skip to Main Content
φορτες τοπ (Copy)

Γιατί οι Κεφαλονίτες θα πληρώνουν πιο ακριβά τη διαχείριση των απορριμμάτων

Το INKEFALONIA.GR φιλοξενεί σήμερα συνέντευξη του Γεράσιμου Φόρτε, επικεφαλής της Δημοτικής παράταξης του Δήμου Αργοστολίου “Για την Επόμενη Μέρα”, με κύριο θέμα τον νέο Περιφερειακό φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων των Ιονίων Νήσων.
Στόχος να ριχθεί φως στα αδιέξοδα που έχουν προκύψει με το νέο Φορέα αλλά και να γίνει κατανοητό στους πολίτες τι σηματοδοτεί το πέρασμα της διαχείρισης των σκουπιδιών από τοπικό σε περιφερειακό επίπεδο.

Τι σημαίνει για το νησί μας και τους πολίτες του αυτή η αλλαγή; Γιατί θα υπάρξουν αυξήσεις στο μέλλον; Πώς θα γίνεται η διαχείριση και η αποκομιδή των απορριμμάτων στην Κεφαλονιά; Ποιες είναι οι προτάσεις της Κεφαλονιάς, που εδώ και δεκαετίες είναι το καθαρότερο νησί του Ιονίου και ένα από τα καθαρότερα σε όλη την Ελλάδα;

Απαντήσεις για όλα αυτά καθώς και μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορική αναδρομή στο κείμενο που ακολουθεί.

  • Κατά γενική ομολογία η Κεφαλονιά είχε μια εξαιρετικά πετυχημένη πορεία στον τομέα της αποκομιδής και της διαχείρισης των απορριμμάτων. Πως το είχε καταφέρει αυτό;

Από το 1984 που συστάθηκε η Διαδημοτική Επιχείρηση  Καθαριότητας και Προστασίας Περιβάλλοντος Κεφαλλονιάς (3/10/1984 δημοσιεύτηκε το ιδρυτικό ΦΕΚ) με πρωτοβουλία  του Αλέκου Καλαφάτη Δημάρχου Αργοστολίου τότε και με τη συνεργασία του Μάκη Θεοτοκάτου Δημάρχου Ληξουρίου και 33 εκ των 69 Κοινοτήτων και μέχρι σήμερα δημιουργήθηκαν γεγονότα πρωτοποριακά και οραματικά για την Ελλάδα, με πολύ κόπο και προσπάθεια.

Πρώτα απ’ όλα χρειάστηκαν 12 χρόνια για να ενταχθούν όλες οι Κοινότητες με τις 2 τελευταίες το 1996 και τελευταία, για την ιστορία, την Κοινότητα  Ομαλών την 1/10/1996. Χρειάστηκε χρόνος για να ξεπεραστεί ο κομματικός φανατισμός που κυριαρχούσε εκείνη την περίοδο σε όλα τα επίπεδα και τις δραστηριότητες της τοπικής μας κοινωνίας, γιαυτό και δεν είναι σωστή ιστορικά η σύγκριση με τα ίδια κριτήρια των τότε αντιδράσεων για την Διαδημοτική με τις σημερινές για τον ΦοΔΣΑ, όταν (οι τότε αντιδράσεις) είχαν ως σημείο εκκίνησης τον κομματικό φανατισμό της εποχής ενώ οι σημερινές έχουν καθαρά πολιτικό και αυτοδιοικητικό χαρακτήρα.

Η Διαδημοτική από την πρώτη μέρα της δημιουργίας της εξέπεμπε όραμα και είχε αυτοδιοικητική εκκίνηση, γιαυτό και δικαιώθηκε. Ο ΦΟΔΣΑ αντίθετα δεν έχει αυτοδιοικητική εκκίνηση, ήλθε αιφνιδιαστικά και ερήμην της αυτοδιοίκησης από την κεντρική εξουσία και εκπέμπει οπισθοδρόμηση στοχεύοντας στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων γιαυτό και είναι προδιαγεγραμμένο το μέλλον του.

Το μοντέλο της Διαδημοτικής και της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Κεφαλονιά πέτυχε γιατί ήταν σύλληψη και δημιούργημα οραματικών ανθρώπων της αυτοδιοίκησης που τότε την υπηρετούσαν  και όλων όσων ακολουθήσαμε στηρίζοντας και γιγαντώνοντάς το.  Καλλιεργήθηκε μια μοναδική περιβαλλοντική κουλτούρα στον Κεφαλονίτη με πρωτοποριακές δράσεις για την εποχή τους και η Κεφαλονιά δικαίως αναδείχθηκε ως «το καθαρότερο νησί» !

Αξίζει τέλος να επισημάνω ότι η επιτυχία της Διαδημοτικής και γενικότερα του μοντέλου της διαχείρισης των απορριμμάτων και των περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων στηρίχτηκε στο προσωπικό της Επιχείρησης. Οι εργαζόμενοι είχαν την Διαδημοτική Επιχείρηση, ως δικιά τους Επιχείρηση και μετά από τόσα χρόνια τους οφείλω την ιστορική αναγνώριση της συμβολής τους.

1. Ιούλιος 1983 Συνέδριο ΤΕΔΚΙ για Διαδημοτική

Ιούλιος 1983. Συνέδριο ΤΕΔΚΙ για την ίδρυση της Διαδημοτικής Επιχείρησης.

Στο βήμα ο τότε Υφυπουργός Εξωτερικών Κάρολος Παπούλιας μετέπειτα Πρόεδρος της Δημοκρατίας . Στο μέσον Αλέκος Καλαφάτης Δήμαρχος Αργοστολίου και Πρόεδρος ΤΕΔΚΙ, αριστερά Πάτροκλος Βικάτος κοινοτικός σύμβουλος Διλινάτων και μέλος του ΔΣ της ΤΕΔΚΙ, Μάκης Θεοτοκάτος Δήμαρχος Ληξουρίου και στελέχη της ΚΕΔΚΕ


2. Μάιος 1996 Συνέδριο ΚΕΔΚΕ

Μάιος 1996: Συνέδριο Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (ΚΕΔΚΕ) στο Αργοστόλι – Θέατρο «Κέφαλος»
Θέμα « Διαχείριση απορριμμάτων» Στο μέσον Δημήτρης Αβραμόπουλος Δήμαρχος Αθηναίων και Πρόεδρος ΚΕΔΚΕ,
αριστερά Αποστόλης Κοιμήσης Δήμαρχος Αμφιλοχίας και Γραμματέας ΚΕΔΚΕ, Μάκης Φόρτες Δήμαρχος Αργοστολίου και μέλος ΔΣ ΚΕΔΚΕ και δεξιά Νίκος Φραντζής Πρόεδρος Κοινότητας Μεταξάτων, Πρόεδρος ΤΕΔΚΙ, Μέλος ΔΣ ΚΕΔΚΕ, Θρασύβουλος Λαζαρίδης Δήμαρχος Καλαμαριάς και Αντιπρόεδρος ΚΕΔΚΕ


  • Είναι γεγονός ότι στην Κεφαλονιά όλα αυτά τα χρόνια είχαν δημιουργηθεί πρότυπα έργα και δράσεις πολύ πριν την δημιουργία του νέου Φορέα. Μιλήστε μας πιο αναλυτικά.

Την ώρα που στα άλλα νησιά του Ιονίου τα σκουπίδια (μέχρι πρόσφατα ακόμα) κατέκλυζαν τις πόλεις και τα χωριά και τα πρόστιμα τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και τις Ελληνικές αρχές επιβάλλονταν σωρηδόν και σε αρκετούς  Δήμους στην Ελλάδα παρουσιαζόταν αδυναμία διαχείρισης απορριμμάτων και εικόνες ντροπής, στην Κεφαλονιά γινόταν πρωτοποριακές δράσεις για το περιβάλλον και όχι μόνο για τα απορρίμματα !

Ενδεικτικά θα αναφέρω:

  • Αυτό που σήμερα διαφημίζεται ως «αλλαγή σελίδας» στην Περιφέρεια, η δημοπράτηση δηλαδή σε Κέρκυρα, Ζάκυνθο και Λευκάδα, Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων έχει γίνει στην Κεφαλονιά πριν … 16 χρόνια με την κατασκευή του «Εργοστασίου Mηχανικής-Βιολογικής Επεξεργασίας Απορριμμάτων Κεφαλονιάς» ενός πρωτοποριακού για την Ελλάδα έργου την περίοδο 2005 – 2007 !
  • Από το καλοκαίρι του 1996 για πρώτη φορά σε ελληνικό νησί και σε συνεργασία με το YΠEXΩΔE εφαρμόστηκε πρόγραμμα καθαρισμού των ακτών.
  • Από τον Αύγουστο του 2008 και σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης Α.Ε. ξεκίνησε το πρόγραμμα ανακύκλωσης υλικών συσκευασίας στην Κεφαλονιά.
  • Η Διαδημοτική ήταν αυτή που από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας της υλοποιούσε δράσεις ευαισθητοποίηση των πολιτών και ιδιαίτερα της νεολαίας σε θέματα περιβάλλοντος.
  • Ήταν η Διαδημοτική που συμμετείχε σε προγράμματα εξυγίανσης και αναβάθμισης του βιοτόπου και της Λιμνοθάλασσας Κουτάβου σε συνεργασία με το ΥΠΕΧΩΔΕ και το Δήμο Αργοστολίου την περίοδο 1997- 2005, έτσι που από απρόσιτος στους πολίτες και βρωμερός χώρος, σήμερα να αποτελεί το περιβαλλοντικό κόσμημα του Αργοστολίου με πλήθος δραστηριοτήτων. Το δε κτίριο που σήμερα στεγάζεται ο Φορέας του Αίνου είναι του Δήμου και κατασκευάστηκε με ειδικές προδιαγραφές για Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης.
  • Στην BIΠE Αργοστολίου δημιουργήθηκε υποδομή για επισκευή και συντήρηση των οχημάτων, αλλά και των λοιπών μηχανημάτων καθώς επίσης και σταθμός ανεφοδιασμού καυσίμων.
  • Αποκορύφωμα της αναγνώρισης των όσων έγιναν και γίνονταν στην Κεφαλονιά για το περιβάλλον ήταν το συνέδριο της ΚΕΔΚΕ «για την διαχείριση των απορριμμάτων» τον Μάιο του 1996 στο Αργοστόλι με την παρουσία του συνόλου των Δημάρχων της χώρας, Υπουργών και αξιωματούχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
3. Καλοκαίρι 1997

Καλοκαίρι 1997, Πλατύς Γιαλός
Εκστρατεία Ενημέρωσης για την προστασία και αναβάθμιση των ακτών με σύνθημα «Κεφαλονιά το καθαρότερο νησί».
Οργάνωση : Υπουργείο Περιβάλλοντος, Διαδημοτική Επιχείρηση Καθαριότητας και Προστασίας Περιβάλλοντος Κεφαλλονιάς και Μ.Κ.Ο. ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ


  • Συχνά αναφέρεστε σε υφαρπαγή του έργου από το νέο Φορέα και ότι είχαν  δρομολογηθεί ενέργειες για  την αναβάθμιση των υπαρχόντων υποδομών από τον Δήμο Αργοστολίου. Τι ακριβώς συμβαίνει;

Ναι είναι αληθές ότι το έργο που δημοπρατεί σήμερα η κ. Κράτσα «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ» και το εμφανίζει σαν δικιά της επιτυχία ανήκει στο Δήμο Αργοστολίου και δίχως να ρωτήσει το φυσικό του δικαιούχο το οικειοποιήθηκε και το δημοπράτησε και το χειρότερο:

Ανατέθηκε με αμφιλεγόμενης μάλιστα νομιμότητας απόφαση του ΔΣ του ΦοΔΣΑ (εναντίον της οποίας έχω προσφύγει) στη ΔΙΑΔΥΜΑ της Κοζάνης έναντι κιόλας 100.000 ευρώ (!) «η υποστήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια προετοιμασίας και διεκπεραίωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας μέχρι και την υπογραφή της σύμβασης» !

Ενώ για τις υπηρεσίες που θα προσφερθούν από την ΔΙΑΔΥΜΑ ως Διευθύνουσα Υπηρεσία θα καθοριστεί … νέο ποσό !

Αν όλα αυτά τα πρωτοφανή δεν αποτελούν τον ορισμό της υφαρπαγής από το νέο Φορέα κάτι που δεν του ανήκει, τότε τι είναι;

Και αν αυτές οι μέθοδοι και πρακτικές αποτελούν το νέο, το οραματικό και αυτό που απαιτούσαν οι ανάγκες της εποχής, όπως αναφέρεται συχνά – πυκνά από την Περιφερειάρχη και τους Κυβερνητικούς παράγοντες τότε…  να υποκλιθούμε!

Όμως αυτές οι πρακτικές γυρίζουν πίσω την αυτοδιοίκηση και τους θεσμούς της Ελληνικής Πολιτείας και γι’ αυτό σύντομα θα καταρρεύσουν.

  • Γιατί  εκτιμάτε ότι η Κυβέρνηση επέλεξε να ανατρέψει το υπάρχον καθεστώς, δημιουργώντας ενιαίο φορέα διαχείρισης των απορριμμάτων στα Ιόνια και μάλιστα με την εμπλοκή της Περιφέρειας ;

Τα γεγονότα που έχουν εκτυλιχτεί στους 11 μήνες που έχουν μεσολαβήσει οδηγούν  ξεκάθαρα στο στόχο της Κυβέρνησης να εξυπηρετηθούν επιχειρηματικά συμφέροντα στο χώρο της διαχείρισης των αποβλήτων.

  • Αυτή τη στιγμή τόσο ο Δήμος Αργοστολίου όσο και η ΕΔΑΚΙ έχουν προσφύγει κατά του νέου Φορέα στη Δικαιοσύνη. Επιπρόσθετα, και εσείς , ως επικεφαλής της παράταξης «Για την επόμενη ημέρα» έχετε καταθέσει τρεις προσφυγές. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν  πιθανότητες για θετική έκβαση στην εκδίκασή τους ;

Θέλω να πιστεύω ότι θα αποδοθεί το εξόφθαλμο δίκαιο τόσο στα δικαστήρια όσο και στο Συμβούλιο Της Επικρατείας.

Όσον αφορά τις προσφυγές μου ευελπιστώ  η επιτροπή του άρθρου 152 να αποκαταστήσει τη νομιμότητα που κατά προκλητικό και αυθαίρετο τρόπο παραβίασε ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης προβάλλοντας … αναρμοδιότητα (κοινώς… «πέταξε την μπάλα στην κερκίδα») και υιοθετώντας ουσιαστικά την πρωτοφανή θέση του μη διοικητικού ελέγχου στη νομιμότητα των δραστηριοτήτων και της λειτουργίας ενός δημόσιου – δημοτικού Φορέα.

  • Από τα λεγόμενά σας, δείχνεται να σας έχει ενοχλήσει ιδιαίτερα το γεγονός ότι Ζακυνθινοί αυτοδιοικητικοί, μεταξύ των οποίων και η ίδια η Περιφερειάρχης αποφασίζουν για την Κεφαλονιά, η οποία στην καθαριότητα ήταν νησί πρότυπο.

Έτσι ακριβώς! Το να κάνουν  μάθημα στην Κεφαλονιά και «να μας κουνάνε το δάχτυλο» αυτοδιοικητικοί από την  Ζάκυνθο, την «Υγειονομική Βόμβα» όπως χαρακτηριζόταν εδώ και λίγα χρόνια και που είναι ταυτισμένη με την κακοδιαχείριση των απορριμμάτων ακόμη και σκάνδαλα και η οποία σήμερα ξεκινάει αυτό που η Κεφαλονιά δημιούργησε εδώ και 4 δεκαετίες,  είναι τουλάχιστον προκλητικό και συνάμα ενοχλητικό.

  • Ίσως το πιο σοβαρό ζήτημα με το νέο ΦΟΔΣΑ  , το οποίο μάλιστα θα επηρεάσει σημαντικά την τσέπη των Δημοτών είναι αυτό της αναπροσαρμογής των τελών καθαρισμού προς τα πάνω. Μπορείτε να μας εξηγήσετε αναλυτικά γιατί θα δούμε αυξήσεις και πόσο σημαντικές θα είναι ;

Οι αυξήσεις είναι δύο κατηγοριών. Η πρώτη κατηγορία αφορά το σήμερα. Το ετήσιο  κόστος διαχείρισης απορριμμάτων για το 2021 όπως εγκρίθηκε με την απόφαση 1 της συνεδρίασης του ΔΣ του ΦοΔΣΑ την 1/3/2021 μετά από εισήγηση της προέδρου του Φορέα και Περιφερειάρχης κ. Κράτσα είναι αυξημένο σε σχέση με το 2020 κατά 32,01% για τους τρεις Δήμους της Κεφαλονιάς !

Συγκεκριμένα, για το Δήμο Αργοστολίου προβλέπεται αύξηση 30,44%, τον Δήμο Ληξουρίου 52,33% και τον Δήμο Σάμης 21,04%!

Και για όσους ακόμα δυσπιστούν, μπορούν να βρουν την σχετική απόφαση στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ με ΑΔΑ: 6Σ1Ω46ΜΜΜ7-ΟΛΥ.

Θα επιχειρήσω ακόμη μια πρόβλεψη και μακάρι να διαψευστώ: Πολύ φοβάμαι ότι το ποσόν των 577.288,94 ευρώ που έχει καθοριστεί με την προηγουμένη απόφαση του ΔΣ του ΦοΔΣΑ θα αναπροσαρμοστεί μέχρι το τέλος του χρόνου προς τα πάνω.

Η δεύτερη κατηγορία αφορά το 12ετές κόστος λειτουργίας των νέων εγκαταστάσεων που σύμφωνα με την προκήρυξη του έργου ανέρχεται στο συνολικό ποσό των 10.811.316 ευρώ το οποίο σε ετήσια βάση αντιστοιχεί στα 900.943 ευρώ. Το ποσό αυτό θα προστεθεί στο σημερινό ετήσιο  κόστος διαχείρισης (437.288,94 ευρώ για το 2020) αυξάνοντας συνολικά κατά 300% τα δημοτικά τέλη!

Και εν ολίγοις, από περίπου 450.000 ευρώ που σήμερα πληρώνουμε σε δύο χρόνια θα πληρώνουμε … 1.350.000 ευρώ!

Υπάρχει και ένα τρίτο ποσό που δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί ούτε το ύψος του ούτε και αν θα επιβαρύνει τους Δημότες (το πιθανότερο) και αφορά τα 5.841.341,20 ευρώ του κόστους των προβλεπομένων εργασιών από την διακήρυξη του έργου επέκτασης των εγκαταστάσεων και του πρόσθετου εξοπλισμού!   

  • Ποια είναι η άποψη σας σε σχέση με την σημαντική αύξηση κατά 17 εκατομμύρια ευρώ στο κόστος της αναβάθμισης και της επέκτασης του ΧΥΤΥ Κεφαλονιάς;

Με μια απλή ανάγνωση της διακήρυξης του δημοπρατημένου έργου είναι πασιφανές ότι μόνο προς το συμφέρον του περιβάλλοντος της Κεφαλονιάς και της διαχείρισης των απορριμμάτων δεν είναι η κατά … 332% αύξηση του προϋπολογισμού του έργου.

Οι επί πλέον και αναιτιολόγητα προστεθειμένες εργασίες εκ μέρους της Κυβέρνησης δια χειρός Κράτσα δεν είναι οραματικές όπως προσπαθούν να τις περάσουν στην κοινή γνώμη, αλλά είναι ακόμη και ελεγχόμενες ως επιβλαβείς για το περιβάλλον όπως η προβλεπόμενη παραγωγή δευτερογενούς καυσίμου. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι Κοινοτικές Οδηγίες 850 & 851/2018 τις οποίες έχει επικαλεστεί η κ. Κράτσα για να αποδώσει κύρος και οραματικότητα στις επί πλέον εργασίες, δεν έχουν καν ενσωματωθεί στο εθνικό θεσμικό πλαίσιο και δεν επιβάλλουν την παραγωγή δευτερογενών καυσίμων !

4. Μονάδα Mηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Απορριμμάτων Κεφαλονιάς

Μονάδα Mηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Απορριμμάτων Κεφαλονιάς


  •  Γιατί υποστηρίζετε διαρκώς ότι ακόμη οι Δημότες δεν έχουν συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος που διαμορφώνεται με τη νέα τάξη πραγμάτων στη διαχείριση των απορριμμάτων;

Γιατί είναι απολύτως βέβαιο ότι αυτό θα φανεί από το αποτέλεσμα.

Ήδη όλο αυτή η κατάσταση της ανασφάλειας εδώ κι ένα χρόνο σε συνδυασμό με την πυρκαγιά τον περασμένο Σεπτέμβρη, έχουν δημιουργήσει μια πολύ δύσκολη κατάσταση στον ΧΥΤΥ της Παλοστή.

Ο ΦοΔΣΑ δεν διαθέτει προσωπικό και φυσικά ούτε τεχνογνωσία, όχι να διαχειριστεί τον ΧΥΤΥ στην Παλοστή αλλά ούτε καν να δημοπρατήσει το έργο.

Αντί να στηριχτεί στην εμπειρία και την γνώση των υπηρεσιών των Δήμων Αργοστολίου και Κέρκυρας κατέφυγε στην άλλη άκρη της Ελλάδας και μάλιστα έναντι αδράς αμοιβής. Το ένα λάθος επάνω στο άλλο λάθος. Και λάθη που συσσωρεύονται κάποια στιγμή ξεσπάνε. Αυτό διδάσκει η ζωή.

  • Πιστεύετε ότι θα υπάρξει πολιτικό κόστος για την σημερινή Περιφερειακή Αρχή

Αδιαμφισβήτητα! Η κα Κράτσα από τη θητεία της ως διορισμένης Ευρωβουλευτή και μηδέποτε εκλεγμένης, δεν γνωρίζει την έννοια του πολιτικού κόστους που προκύπτει από λανθασμένες επιλογές και πρακτικές. Όταν θα μετρηθεί θα είναι πλέον αργά για αυτήν, αλλά ελπίζω για την Κεφαλονιά και τα άλλα Επτάνησα να μην έχει επιφέρει ανεπανόρθωτες ζημιές. Δυστυχώς για την ίδια και τους συνεργάτες της δεν έχει κατανοήσει πως είναι εκλεγμένη και ελέγχεται για τις πράξεις της και πολύ περισσότερο όταν αυτές ούτε στο ελάχιστον δεν είχαν τεθεί ενώπιον των πολιτών όταν πριν δυο χρόνια ζητούσε την ψήφο τους. 

  • Πως κρίνετε την τελική απόφαση δημοπράτησης του εργοστασίου στο Τεμπλόνι του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας , υπό το καθεστώς του νέου ΦΟΔΣΑ ;

Ελπίζω να μην είναι καταστροφική για την Κέρκυρα και τους Κερκυραίους και να διαιωνιστεί το τεράστιο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στο αδελφό νησί με τα βουνά των σκουπιδιών στους δρόμους και την δυσφήμιση του νησιού και του Ελληνικού τουρισμού, όπως χρόνια τώρα συμβαίνει.

  • Κάποιοι αποδίδουν σε όσους αντιδράτε στο νέο Φορέα ότι έχετε προσκολληθεί στο παρελθόν την ώρα που τρέχουν οι εξελίξεις. Ότι εν ολίγοις εκφράζουν το παρωχημένο και ότι το οραματικό είναι ο ΦΟΔΣΑ. Τι απαντάτε;

 Γνωρίζω ότι όσοι αντιδράμε στο εγχείρημα της Κυβέρνησης έχουμε στοχοποιηθεί

με δήθεν ιδεολογικά επιχειρήματα του τύπου «Σήμερα χρειάζεται να αποφύγουμε πάλι τη δύναμη της συνήθειας και να δούμε τι θα συμβεί στο μέλλον». Αυτό θα είχε βάση αν η διαδρομή όσων εναντιώνονται στις Κυβερνητικές πρωτοβουλίες όπως ο υπογράφων αυτή συνέντευξη είναι στατική.

Όταν όμως αυτή η διαδρομή συνδέεται με την δημιουργία και το όραμα, το αφήγημα των υποστηρικτών της Κυβερνητικής γραμμής είναι σαθρό.

Όταν μάλιστα χρησιμοποιούνται ευφυολογήματα του τύπου «Σε τοπικό επίπεδο η επιτυχία του παρελθόντος δεν μας εξασφαλίζει αυτόματα την επιτυχία στο μέλλον» ως σοβαρός αντίλογος στην εναντίωση στην Κυβερνητική πρακτική του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» τότε ευτελίζεται ο δημόσιος διάλογος.

Χωρίς να μιλάω εξ ονόματος όσων αντιδρούν στις Κυβερνητικές επιβουλές ισχυρίζομαι  τα εξής:

1. Αποφάσεις τέτοιας κρισιμότητας όπως η διάλυση ενός επιτυχημένου μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων δεν μπορεί να παίρνονται χωρίς διάλογο.

2. Δεν μπορεί στη θέση ενός αποδεδειγμένα οραματικού μοντέλου που για 4 δεκαετίες δοκιμάστηκε και πέτυχε, να μπαίνει ένα απροσδιόριστο μοντέλο με μόνο ορατό ωφελημένο τα εργολαβικό συμφέρον.

3. Η βίαιη και εν αγνοία της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης (Δήμοι) εμπλοκή της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης (Περιφέρειες) σε Συνταγματικά κατοχυρωμένες αρμοδιότητες της πρώτης και κυρίως δοκιμασμένες στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο είναι καταστροφική για τις τοπικές κοινωνίες.

4. Η Κυβέρνηση με την πράξη της επιχειρεί να ανατρέψει και μάλιστα βίαια βασικές και διαχρονικές αρχές λειτουργίας των θεσμών. Ο θεσμός της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης (Δήμοι) είναι ταυτισμένος με την καθημερινότητα και αυτός της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης (Περιφέρειες) με την ανάπτυξη. Η εμπειρία δείχνει πως η σύγχυση αυτών των αρχών είναι καταστροφικές για τις τοπικές κοινωνίες.

5. Η γενίκευση του μοντέλου των Περιφερειακών ΦοΔΣΑ στο νησιωτικό και τον ηπειρωτικό χώρο στην περίπτωση της άγνοιας έχει καταστροφικές συνέπειες και στην περίπτωση της συνειδητής επιλογής έχει ολέθριες συνέπειες. Σε κάθε περίπτωση άλλο πράγμα ένας νησιωτικός Περιφερειακός Φορέας και άλλο πράγμα ένας αντίστοιχος και με το ίδιο αντικείμενο ηπειρωτικός Περιφερειακός Φορέας.

6. Εν τέλει, συμφωνώ απόλυτα με την εκτίμηση του Δημάρχου Θεόφιλου Μιχαλάτου ότι «Ο χρόνος θα δικαιώσει (την αρνητική) στάση του Δήμου Αργοστολίου»!

Και εντελώς επιγραμματικά ως επιμύθιο:

Ναι στο διάλογο για το νέο. Νέο χωρίς διάλογο δεν είναι νέο.

Ναι στην Περιφερειακή συνεργασία με τη σαφή διάκριση της νησιωτικής μας ιδιαιτερότητας (ακόμη και με το Νότιο Αιγαίο έχουμε σαφείς διαφορές).

Ναι στην Περιφερειακή συνεργασία με σαφή την διάκριση στο ρόλο του κάθε βαθμού αυτοδιοίκησης.

Ναι στην οραματική διαχείριση των απορριμμάτων όπως έχει διδάξει τέσσερις δεκαετίες η Κεφαλονιά.  


Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
35 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Voutos Press
Back To Top