ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Ολοκληρώθηκε το ηλεκτρονικό δημοψήφισμα που έλαβε χώρα το τελευταίο 20ημερο στα Ιόνια Νησιά από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων κατά της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων με το 76,05% να ψηφίζει ΝΑΙ στο δημόσιο χαρακτήρα τους και το 23,95% να ψηφίζει ΟΧΙ.
Η πώληση των αεροδρομίων εντάσσεται στο στρατηγικό ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου των τεχνικών υποδομών (αεροδρόμια, λιμάνια, σιδηρόδρομοι) και των πλουτοπαραγωγικών πηγών (νερό, ΔΕΗ, ορυχεία), δηλαδή όλων των κρίσιμων πόρων για την επιβίωση του λαού. Κι αυτή η στρατηγική του κεφαλαίου παραμένει αναλλοίωτη με κάθε κυβέρνηση. Κι ας έλεγε ο ίδιος ο Τσίπρας σε προεκλογική ομιλία στη Ρόδο το Γενάρη του 2015 πως «στην ίδια λογική, θα υπερασπιστούμε τον δημόσιο χαρακτήρα των περιφερειακών αεροδρομίων γιατί το ξεπούλημα κάθε υποδομής δεν είναι ούτε πρόοδος, ούτε ανάπτυξη, είναι φεουδαρχία». Κι ας έλεγε αντίστοιχα ο Π. Πολάκης, τότε δήμαρχος Σφακίων και νυν αναπληρωτής υπουργός Υγείας, σε κινητοποίηση το Νοέμβρη του 2014 στο αεροδρόμιο Χανίων ότι «το πιο σκανδαλώδες είναι ότι μία δημόσια δομή που έχει φτιαχθεί με χρήματα του ελληνικού λαού και επεκτείνεται με ένα τεράστιο έργο, το πιο μεγάλο έργο ΕΣΠΑ στο νομό Χανίων αξίας 110 εκατομμυρίων ευρώ αυτό το πράγμα το χαρίζουμε, δεν το πουλάμε. Το χαρίζουμε σε ένα και καλά ιδιώτη επενδυτή με έτοιμη την υποδομή απλά για να κονομήσει. Χωρίς να βάλει μία δραχμή από τη τσέπη του. Αυτό είναι εγκληματικό». Κι ας πήγαινε η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Κεφαλονιάς Α. Θεοπεφτάτου στο αεροδρόμιο Κεφαλληνίας να συμπαρασταθεί στον αγώνα των εργαζόμενων εκεί εναντίον της πώλησης. Κι ας έλεγε ο μέχρι το Σεπτέμβρη βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Κέρκυρας Σ. Σαμοϊλης ότι η πώληση «είναι μια πράξη αντεθνική και πρέπει ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του». Κι ας έκαναν φέτος το καλοκαίρι κοινή δήλωση 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, κάνοντας λόγο «για τεράστια και αδικαιολόγητη οικονομική ζημία, καθώς με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων, ενώ θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου». Κι ας έλεγε πέρυσι τον Οκτώβρη ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ζακύνθου και νυν υπουργός Αθλητισμού Σ. Κοντονής πως «θεωρούμε θεσμική και ηθική υποχρέωσή μας, να υπερασπιστούμε τη δημόσια περιουσία του ελληνικού κράτους, να υπερασπιστούμε την ακεραιότητα των κοινόχρηστων αναπαλλοτρίωτων πραγμάτων της πολιτείας, όπως είναι τα αεροδρόμια. Ζητάμε να ακυρωθούν οι συμφωνίες και θα αγωνιστούμε με όλους τους πολίτες της χώρας να μην περάσει η πολιτική αυτή». Αυτό που μεσολάβησε είναι η ολοκλήρωση της μετάλλαξης του ΣΥΡΙΖΑ και της κυβέρνησης του σε σοσιαλδημοκρατικό κόμμα και φορέα σταθεροποίησης της αστικής διαχείρισης μέσω των μνημονίων και ως εκ τούτου εχθρικό σε όλα τα εργατικά και λαϊκά αιτήματα
Το συνολικό τίμημα ανέρχεται σε 2,1 δις ευρώ για 40 +10 χρόνια και περιλαμβάνει την καταβολή εφάπαξ ποσού 1,2 εκατομμυρίων ευρώ, με τα υπόλοιπα 900 εκατομμύρια να καταβάλλονται στη διάρκεια της σύμβασης με ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα ύψους 22,9 εκατομμυρίων, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Η σύμβαση προβλέπει επενδύσεις από πλευράς Φραπόρτ – Κοπελούζου 330 εκατομμυρίων ευρώ για την πρώτη τετραετία και 1,4 δις ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες. Όμως πέρυσι ο αριθμός των επιβατών αυξήθηκε περισσότερο από 22 εκατομμύρια (+19%), κι έτσι τα έσοδα των 14 αεροδρομίων ανήλθαν σε 477 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, τα φετινά στοιχεία δείχνουν αύξηση της κίνησης περίπου 10%. Δηλαδή, μέσα 3 – 4 χρόνια η Φραπόρτ θα κάνει απόσβεση του εφάπαξ τιμήματος, ενώ μέσα στην πρώτη δεκαετία θα έχει κάνει απόσβεση του συνολικού ποσού μόνο από τα έσοδα των αεροδρομίων! Όμως η Φραπόρτ θα έχει κι άλλα κέρδη από τη σκανδαλώδης σύμβαση εκποίησης. Καταρχήν το κράτος για την πρώτη δεκαετία θα επιδοτεί τη Φραπόρτ με 80 εκατομμύρια ετησίως, ενώ θα της δίνει άλλα 120 για τις άγονες γραμμές και 26 εκατομμύρια ακόμα για τα λειτουργικά κόστη των μικρών αεροδρομίων. Επίσης, τα αεροδρόμια για να πωληθούν πρέπει να έχουν πιστοποίηση. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος θα πρέπει να δώσει άλλο 1 δις ευρώ σε έργα, μιας και στην Κω για παράδειγμα χρειάζεται να κατασκευαστεί νέος αεροδιάδρομος για να πάρει πιστοποίηση. Αν συνυπολογιστούν όλα αυτά η Φραπόρτ παίρνει 14 αεροδρόμια τσάμπα και της πληρώνουμε και τα έξοδα από πάνω! Ακόμα, στη σύμβαση περιλαμβάνεται ρήτρα εγγύησης προσγείωσης 25 αεροπλάνων ανά ώρα κι αν αυτό δεν καταστεί εφικτό λόγω απεργίας ή άλλου λόγου η Φραπόρτ μονομερώς μπορεί να προβεί σε αγορά μηχανημάτων, ανάληψη του έργου του κράτους κι απόλυση προσωπικού, όπως τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Εκτός όμως από το γεγονός ότι το δημόσιο θα χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ετησίως που θα μπορούσαν να καλύψουν τις κοινωνικές ανάγκες το ξεπούλημα αυτό επιφέρει και μια σειρά άλλους καταστρεπτικούς παράγοντες. Πρώτα απ΄ όλα καθετοποιεί το τουριστικό προϊόν (γερμανικά αεροδρόμια, γερμανός τουριστικός πράκτορας, γερμανικά ξενοδοχεία και γερμανική αεροπορική εταιρεία) κι έτσι τα έσοδα θα παραμένουν σε γερμανικά χέρια, χωρίς κέρδη για τους ντόπιους που ζουν από τον τουρισμό. Επίσης, θα αυξηθεί το κόστος μετακίνησης, καθώς το σπατόσημο από τα 12 ευρώ για μετακινήσεις εντός ΕΕ θα αυξηθεί στα 14 ευρώ και σταδιακά στα 20. Έτσι όμως μια σειρά εταιρειών χαμηλού κόστους δε θα πηγαίνουν πλέον σε αυτά τα αεροδρόμια, όπως συνέβαινε στα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του Ελ. Βενιζέλος λόγω των υψηλότατων φόρων του, με αποτέλεσμα οι τοπικές οικονομίες να κρατούνται όμηροι, καθώς δημιουργείται ιδιωτικό μονοπώλιο στον τομέα των αερομεταφορών και ο βαθμός εξάρτησης του τουρισμού από τις αερομεταφορές ανέρχεται στο 78 – 86%. Παράλληλα, είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι με την παραχώρηση γειτονικών αεροδρομίων εν είδη πακέτου, είναι ορατός ο κίνδυνος ανάπτυξης ορισμένων μόνο εξ αυτών και της αποκλειστικά εποχιακής χρήσης, της υποβάθμισης ή του κλεισίματος των υπολοίπων, κάτι που θα εντείνει στα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές το καθεστώς αποκλεισμού, στο οποίο έχουν καταδικαστεί τα τελευταία χρόνια. Με δεδομένο ότι η Φραπόρτ θα έχει για μια δεκαετία εξασφαλισμένα κέρδη από το ελληνικό δημόσιο μπορεί να ασκήσει όποια πολιτική θέλει. Ακόμα, ανοίγει ο δρόμος για τη χειροτέρευση των συνθηκών εργασίας, καθώς οι εργαζόμενοι στην ΥΠΑ θίγονται άμεσα και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να μπουν σε διαθεσιμότητα και να απολυθούν, να μειωθούν οι μισθοί τους, να αλλάξουν οι συμβάσεις τους προς το χειρότερο κ.α. Τέλος, δε διασφαλίζεται ο κοινωνικός χαρακτήρας των αεροδρομίων, καθώς κανείς δεν εγγυάται ότι οι αεροδιακομιδές ασθενών θα είναι δωρεάν πλέον.
Και το ερώτημα τίθεται: πως μπορεί ο λαός να ακυρώσει την πώληση τους; Ο κύριος Γαλιατσάτος και η Περιφεριακή Αρχή εκλεγμένοι με το ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να πάρουν ξεκάθαρη θέση. Γιατί ένα δημοψήφισμα που δεν έχει κανέναν απολύτως δεσμευτικό χαρακτήρα για την κυβέρνηση, ούτε νομική υπόσταση, δε μπορεί να λύσει το πρόβλημα. Γιατί το θέμα δεν είναι μόνο να εκθέσει ο λαός την άποψη του, αλλά κυρίαρχα να την επιβάλλει. Δε χρειαζόμαστε άλλους γιαλαντζί αγώνες με ανάθεση από τον υπολογιστή μας αλλά να πάρει ο λαός την κατάσταση στα χέρια του. Και πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει αυτή η κοροϊδία: ο ΣΥΡΙΖΑ με το δεξί χέρι να ξεπουλά αεροδρόμια και λιμάνια, να υπογράφει και να επιβάλλει μνημόνια και με το αριστερό να διαμαρτύρεται για αυτά ωσάν να τα κάνει κάποιος άλλος.
Ο αγώνας γιά την ακύρωση των μνημονίων περνάει και μέσα από την ακύρωση της πώλησης των αεροδρομίων. Το επόμενο διαστημα πρέπει να αναπτυχθούν αγώνες στα νησιά μας και πανελλαδικά, με συντονισμό πρωτοβάθμιων σωματείων, επιτροπών πόλης και οργανώσεων προκειμένου να διασφαλίσουμε το δημόσιο καθεστώς των αεροδρομίων και να διευρύνουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα των υπηρεσιών τους. Τα αεροδρόμια μας, τα λιμάνια μας οι φυσικοί μας πόροι, δεν θα πωληθούν για να θησαυρίσει το κεφάλαιο.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΣΤΑ ΙΟΝΙΑ
ΓΑΙΤΑΝΙΔΟΥ ΕΥΑΝΘΙΑ