Άφαντοι φέτος οι Έλληνες τουρίστες
Της Στεφανίας Σούκη
Ερωτηματικό παραμένει πού θα κυμανθούν οι αφίξεις, σίγουρη όμως θεωρείται η πτώση στις εισπράξεις λόγω υψηλού ΦΠΑ και παράνομων μισθώσεων – Είδος προς εξαφάνιση ο Ελληνας τουρίστας, καθώς τα οικονομικά του δεν επιτρέπουν πάνω από τριήμερες ή το πολύ πενθήμερες διακοπές
Μπορεί οι τουριστικοί φορείς να αναμένουν το τέλος του καλοκαιριού για να κάνουν τον απολογισμό τους για το αν τελικά οι αφίξεις από το εξωτερικό θα κλείσουν με θετικό πρόσημο, αφού η σεζόν κρίνεται στο παρά πέντε, η μείωση ωστόσο στο κομμάτι των εισπράξεων τόσο στους τζίρους των (νόμιμων) τουριστικών επιχειρήσεων όσο και στα δημόσια ταμεία θεωρείται ήδη δεδομένη και πάει χέρι-χέρι με την εκτεταμένη φοροδιαφυγή λόγω ελέω του υψηλού ΦΠΑ στα τουριστικά πακέτα και των παράνομων μισθώσεων.
«Οι αεροπορικές αφίξεις του πρώτου εξαμήνου παραπέμπουν σε άνοδο, την οποία όμως εμείς δεν βλέπουμε στις τσέπες μας», είναι η διαπίστωση της τουριστικής αγοράς ακόμη και στους πλέον δημοφιλείς προορισμούς του ελληνικού καλοκαιριού, όπως η Σαντορίνη ή η Ρόδος των 2 εκατομμυρίων τουριστών, την ίδια στιγμή που ακόμη και στη Μύκονο, πέραν της διαπιστωμένης φοροδιαφυγής, οι νόμιμες τουριστικές επιχειρήσεις προβλέπουν χαμηλότερα έσοδα για φέτος. Αντίστοιχα, οι ξενοδόχοι της Αθήνας είδαν όλους τους μήνες του πρώτου εξαμήνου του 2016 πτώση στον αριθμό των τουριστών, με χειρότερο τον Μάιο, όπου η πτώση στην πληρότητα φτάνει το 6,5%.
Μειωμένη διάρκεια των διακοπών ακόμη και για τους ξένους επισκέπτες, αφού οι Ελληνες είναι φέτος είδος προς εξαφάνιση, προσφορές από τα ξενοδοχεία αλλά και τις αεροπορικές εταιρείες προκειμένου οι τελευταίες να γεμίσουν τις αυξημένες αεροπορικές θέσεις που είχαν προβλέψει από πέρυσι για το 2016 και τουρίστες που μένουν στα ξενοδοχεία τους, αύξηση στις πωλήσεις τουριστικών πακέτων έναντι των μεμονωμένων κρατήσεων, με αποτέλεσμα οι τουρίστες που έρχονται να ξοδεύουν πολύ λιγότερα, αφού έχουν έρθει στην Ελλάδα αγοράζοντας πακέτα των tour operators με προσφορές της τελευταίας στιγμής, είναι τα στοιχεία που παραπέμπουν σε μείωση των εσόδων για όλους για τη σεζόν του 2016, παρά την αύξηση της κίνησης του πρώτου εξαμήνου στα ελληνικά αεροδρόμια, την οποία προβάλλει, σε κάθε ευκαιρία, το κυβερνητικό επιτελείο. Χωρίς βέβαια σε όλα αυτά να προσμετρώνται και οι απώλειες για το πρώτο εξάμηνο του έτους των 337.000 τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας οδικώς, αφού ο οδικός τουρισμός έχει σημειώσει για το ίδιο διάστημα πτώση της τάξεως του 7,4%, στους 4,2 εκατομμύρια επισκέπτες, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015, μία χρονιά κατά την οποία σημείωσε ρεκόρ.
Χαμηλές τιμές στη Ρόδο
Ακριβώς αυτές οι συνθήκες επικρατούν φέτος στην περίπτωση της Ρόδου, όπου τα νούμερα στο αεροδρόμιο παραπέμπουν μεν σε αύξηση, αλλά όχι στα έσοδα και στις πληρότητες. Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στα ξενοδοχεία του νησιού από τον Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου για την καλοκαιρινή περίοδο, 4 στα 5 ξενοδοχεία δήλωσαν ότι οι κρατήσεις τους είναι ίδιες ή μειωμένες σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ ακόμη μεγαλύτερο (85%) είναι το ποσοστό των ξενοδοχειακών μονάδων που δηλώνει ότι κάνει συνέχεια προσφορές – ακόμη και τον Αύγουστο. Τα καθαρά έσοδα είναι αυξημένα μόνο για το 10% των ερωτηθέντων ενώ όλοι οι υπόλοιποι δήλωσαν μείωση.
«Αυτή τη στιγμή βλέπουμε μικρή αύξηση στις αεροπορικές αφίξεις σε σύγκριση με πέρυσι -όχι όμως σε σύγκριση και με το 2014-, αλλά παράλληλα λιγότερες διανυκτερεύσεις», μάς αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου Γιώργος Ματσίγκος.
Σημειωτέον ότι οι αφίξεις στη Ρόδο το 2015 ήταν 1,9 εκατομμύρια, το 2014 1,92 εκατομμύρια και φέτος οι παράγοντες του νησιού ευελπιστούν να προσελκύσουν τα 2 εκατομμύρια. «Δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε για την αύξηση στις αφίξεις γιατί τελικά οι τουριστικές επιχειρήσεις της Ρόδου που λειτουργούν νόμιμα υπολογίζουν να έχουν πτώση περί το 15% στα έσοδα φέτος. Μέχρι και πριν από δύο μήνες είχαμε πτώση στις κρατήσεις, γεγονός το οποίο μας θορύβησε και αναγκαστήκαμε γι’ αυτό τον λόγο να κάνουμε εκπτώσεις στα πακέτα, μειώνοντας παράλληλα τα έσοδά μας. Αντίστοιχα και οι αεροπορικές με τους tour operators έβγαλαν στην αγορά φθηνά πακέτα των 3-4 ημέρων προκειμένου να καλύψουν την έλλειψη ζήτησης. Επειδή λοιπόν οι πελάτες έρχονται μέσω προσφορών, είναι χαμηλότερων εισοδηματικών κριτηρίων και άρα, για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ρόδου, η οποία πήρε πελάτες από Τουρκία, αυξήθηκε το all inclusive, με αποτέλεσμα οι επισκέπτες να ξοδεύουν λιγότερα και να μην κυκλοφορούν στο νησί. Κατά τη φετινή σεζόν υπολογίζουμε ότι έχουν προστεθεί περί τις 6.000 κλίνες στη Ρόδο -εκ των οποίων οι 2.000 από παράνομες μισθώσεις-, επομένως θα πρέπει να φέρουμε επιπλέον 200.000 επισκέπτες στο νησί προκειμένου να καλυφθεί η προσφορά σε νέα δωμάτια».
Στην ερώτηση τι φταίει, οι διευθυντές των ξενοδοχείων της Ρόδου στη συντριπτική τους πλειοψηφία θεωρούν βασικές αιτίες την ελλιπή προβολή του νησιού, την αύξηση των τιμών λόγω της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στη Ρόδο, με αποτέλεσμα οι τιμές των πακέτων να ανέβουν παρόλο που τα ξενοδοχεία απορρόφησαν το μεγαλύτερο μέρος του ΦΠΑ, και την εικόνα του νησιού (καθαριότητα – υποδομές – αεροδρόμιο – παραλίες – σήμανση κ.ά.).
«Οσο μεγαλύτερο το κατάλυμα τόσο πιο δύσκολη γίνεται η διαχείριση των πληροτήτων στις δύσκολες συνθήκες», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι τουριστικοί παράγοντες του νησιού, προσθέτοντας ότι «η Ρόδος διαθέτει κυρίως μονάδες 4 και 5 αστέρων, η διαχείριση των οποίων είναι πιο δύσκολη. Η προσφορά στα ξενοδοχεία του νησιού αντιστοιχεί σε 120.000 κλίνες (συμπεριλαμβανομένων και των υπό ανακαίνιση), ενώ περί τις 300 βίλες είναι προς μίσθωση, με ένα σημαντικό ποσοστό να λειτουργεί παράνομα», αναφέρουν.
Χειρότερη χρονιά το 2016 για Μύκονο – Σαντορίνη
Χιλιάδες παράνομες κλίνες έχουν εμπλουτίσει το ξενοδοχειακό δυναμικό σε Μύκονο και Σαντορίνη, που φέτος ακόμη κι αυτές δεν ζουν τις ένδοξες μέρες του 2015
«Παρατηρούμε μέχρι στιγμής μείωση στις κρατήσεις στα τουριστικά καταλύματα σε ποσοστό που μπορεί να φτάνει κατά περίπτωση και το 20%», αναφέρει ο κ. Δημήτρης Λιγνός, πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών και Εκμεταλλευτών Ενοικιαζόμενων Δωματίων Ξενοδοχείων – Τουριστικών Πρακτορείων και Τουριστικών Επαγγελμάτων Σαντορίνης, και προσθέτει: «Ακόμη και αυτή την περίοδο βλέπουμε να υπάρχει διαθεσιμότητα για τον Αύγουστο σε όλο το νησί, οι Ελληνες έχουν εκλείψει ή ακόμη και αν έρχονται διακοπές στο νησί είναι για ελάχιστες μέρες, ενώ οι ξένοι έχουν επίσης μειώσει τη διάρκεια των διακοπών τους, έχοντας αυξήσει φέτος σε πολλές περιπτώσεις και τα παζάρια. Ιταλοί και Γερμανοί δεν έχουν έρθει στο νησί, σε αντίθεση με τους Βρετανούς και τους Αυστραλούς, που είναι φέτος περισσότεροι. Δεν μπορούμε να πούμε ότι η σεζόν είναι χαμένη, ωστόσο είναι σίγουρα χειρότερη από πέρυσι, με βασικά αίτια την αρνητική εικόνα της Ελλάδας κατά τους προηγούμενους μήνες λόγω του Προσφυγικού, την υψηλή φορολογία στα καταλύματα, με αποτέλεσμα κρατήσεις που είχαν γίνει ήδη από πέρυσι, με χαμηλότερο ΦΠΑ, να επιβαρύνουν τις ίδιες τις επιχειρήσεις ώστε να μην επιβαρυνθεί ο πελάτης και φυσικά το μείζον πρόβλημα των παράνομων μισθώσεων κατοικιών που συνεπάγεται απώλεια εσόδων για ξενοδοχεία, εστίαση και φυσικά το Δημόσιο αφού δεν εισπράττει ΦΠΑ». Σημειωτέον ότι, με βάση τους υπολογισμούς των ξενοδόχων της Σαντορίνης, ένας αριθμός περί τις 10.000 κλίνες προσφέρεται στο νησί από ιδιοκτήτες ακινήτων, είτε πρόκειται για παράνομες είτε ακόμη και νόμιμες ενοικιάσεις, αυξάνοντας σημαντικά το ξενοδοχειακό δυναμικό του νησιού. Παράλληλα, φέτος, λόγω ανασφάλειας έχουν αυξηθεί για πρώτη φορά στο νησί οι κρατήσεις από tour operators, σε σύγκριση με αυτές από τα ανεξάρτητα κανάλια και τις μεμονωμένες κρατήσεις, γεγονός το οποίο παραπέμπει σε χαμηλότερους τζίρους στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Αντίστοιχα συμβαίνει και στην περίπτωση της Μυκόνου, απ’ όπου φέτος έχουν εκλείψει οι τουρίστες των μεσαίων εισοδημάτων, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Μιχάλης Αποστόλου: «Στη Μύκονο υπάρχουν αυτή τη στιγμή οι επισκέπτες είτε των πολύ υψηλών, είτε των πολύ χαμηλών εισοδημάτων. Ουσιαστικά λείπει η μεσαία κατηγορία, η οποία είναι πιο σταθερή πελατεία και ξοδεύει. Από πλευράς αριθμού τουριστών, βλέπουμε ότι η σεζόν είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ωστόσο ο κόσμος που έρχεται στο νησί τελικά δεν ξοδεύει, κάτι το οποίο συμβαίνει και στους επισκέπτες της κρουαζιέρας». Μεγάλο πλήγμα και σε αυτή την περίπτωση αποτελεί το μεγάλο αγκάθι των παράνομων μισθώσεων, με τις χιλιάδες κλίνες που έρχονται να προστεθούν στις 11.500 νόμιμες κλίνες των ξενοδοχείων.
Πτώση έως 15% στη Χαλκιδική
Πτώση μεταξύ 10%-15% προβλέπει η Ενωση Ξενοδόχων Χαλκιδικής για φέτος, μία χρονιά κατά την οποία η σεζόν ξεκίνησε αργότερα λόγω Προσφυγικού, ο οδικός τουρισμός σημειώνει πτώση, ενώ και η προσφορά κλινών από τις ενοικιαζόμενες κατοικίες πλέον αντιστοιχούν σχεδόν στο νόμιμο ξενοδοχειακό δυναμικό της περιοχής! Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρη Τάσιο, οι ενοικιαζόμενες κλίνες σε κατοικίες μπορεί να προσεγγίζουν ακόμη και τις 100.000, όσες δηλαδή και οι προσφερόμενες κλίνες σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Οι ξενοδόχοι προβλέπουν για φέτος ζημίες για πολλές επιχειρήσεις στην περιοχή τους ή πολύ μικρή κερδοφορία και τονίζουν ότι η υψηλή φορολογία, με την αύξηση του ΦΠΑ και την έκτακτη εισφορά θα έχει τελικά τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που προσδοκά η κυβέρνηση.
Η Κως
«Aν κλείσουμε τη σεζόν με μια πτώση κοντά στο 10% θα είμαστε ευχαριστημένοι», δηλώνει στο «b.s.» η κυρία Ντίνα Σβύνου, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κω, ένας από τους σημαντικότερους προορισμούς με 1 εκατομμύρια τουρίστες την περυσινή χρονιά (1,3 συμπεριλαμβανομένων και αυτών της κρουαζιέρας), ο οποίος υπέστη μεγάλους κραδασμούς από το Προσφυγικό και προσπαθεί τους τελευταίους μήνες να ισορροπήσει. «Για μεγάλη περίοδο αισθανόμαστε ότι ακροβατούμε και ότι ανά πάσα στιγμή το τουριστικό μας προϊόν μπορεί να καταρρεύσει. Ευτυχώς, αυτή τη στιγμή δεν αντιμετωπίζουμε θέματα σε σχέση με το Προσφυγικό και βλέπουμε τα πράγματα να έχουν βελτιωθεί σε σχέση με την αρχή της σεζόν, αν λάβουμε υπόψη ότι η πτώση σε πληρότητες στα ξενοδοχεία του νησιού στις αρχές Ιουνίου ήταν κοντά στο 30%». Με βάση τα επίσημα στοιχεία του Ιουνίου, η πτώση των αεροπορικών αφίξεων σε μηνιαία βάση ήταν στο 14,5% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Τον Μάιο η μείωση ανερχόταν σε 21,7%, ενώ στην αρχή της χρονιάς οι εκτιμήσεις μιλούσαν για πτώση έως και 40% εξαιτίας της προσφυγικής κρίσης. Η Κως ανακάμπτει, μειώνει σταθερά τις απώλειες και βελτιώνει την εικόνα της. «Η τουριστική περίοδος δεν έχει τελειώσει και στόχος είναι να κλείσουμε ακόμα περισσότερο την ψαλίδα», αναφέρουν οι φορείς του νησιού. «Θεωρούμε ότι το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου μπορεί να κλείσει με μονοψήφια πτώση στις πληρότητες, αν και σε επίπεδο εισπράξεων τα έσοδα θα είναι λιγότερα λόγω και των προσφορών που γίνονται από τα ξενοδοχεία προκειμένου να ενισχύσουν τις πληρότητές τους», αναφέρει η κυρία Σβύνου.
Αύξηση σε Ιόνιο και Κρήτη
Την ίδια στιγμή, η αύξηση στα νούμερα φέρνει πολλά χαμόγελα στους ξενοδόχους του Ιονίου, όπου προορισμοί όπως π.χ. η Κέρκυρα βλέπουν διψήφια άνοδο, ενώ ανοδικά είναι τα νούμερα και στην Κρήτη, η οποία θέλει να κερδίσει το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν. Οι τουριστικοί φορείς της Κρήτης είδαν φέτος αύξηση το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, ενώ για το πρώτο εξάμηνο του 2016 ο προορισμός είχε πάνω από 90.000 επιπλέον επισκέπτες στο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», γεγονός το οποίο μεταφράζεται, σύμφωνα με τον εντεταλμένο περιφερειακό σύμβουλο Τουρισμού Μιχάλη Βαμιεδάκη, σε πρόσθετα έσοδα για την τοπική οικονομία της τάξης των 40-50 εκατ. ευρώ.
«Αν και το ξεκίνημα της φετινής σεζόν δεν ήταν όπως το περιμέναμε, σταδιακά βλέπουμε βελτίωση σε πληρότητες και αφίξεις», αναφέρει στο «b.s.» ο κ. Μανώλης Γιαννούλης, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Νομού Χανίων. «Η αύξηση της κίνησης αυτή την περίοδο επιβεβαιώνει ότι το 2016 είναι μια χρονιά των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής, ενώ βλέπουμε ότι οι επισκέπτες ξοδεύουν σαφώς λιγότερα σε σύγκριση με άλλες χρονιές. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε πολύ δρόμο μπροστά έως τον Οκτώβριο και τότε θα κάνουμε τον τελικό απολογισμό», προσθέτει.
Από τους πλέον κερδισμένους προορισμούς φέτος είναι τα νησιά του Ιονίου, τα οποία, πέραν της αύξησης των αεροπορικών αφίξεων στο εξάμηνο, βλέπουν «άλματα στην κρουαζιέρα, αύξηση ακόμη και στον οδικό τουρισμό και ζήτηση από αεροπορικές και από μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς (βλ. TUI, Τhomas Cook) ακόμη και για τη σεζόν του 2017», όπως αναφέρει ο κ. Σπύρος Γαλιατσάτος, αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Τουριστικής Προβολής. «Εχουμε σταθερή άνοδο και τα στοιχεία των αεροδρομίων είναι ανοδικά από τις αρχές της τουριστικής περιόδου, με διψήφιο πρόσημο αεροπορικών αφίξεων στο εξάμηνο στην Κέρκυρα (11,5%) και στο Ακτιο (13,4%), ενώ στο 9,5% είναι η αύξηση στην Κεφαλονιά και στο 5,5% στη Ζάκυνθο. Ενα ακόμη στοιχείο για φέτος είναι ότι έχει αυξηθεί και ο οδικός τουρισμός από Ρουμανία, Σερβία, Βουλγαρία και για πρώτη φορά και από την Τουρκία, όπου έγινε εκτεταμένη προβολή μέσω της Google και βλέπουμε να αποδίδει».
Η στοχευμένη προβολή, σύμφωνα με τον κ. Γαλιατσάτο, μπορεί να αποφέρει αποτελέσματα αν ληφθεί υπόψη η αύξηση που υπολογίζουμε να έχουμε φέτος από την… Κορέα λόγω του κορεάτικου σίριαλ «Descendants of the sun» (Απόγονοι του ήλιου), το οποίο γυρίστηκε σε Ζάκυνθο και Αράχοβα και υπολογίζεται ότι το έχουν παρακολουθήσει πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο τηλεθεατές σε Κορέα, Κίνα, Ιαπωνία και αλλού.
Οι θετικές επιπτώσεις έχουν πάρει πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα, λαμβάνοντας υπόψη και τις ενέργειες της ελληνικής πρεσβείας στην Κορέα, στην οποία είχαμε στείλει ηλεκτρονικό διαφημιστικό υλικό και περιεχόμενο από τον περασμένο Μάρτιο.
Σημειωτέον ότι ο Κορεάτης τουρίστας – επισκέπτης ταξιδεύει όλο τον χρόνο, χαρακτηρίζεται από υψηλή κατά κεφαλή τουριστική δαπάνη (429 δολάρια ημερησίως) και τα ταξιδιωτικά του κίνητρα είναι ο πολιτισμός και η φύση, ενώ συχνά επιλέγει ξενοδοχεία μέσων κατηγοριών και όχι κατ’ ανάγκη 5 αστέρων.
Σε φάση κόπωσης και ο τουρισμός στην Αθήνα μετά το θετικό σερί επιδόσεων
Η οικονομική κρίση και τα capital controls πάντως δεν πτόησαν τους ξένους τουρίστες να επισκεφτούν την ελληνική πρωτεύουσα – Το 62% βρίσκει την πόλη καλύτερη από ό,τι την περίμενε
Πτώση σε έσοδα και πληρότητες βλέπουν φέτος και οι ξενοδόχοι της Αθήνας, τονίζοντας μάλιστα ότι για το πρώτο εξάμηνο του 2016 μόνο ο Ιανουάριος είχε αύξηση στις πληρότητες έναντι του 2015, ενώ από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούνιο σημειώθηκε μείωση στις πληρότητες, φθάνοντας στο μέγιστο ποσοστό του 6,5% για τον μήνα Μάιο. Η συνολική πτώση της τουριστικής κίνησης στα ξενοδοχεία της Αττικής για το α’ εξάμηνο του 2016 έφτασε το 1,8%.
Η ελληνική πρωτεύουσα, που ξεκίνησε το θετικό σερί των επιδόσεων με διψήφια ποσοστά από το δεύτερο μισό του 2013 και μετά, φαίνεται ότι τώρα περνά σε φάση κόπωσης και πλέον ο προορισμός χρειάζεται κάτι περισσότερο. «Παρόλο που οι ενέργειες προβολής συνεχίζονται, βλέπουμε μια στασιμότητα στους αριθμούς και χρειάζεται ένα νέο επίπεδο προσπάθειας γιατί είναι πολύ εύκολο να κυλήσουμε προς τα πίσω», σχολίασε ο Eυτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της Aegean και του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στο πλαίσιο της παρουσίασης, την περασμένη εβδομάδα, των αποτελεσμάτων που έχει επιφέρει το πρόγραμμα των δράσεων της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής – Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) την τελευταία εξαετία. «Η αισιοδοξία μας για τη φετινή χρονιά ξεκινούσε σε μεγάλο βαθμό και από τα προβλήματα των άλλων, λόγω της γενικότερης ανασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Αφρικής. Δυστυχώς, όμως, όπως αποδεικνύεται, όλοι χάνουμε όταν υπάρχει το αίσθημα ανασφάλειας στη γειτονιά μας».
Ενα θετικό, πάντως, στοιχείο για την Αθήνα, που προκύπτει από την έρευνα της GBR Consulting για λογαριασμό της ΕΞΑΑΑ αναφορικά με τους τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη αποτελεί η δήλωσή τους ότι επιλέγουν την Αθήνα κυρίως για διακοπές city break- αναψυχή σε ποσοστό 79% και για δουλειά κατά 13%. «Αυτό είναι ένα ενδιαφέρον νεότερο στοιχείο, που αποδεικνύει τη σταδιακή μετεξέλιξη της Αθήνας – Αττικής – Αργοσαρωνικού τα τελευταία χρόνια από απλό stop over για τα νησιά σε προορισμό διακοπών, κάτι το οποίο η ΕΞΑΑΑ υποστήριξε σθεναρά, ενώ αναδεικνύει και τις δυνατότητες για περαιτέρω αύξηση του συνεδριακού τουρισμού», αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Αλέξανδρος Βασιλικός.
Ενα ακόμη θετικό στοιχείο για τον τουρισμό της πόλης είναι και το γεγονός ότι η οικονομική κρίση στην Ελλάδα δεν εμπόδισε τους τουρίστες να μας επισκεφθούν (το 69% απάντησε ότι δεν επηρεάστηκε καθόλου), ούτε η εφαρμογή των capital controls, όπως δήλωσαν σε ποσοστό 94%.
Ιδού μερικά ακόμη στοιχεία για τον τουρισμό της Αθήνας: Κατά κύριο λόγο είναι Ευρωπαίοι μεταξύ 30 και 50 ετών, βρίσκουν την πόλη καλύτερη απ’ ό,τι την περίμεναν σε ποσοστό 62%, τη βαθμολογούν με 8/10, τη συστήνουν ανεπιφύλακτα σε φίλους και γνωστούς σε ποσοστό 95% και επιστρέφουν σε αυτήν σε ποσοστό έως και 40%. To 93% των επισκεπτών έρχεται στην ελληνική πρωτεύουσα αεροπορικώς και επισκέπτεται κατά μέσο όρο 3,5 αξιοθέατα, ενώ δαπανά κατά μέσο όρο 107 ευρώ την ημέρα (34,4 ευρώ σε εστιατόρια, 28,5 ευρώ για αγορές, 24 ευρώ για μετακινήσεις και για αξιοθέατα 20 ευρώ). Τα πέντε πρώτα σε προτιμήσεις αξιοθέατα της πόλης είναι η Ακρόπολη, το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Καλλιμάρμαρο και ο Εθνικός Κήπος. Σε ποσοστό 88% οι τουρίστες απαντούν ότι τα αξιοθέατα θα έπρεπε να λειτουργούν καθημερινά 8.00-20.00 και Σαββατοκύριακο, ενώ ένα 72% θεωρεί ότι είναι σημαντικό να είναι ανοικτά τα καταστήματα την Κυριακή.
Είδος προς εξαφάνιση ο Ελληνας τουρίστας
Χειρότερο το ’16
Τη χειρότερη εικόνα των τελευταίων ετών φαίνεται ότι παρουσιάζει φέτος ο εσωτερικός τουρισμός, με βασικό χαρακτηριστικό την περαιτέρω μείωση της διάρκειας διακοπών του Ελληνα τουρίστα.
«Θεωρούσαμε ότι η περυσινή χρονιά, λόγω των capital controls του Ιουλίου, ήταν η χειρότερη για τον τουρισμό των Ελλήνων, ωστόσο οι κρατήσεις που βλέπουμε φέτος είναι σε ακόμη χειρότερα επίπεδα», αναφέρουν οι ξενοδόχοι προσθέτοντας ότι οι διακοπές των Ελλήνων -έξω από τα χωριά και τα εξοχικά φίλων- θα περιοριστούν φέτος σε τριήμερα ή, το πολύ, πενθήμερα. Μάλιστα, η κρίση στον εσωτερικό τουρισμό τα τελευταία χρόνια -υπολογίζεται ότι έχει συρρικνωθεί στο 1/3- έχει στρέψει τους Ελληνες στο να αποκτήσουν συνήθειες αντίστοιχες με αυτές των ξένων τουριστών και έχει κάνει περισσότερους ξενοδόχους ανά την Ελλάδα να σχεδιάσουν τουριστικά πακέτα με ένα είδος all inclusive -π.χ. με δύο γεύματα την ημέρα- ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες και των οικογενειών. Αντίστοιχα, οι προσφορές από τα ξενοδοχεία μπορεί να κλιμακώνονται ανάλογα με τις μέρες διαμονής. Τις ακόμη χαμηλότερες επιδόσεις για τον εσωτερικό τουρισμό φέτος επιβεβαιώνουν και οι φορείς της ακτοπλοΐας, εκτιμώντας για την καλοκαιρινή σεζόν του 2016 περαιτέρω πτώση της κίνησης.
Ενδεικτικά ως προς τα νούμερα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, οι δαπάνες των Ελλήνων για ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας μεταξύ 2008 και 2014 μειώθηκαν κατά 64%, στο 1,14 δισ. ευρώ από 3,16 δισ. ευρώ το 2008. Επιπλέον, τα ταξίδια στο εσωτερικό το 2014 κατέγραψαν πτώση κατά 45,2% σε σχέση με τα αντίστοιχα ταξίδια το 2008, τα ταξίδια στο εξωτερικό κατέγραψαν ακόμη μεγαλύτερη πτώση, κατά 51,6%, ενώ μεγάλη πτώση, σε ποσοστό 44,3% και 55,2% αντίστοιχα, καταγράφεται στις διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό.