skip to Main Content
ΤΣΙΛΙΜΙΔΟΣ (Copy)

ΑΡΜΕΝΙΖΟΥΜΕ ΣΤΡΑΒΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ

Η επιλογή για την μεταφορά του εμπορικού- επιβατικού λιμανιού του Αργοστολίου από την σημερινή του θέση, στην απέναντι ακτή του κόλπου στο Δράπανο, σε θέση που γειτνιάζει με τις πρώην εγκαταστάσεις της ΔΕΗ είναι μια καθοριστικής σημασίας χωροθέτηση για την ανάπτυξη και την βιωσιμότητα του Αργοστολίου.

Θεσμοθετήθηκε αυτή η στρατηγική επιλογή με την έγκριση το 2005 του Προγραμματικού Σχεδίου (master plan) του λιμανιού που ήταν απαραίτητο στάδιο της ανατεθείσας το 2002 συνολικής μελέτης «Λιμένας Αργοστολίου».

Στα πλαίσια δε αυτής της συνολικής μελέτης «Λιμένας Αργοστολίου» μελετήθηκαν και κατασκευάσθηκαν οι εγκαταστάσεις υποδοχής κρουαζιερόπλοιων (μπαστούνι) και εκπονήθηκε από το 2008 μελέτη για τον λιμένα εξυπηρέτησης Ε/Γ – Ο/Γ και εμπορικών πλοίων στο Δράπανο όπως προέβλεπε το Προγραμματικό Σχέδιο.

Όλες αυτές οι ενέργειες δρομολογήθηκαν ως καταστάλαγμα σοβαρών διαβουλεύσεων των παραγωγικών τάξεων και των θεσμικών αρχών του νομού, αποφασίστηκαν δε με πολυεπίπεδη πολιτική ομοφωνία.

Το 2016 το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε σε προκήρυξη σύμβασης για την επικαιροποίηση του εγκεκριμένου Προγραμματικού Σχεδίου του λιμένα Αργοστολίου μετά προφανώς από εισήγηση τοπικών παραγόντων.

Αντί επικαιροποίησης δηλαδή προσθήκης οριακών βελτιώσεων όπως για παράδειγμα υποδομές για τον πολλαπλασιασμό των θέσεων ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών  στο παραλιακό μέτωπο, το νέο masterplan όπως έγινε γνωστό το 2019, εισηγείται την πλήρη ανατροπή της αρχικής στρατηγικής επιλογής και την συνέχιση της παραμονής του εμπορικού λιμανιού στην σημερινή του θέση!!!

Σε αυτή την αδιανόητη πρόταση υπήρξε ομόθυμη αντίδραση όλων των θεσμικών παραγόντων Βουλευτή, Αντιπεριφέρειας και Δήμου Αργοστολίου που διατυπώθηκε στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Ι. Κεφαλογιάννη όταν επισκέφθηκε πριν από δεκατέσσαρες μήνες την Κεφαλονιά.

Παρά τις διαβεβαιώσεις ότι δεν θα υπάρξουν αποφάσεις που θα είναι σε κατάφωρη αντίθεση με την τοπική κοινωνία και τους θεσμούς της, το Υπουργείο δείχνει μέχρι σήμερα δυσανεξία για την επαναβεβαίωση του αρχικού σχεδιασμού με καθορισμένη την ήδη μελετημένη θέση του εμπορικού λιμανιού το Δράπανο. Στα πλαίσια δε εξελισσόμενων συζητήσεων  αναζητά εναλλακτικές λύσεις.

Έτσι είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας απόψεις για εξέταση δημιουργίας εμπορικού – επιβατικού λιμανιού αντί του Αργοστολίου στην Πεσσάδα.

Κατανοώ την ειλικρινή αγωνία όσων διατυπώνουν αυτή την εναλλακτική λύση. Είναι πρόταση να αποφευχθεί το χείρον με το οποίο συνεχίζει να φλερτάρει το Υπουργείο, την θεσμοθέτηση της παραμονής του επιβατικού – εμπορικού λιμανιού Αργοστολίου στην υφιστάμενη θέση του εντός της πόλης.

Όμως και αυτή η πρόταση δεν είναι καθόλου δόκιμη λύση.

Καταρχήν θεωρώ  αδύνατον να αντέξει η Πεσσάδα την διαχείριση μιας τέτοιας συνεχούς και βαριάς  επιβάρυνσης που επιφέρει ένα εμπορικό λιμάνι.

Από όποια άλλη πλευρά και να την εξετάσουμε, κόστους, καιρικών συνθηκών, μελετητικής ωριμότητας, οδικής πρόσβασης, λιμενικής διοικητικής διαχείρισης, εξυπηρέτησης, η θέση του Δραπάνου στον υπήνεμο φυσικό κόλπο του Αργοστολίου σαφώς υπερέχει.

Η ενδεχόμενη υιοθέτηση μιας τέτοιας εναλλακτικής θα οδηγούσε σε νέες πολυετείς προσπάθειες αλλαγών του ισχύοντος χωροταξικού πλαισίου, εκπόνησης μελετών από το μηδέν, αδειοδοτήσεων, αναζήτησης χρηματοδοτήσεων για κόστη πολύ υψηλότερα των περίπου 10 εκ. € που προκύπτουν από την ήδη μελετηθείσα θέση στο Δράπανο.

Έτσι δεν θα κάνουμε τίποτα περισσότερο από την διαιώνιση της παραμονής του επιβατικού- εμπορικού λιμανιού Αργοστολίου στην σημερινή του θέση, παρατείνοντας επ΄αόριστο τα αδιέξοδα της πόλης σε βάρος της ανάπτυξης της.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια κάθε λίγο να αναιρούμε επιτυχείς  στρατηγικούς σχεδιασμούς που δίνουν λύσεις σε ζωτικά προβλήματα του τόπου μας εφόσον δεν έχουν αλλάξει οι συνθήκες που τους επέβαλαν και συνεχίζουν να είναι επιθυμητοί από την κοινωνία και τις παραγωγικές τάξεις. 

Η μόνη υπεύθυνη επιλογή που έχουμε στο συγκεκριμένο θέμα είναι η σθεναρή και ομόφωνη απαίτηση θεσμών και κοινωνίας να μην αλλάξει η πρόβλεψη του ισχύοντος  Προγραμματικού Σχεδίου για εμπορικό – επιβατικό λιμάνι Αργοστολίου στο Δράπανο.  Καθώς επίσης την  συμπλήρωση των υπαρχουσών μελετών και την υλοποίηση του έργου αυτού σε σύντομο χρονικό ορίζοντα.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΛΙΜΙΔΟΣ

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
35 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top