δημαρχιακό Μέγαρο τις πρώτες μεταμεσονύχτιες ώρες (1:30μμ), μετά τον σεισμό της 26ης Ιανουαρίου παρουσία του Υπουργού Εσωτερικών, του Γ.Γ.Π.Π. και του Γ.Γ. Υποδομών.
Συγκλίσεις του Σ.Ο.Π.Π.
Την Κυριακή στις 02/02/2014 και ώρα 7.30, στα ΤΕΙ Αργοστολίου
Την Δευτέρα στις 3/02/2014 και ώρα 7.30, στα ΤΕΙ Αργοστολίου, για συντονισμό δράσης μετά τον δεύτερο σεισμό.
Οι γενικές ενημερώσεις από τα υπόλοιπα ΣΟΠΠ που γίνονταν (χωρίς πρόσκληση), με τους παρόντες στα ΤΕΙ και κυρίως αν ερχόταν κάποιο πολιτικό πρόσωπο, από την Κυβέρνηση ή τα Πολιτικά Κόμματα.
Συγκρότηση Συνεργείων – Κλιμακίων
Τα κυριότερα συνεργεία- κλιμάκια που συγκροτήθηκαν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των σεισμικών καταστροφών ήταν τα εξής:
Παραλαβής Αιτήσεων για Υ. Α. Σ. & Δήμο
Καταγραφής των προβλημάτων στο οδικό δίκτυο
Σήμανσης επικινδυνοτήτων στο οδικό δίκτυο
Καταγραφής των προβλημάτων στα Σχολικά και στα λοιπά Δημοτικά Κτίρια
Επισκευής του δικτύου Ύδρευσης & Αποχέτευσης(ΔΕΥΑΚ)
Επιχορήγησης για Οικοσκευές ανά νοικοκυριό
Διανομής νερού
Συνεργεία αποκατάστασης(άρσης κατολισθήσεων, άρσης επικινδυνοτήτων)
Δημοτικά συνεργεία
Συνεργεία Ιδιωτών
Άτυπη επιτροπή διαχείρισης προσφορών – δωρεών
2.5 Ορισμένες σημαντικές ενέργειες
Για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα για την απόκριση του Δήμου αναφέρουμε στην συνέχεια ορισμένες σημαντικές ενέργειες που έγιναν κατά τις πρώτες ημέρες:
Εκκένωση νοτιοανατολικού τμήματος του οικισμού Αθέρα (με απόφαση Δημάρχου)
Υποστήριξη των συνεργείων αυτοψιών της ΥΑΣ με μηχανικούς του ΤΕΕ στην περιοχή της Παλικής για υποβοήθηση του έργου τους, στον πρωτοβάθμιο έλεγχο των κτιρίων.
4
Διακοπή της υδροδότησης του Ληξουρίου & εφοδιασμός της πόλης με βυτία ιδιωτών και κατασκευή δυο θέσεων υδροληψίας σε δίκτυα όμορων οικισμών
Έλεγχος κτιρίων για τη φιλοξενία πολιτών
Μεταστέγαση των δημοτικών υπηρεσιών στην Παλική
Προσωρινή στέγαση του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Ληξουρίου σε αίθουσα του Μουσείου
Το 2ο συμβάν – Επί πλέον ενέργειες
δεύτερος και καταστροφικότερος σεισμός εκδηλώθηκε στις 5:30 το πρωί της Δευτέρας 3 Φεβρουαρίου, όπου είχαμε και λίγους μικροτραυματισμούς. Φυσικά είχαμε
ξανά αποκλεισμούς οδών και μάλιστα σε μεγαλύτερη έκταση και μέγεθος ζημιών. Επί πλέον δράσεις που έγιναν μετά τον 2ο σεισμό ήταν:
Διανομή συσσιτίου, προσφερόμενων τροφίμων και λοιπού εξοπλισμού, στους πληγέντες με την βοήθεια των Ενόπλων Δυνάμεων, των Εθελοντικών Οργανώσεων, καθώς και του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων Κεφαλλονιάς
Στέγασης των πληγέντων κατοίκων σε ξενοδοχείο της περιοχής Παλικής Δημιουργία καταυλισμού με τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων και Εθελοντικών
Οργανώσεων
Συνεργασία με τις Εθελοντικές Οργανώσεις
Υπηρεσία μας είχε και έχει πολύ καλή συνεργασία και με τις Εθελοντικές Οργανώσεις Πυροπροστασίας & Προστασίας Περιβάλλοντος του νησιού, καθώς και με το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων Κεφαλληνίας.
Στο Δήμο μας εδρεύουν έξι (6) Εθελοντικές Οργανώσεις οι οποίες είναι ενταγμένες στο μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και είναι οι εξής:
Εθελοντική Ομάδα Δασοπροστασίας Κεφαλονιάς (ΕΟΔ).
Εθελοντική Ομάδα Προστασίας Περιβάλλοντος Ερίσσου.
Εθελοντική Ομάδα Προστασίας Περιβάλλοντος Πυλάρου.
Εθελοντική Ομάδα Δασοπυρόσβεσης Ελειού – Πρόννων.
Εθελοντική Ομάδα Δασοπροστασίας Παλικής.
Εθελοντική Ομάδα Δασοπροστασίας 21ας Λειβαθούς.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Ε.Ο. . ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΠΥΛΑΡΟΥ
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΡΙΣΟΥ ΠΑΛΙΚΗΣ
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΕΛΕΙΟΥ-ΠΡΟΝΝΩΝ 21ας ΛΕΙΒΑΘΟΥΣ
Η συνδρομή τους ήταν πολύ σημαντική, ιδιαίτερα στο τομέα της καθημερινής διανομής τροφίμων, νερού, συσσιτίου και λοιπών εφοδίων στους πληγέντες κατοίκους της
5
.Ε. Παλικής και μάλιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ευχαριστούμε όλους τους Εθελοντές που συμμετείχαν για την ανεκτίμητη προσφορά τους.
Συνοπτική αποτίμηση της δράσης της Υπηρεσίας
Τι πήγε καλά
Από την υπηρεσία ή και με την συνδρομή της εκτελέστηκε το μεγαλύτερο μέρος των προβλεπόμενων διαδικασιών διαχείρισης των σεισμικών συμβάντων, αφού είχε την ευθύνη του συντονισμού των ενεργειών σε επιχειρησιακό επίπεδο, τουλάχιστον τους δύο πρώτους μήνες.
Από τις προβλεπόμενες διαδικασίες ξεχωρίζουμε τα εξής θετικά σημεία:
Την άμεση απομάκρυνση του πληθυσμού σε τμήμα του οικισμού Αθέρα με Απόφαση Δημάρχου λόγω επικινδυνότητας από κατολισθήσεις.
Την άμεση ενεργοποίηση των Συνεργείων του Δήμου καθώς και των Ιδιωτών για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας στο δημοτικό οδικό δίκτυο, καθώς και σε σημαντικές παραλίες, όπως των Πετανών και του Μύρτου.
Την πρωτοβουλία της Υπηρεσίας και συντονισμό των ενεργειών για την διακοπή της υδροδότησης στο Ληξούρι.
Την εκπόνηση της 1ης μελέτης κατεδάφισης του τριώροφου κτιρίου ιδιοκτησίας Τζε – Αραβαντινού στην επαρχιακή οδό Ληξουρίου – Κατωγής και την συμβολή της Υπηρεσίας μας στην συνέχεια για την άμεση κατεδάφισή του, ώστε να δοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα αυτό του επαρχιακού δρόμου Κατωγής. Για την ιστορία η επόμενη κατεδάφιση κτιρίου κατέστη δυνατό να αρχίσει μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο.
Την ανταπόκριση της υπηρεσίας μας σε Αιτήματα Συνδρομής άλλων φορέων, όπως:
Η συνδρομή μετά από αίτημα της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων, προκειμένου να καταστούν δυνατές οι εργασίες υποστύλωσης του Διατηρητέου Ιερού Ναού της Αγίας Μαρίνας στους Σουλλάρους και που αφορούσαν, εργασίες καθαρισμού από τις καταρρεύσεις του περιβάλλοντα χώρου και απομάκρυνσης τάφων, καθώς και την άμεση αποκατάσταση του μαντρότοιχου του κοιμητηρίου & την προστασία από πτώση των υπέρ αιωνόβιων κυπαρισσιών του περιβάλλοντα χώρου.
Η διανομή σε καθημερινή βάση του συσσιτίου σε πληγέντες κατοίκους της Παλικής μετά από αίτημα της Περιφερειακής Ενότητας
Η συνδρομή του Δήμου προς την Π.Ε. στην διανομή του σκηνικού υλικού.
Η συλλογή αιτήσεων για υποβοήθηση του έργου της Υ.Α.Σ
6
Την συγκρότηση και λειτουργία του Συνεργείου από υπαλλήλους του Δήμου σε 16ωρη βάση, για την διανομή του συσσιτίου, του νερού, των τροφίμων και των λοιπών προσφορών στους πληγέντες κατοίκους της Παλικής, με κέντρο διανομής το Μουσείο Ληξουρίου, με την συνδρομή όπως αναφέραμε των Εθελοντικών Οργανώσεων.
Την σύνταξη των Μελετών-Τευχών σε σύντομο χρονικό διάστημα προκειμένου ο Δήμος να υποβάλλει αιτήματα προς την Κεντρική Κυβέρνηση για χρηματοδότηση των αποκαταστάσεων. Επίσης συνέδραμε να υποβληθεί αίτημα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι μελέτες και τα τεύχη που συντάχθηκαν είναι:
“Συνοπτική Καταγραφή των Ζημιών στα έργα Υποδομής του Δήμου Κεφαλλονιάς”, το τεύχος συντάχθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2014, με εκτίμηση δαπάνης αποκαταστάσεων 52.000.000€
“Μισθώσεις Μηχανημάτων Έργων για τις ανάγκες που δημιούργησαν οι σεισμοί του 2014”, το τεύχος συντάχθηκε στις10 Φεβρουαρίου 2014, με προϋπολογισμό εργασιών 100.000€ και επί πλέον στην συνέχεια άλλα 11 Τεύχη Εργασιών και Προμηθειών, συνολικού προϋπολογισμού 230.000€
“Αποκατάσταση Βλαβών στο οδικό Δίκτυο Ν, Κεφαλληνίας από τους
Σεισμούς – Γ Φάση (19 Ιουνίου 2014) – Τεύχος Καταγραφής Αστοχιών” “Αποκατάσταση Οδικού δικτύου & Κοινοχρήστων Χώρων Πόλεως
Ληξουρίου (19 Ιουνίου 2014) – Τεύχος Καταγραφής Αστοχιών” συνοπτικού προϋπολογισμού 5.950.000€
Την σύνταξη μόλις τον Ιούλιο του 2014 του Συνοπτικού Απολογισμού Ενεργειών
& Δράσεων Πολιτικής Προστασίας λόγω των σεισμών
Την πολύ καλή συνεργασία που είχε με τους άλλους φορείς, όπως με τις Ένοπλες δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας (Αστυνομία, Πυροσβεστική & Λιμενικό Σώμα)
Την δυναμική της εξωστρέφειας που αναπτύχθηκε στην υπηρεσία για μετάδοση της εμπειρίας και συνδρομή σε άλλους Δήμους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στάλθηκε κλιμάκιο του Δήμου μας στη Λήμνο για συνδρομή μετά τον σεισμό των 6,3R στις 24/05/2014. Επίσης η υπηρεσίας μας έχει προσφέρει υποστήριξη σε συναρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων Σκοπέλου, Λευκάδας, Ζακύνθου, & Περιστερίου. Ακόμη έχει συνδράμει στην εκπόνηση μεταπτυχιακών εργασιών σε φοιτητές του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου και του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου.
4.2 Αρνητικά σημεία στην δράση του Δήμου
Προβλήματα παρατηρήθηκαν:
Στην άμεση & πλήρη καταγραφή του πληθυσμού που βρισκόταν σε χώρους καταφυγής ή στα αυτοκίνητά τους (άτομα, ηλικίες , ανάγκες)
Στον συντονισμό των ιδιωτικών συνεργείων, ώστε να προβαίνουν σε ολοκληρωμένες κατά τον δυνατόν παρεμβάσεις σε κάθε οικισμό.
Στην διανομή του νερού και του συσσιτίου ανάλογα με τις ανάγκες
7
Στην διαχείριση της πληροφορίας. Δεν υπήρχε πάντοτε κάθετα η πρέπουσα διαχείριση της πληροφορίας
Η μη ενεργοποίηση όλου του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου
Η συγκρότηση της “Επιτροπή Διαχείρισης Κρίσης Παλικής”, η οποία δεν προβλεπόταν στον σχεδιασμό, ποτέ δεν λειτούργησε και προξένησε δυσλειτουργίες για μικρό χρονικό διάστημα
Η καθυστέρηση στην αποκατάσταση της λειτουργίας ορισμένων υπηρεσιών του Δήμου
Επίσης αντιμετωπίσαμε προβλήματα που είχαν να κάνουν με:
Τις κακές καιρικές συνθήκες που δυσχέραιναν το έργο μας και επέφεραν συχνές αλλαγές στον σχεδιασμό μας, δυσκόλεψαν το έργο των συνεργείων μας και το έργο της αρωγής στους πληγέντες.
Με φαινόμενα διασποράς ψευδών ειδήσεων που μερικές φορές προκάλεσαν σύγχυση, αν και κατά γενική ομολογία ο κόσμος αντέδρασε ψύχραιμα.
Πως αξιοποιήσαμε την εμπειρία – Βελτιώσεις που έγιναν
Μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 2014, η Υπηρεσία προέβη στις εξής βελτιώσεις:
Βελτιώσαμε τον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό:
Αναθεώρησε το “Γενικό Σχέδιο Ενεργειών” στα πλαίσια της περισσότερης απλότητας και πληρότητας, σαφήνειας και αποτελεσματικότητας των προτεινόμενων σε αυτό δράσεων.
Σύνταξε το “Ειδικό Σχέδιο Ενεργειών Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών από την Εκδήλωση Σεισμικών Φαινομένων”, στο οποίο περιγράφονται αναλυτικά τα καθήκοντα και οι ενέργειες της κάθε υπηρεσίας, αλλά και ειδικότερα τα καθήκοντα και οι ενέργειες των κλιμακίων, των ομάδων, των επιτροπών και των συνεργείων που είναι υποχρεωμένος να συγκροτήσει ο Δήμος με όλο το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει.
Σύμφωνα με τον προβλεπόμενο σχεδιασμό, στην φάση της κινητοποίησης, επισημαίνεται ότι οι πρώτες ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν σε επίπεδο Δήμου είναι:
Η διάνοιξη των αποκλεισμένων δημοτικών δρόμων, για την διευκόλυνση της κίνησης των σωστικών συνεργείων προς και από την πληγείσα περιοχή (εφόσον απαιτηθεί).
Η διασφάλιση λειτουργίας των κρίσιμων υπηρεσιών του Δήμου
Ο οπτικός έλεγχος των δημοτικών κτιρίων, σχολείων και λοιπών βασικών υποδομών του Δήμου για την διαπίστωση τυχόν βλαβών και εξέταση εναλλακτικών λύσεων.
Η σήμανση και η άρση των επικινδυνοτήτων
Μάλιστα η Υπηρεσία αυτό το διάστημα προβαίνει και στην αναθεώρηση αυτού του Ειδικού Σχεδίου με στόχο την απλοποίηση και την αποσαφήνιση των ενεργειών που θα πρέπει να προβαίνει η κάθε υπηρεσία και το κάθε συνεργείο ή ομάδα του Δήμου σε περίπτωση σεισμού.
Οι βασικές τροποποιήσεις στον επιχειρησιακό μας σχεδιασμό είναι:
η συγκρότηση του Υπηρεσιακού Συντονιστικού Οργάνου του Δήμου (Υ.Σ.Ο. .)
Η ενεργοποίηση όλου του Δυναμικού του Δήμου με την ένταξη όλου του προσωπικού σε Ομάδες Δράσης
Βελτιώσαμε την λειτουργίας της Ομάδας Πυροπροστασίας Βελτιώσαμε την λειτουργία του Σ.Τ.Ο.
8
6. Θεσμικά προβλήματα- Προτάσεις
Όταν το σεισμικό συμβάν έχει συνέπειες μόνο σε ένα Δήμο και μάλιστα νησιωτικό, θα πρέπει η συνολική θεσμική αρμοδιότητα στην διαχείριση της σεισμικής καταστροφής να είναι στην ευθύνη του Δημάρχου και να συνεπικουρείται από την Περιφέρεια και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, γιατί ο
Δήμος είναι αποδέκτης των περισσότερων αιτημάτων των πολιτών και μάλιστα αρμοδιότητας άλλων φορέων.
Επειδή ο Δήμος τόσο στον τομέα της πρόληψης όσο και της αποκατάστασης έχει περισσότερες αρμοδιότητες μετά την εφαρμογή του “Καλλικράτη”, θα πρέπει να έχει ιδιαίτερη κατ έτος χρηματοδότηση από τους κεντρικούς πόρους (όπως συμβαίνει με την πυροπροστασία) προκειμένου να ενισχύει δράσεις, όπως εξοπλισμού & σήμανσης χώρων καταφυγής, εξοπλισμού της αποθήκης με υλικό που αφορά την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων, εργασίες ασφάλειας και αντισεισμικής προστασίας δημοσίων κτιρίων , κλπ.
Το Σ.Τ.Ο να είναι συγκεκριμένο και ολιγομελές (σύμφωνα με το νέο διοικητικό πλαίσιο) και η λειτουργία του να είναι θεσμικά κατοχυρωμένη και υποχρεωτική, να έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες σε έκτακτη ανάγκη και όχι μόνο συντονισμού. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και για το ΣΟΠΠ, στο οποίο θα πρέπει να μετέχουν και εκπρόσωποι των Υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας των Δήμων (όπως και το αντίθετο).
Σε επίπεδο Δήμου να λειτουργούν τουλάχιστον Αυτοτελή Τμήματα ή Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας με ικανό προσωπικό, καταρτισμένα στελέχη και η θητεία τους στην υπηρεσία να είναι υποχρεωτικά τουλάχιστον 8 έτη.
Δημιουργία θεσμικού πλαισίου σε επίπεδο Δήμου για δυνατότητα συγκρότησης Ομάδας/ων “Πυροπροστασίας και αμέσου δράσης για λοιπές καταστροφές”, με ανάλογη κατάρτιση και εκπαίδευση των στελεχών, ενταγμένη στην υπηρεσία πολιτικής προστασίας του Δήμου.
Υποχρεωτική κατάρτιση των στελεχών, αλλά και του πολιτικού προσωπικού του Δήμου (ιδιαίτερα των νεοεκλεγμένων Δημοτικών Συμβούλων) σε γενικότερα θέματα Πολιτικής Προστασίας, καθώς και σε θέματα που αφορούν την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων.
Να βελτιωθεί το νομοθετικό πλαίσιο εκτέλεσης των εργασιών αποκατάστασης που αφορούν την πολιτική προστασία, με την αύξηση των εγκεκριμένων ορίων απ ευθείας αναθέσεων έργων, καθώς και να απλουστευτεί η διαδικασία αδειοδοτήσεων και παρεμβάσεων αποκατάστασης (π.χ αποκατάσταση λιμενικού έργου, ανακατασκευή έργου στην περιοχή της παραλίας)
Δημιουργία Διαδικασίας Άμεσης Ενημέρωσης από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο για τα στοιχεία του σεισμικού συμβάντος, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των “Τσουνάμι”.