skip to Main Content
27459556 1930250343970435 8311072727770535222 N (Copy)

Το μυστήριο με το τραγικό C-130 ..

…και ο αδικοχαμένος Κεφαλονίτης αεροπόρος

Ήταν το μεσημέρι της Τρίτης, 5 Φεβρουαρίου του 1991. Ένα μεταγωγικό αεροσκάφος C-130  απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, με προορισμό την Κρήτη.  Ενδιάμεσα θα προσγειωνόταν στην Αγχίαλο προκειμένου να παραλάβει προσωπικό που θα μετέφερε στα Χανιά και το Τυμπάκι. Σε απόσταση όμως 38 χλμ. από την Αγχίαλο, το αεροπλάνο θα χάνεται ξαφνικά απ’ τα ραντάρ.

Αμέσως σήμανε συναγερμός. Ο κυβερνήτης του C-130, επισμηναγός Δ. Μπίνας, δεν είχε αναφέρει κάποιο πρόβλημα. Η τελευταία επαφή με τον πύργο ελέγχου είχε γίνει στις 12:55, κι ενώ είχε ήδη ξεκινήσει η διαδικασία προσγείωσης διά οργάνων, λόγω χαμηλής νέφωσης και κακοκαιρίας που επικρατούσε στην περιοχή.

Φωτογραφία: mnodaros.blogspot.gr/

Όμως οι ώρες, και στη συνέχεια οι μέρες περνούσαν και κανένα στοιχείο από το τραγικό δυστύχημα δεν μπορούσαν να ανακαλύψουν τα σωστικά συνεργεία.

Οκτώ αεροσκάφη F-16, δύο C-130, πυροσβεστικά αεροσκάφη και ελικόπτερα, ελικόπτερα του ναυτικού αλλά και των τηλεοπτικών συνεργείων πετούσαν πάνω από τις χιονισμένες κορφές του όρους Όθρυς την ώρα που καταδρομείς και πεζοναύτες «χτένιζαν» από ξηράς όλα τα πιθανά σημεία πτώσης του.

Παρ’ όλα αυτά, τα συντρίμμια του μοιραίου C-130 θα βρεθούν μετά από 4 ολόκληρες μέρες, και μάλιστα στην πλαγιά Τσατάλι, σε σημείο δηλαδή που απείχε 60 περίπου χιλιόμετρα μακριά από το εικαζόμενο σημείο πτώσης και με 63 μοίρες λάθος πορεία.

Τα ερωτηματικά και το άγνωστο αεροσκάφος

Πολλά ήταν τα ερωτηματικά που δημιουργήθηκαν από τα ευρήματα της έρευνας, καθώς και από την συμπεριφορά των στρατιωτικών και πολιτικών αρχών μετά το δυστύχημα. Οι αρχές χαρακτήρισαν «άκρως απόρρητη» την έρευνα και απαγόρευσαν αυστηρά κάθε προσπάθεια προσέγγισης από δημοσιογράφους.

O ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας αναφέρει
την ύπαρξη δεύτερου αεροσκάφους.
K
άντε κλικ για να διαβάσετε το
έγγραφο 
που δημοσίευσε το
mnodaros.blogspot.gr

Όμως, η σκοτεινή αυτή υπόθεση για πολλούς δεν έχει κλείσει μέχρι και σήμερα, αφού θεωρούν ότι η πραγματική αιτία του δυστυχήματος δεν έχει ακόμη αποκαλυφθεί. Οι λόγοι είναι αρκετοί:

  1. Ένα από αυτά τα στοιχεία είχε να κάνει με την ύπαρξη αγνώστου δεύτερου αεροσκάφους που εντοπίστηκε από τα ραντάρ να πετά πολύ κοντά στην περιοχή που έγινε το δυστύχημα, ελάχιστα λεπτά μετά από αυτό.
  2. Επίσης, στην νεκροψία στη σωρό ενός από τους επιβαίνοντες βρέθηκε αιθάλη, απόδειξη για την ύπαρξη φωτιάς στο αεροσκάφος, την ώρα που οι αρχές ισχυρίζονταν το αντίθετο.
  3. Σύμφωνα επίσης με τις ανακοινώσεις της στρατιωτικής ηγεσίας, ο θάνατος των 63 αεροπόρων ήταν ακαριαίος, όμως μαρτυρίες από τα μέλη των σωστικών συνεργείων που βρέθηκαν πρώτοι στην περιοχή έκαναν λόγο για την ύπαρξη επιζώντων. Σύμφωνα με πληροφορίες που δόθηκαν στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία από ανώτερους αξιωματικούς της Π.Α., τρεις από τους επιβαίνοντες είχαν βρεθεί να είναι ακουμπισμένοι με την πλάτη τους στον τοίχο μιας μικρής αγροικίας που υπήρχε κοντά στο σημείο της συντριβής του αεροσκάφους. Ένας από αυτούς βρέθηκε να φοράει δύο στρατιωτικά μπουφάν.

Οι συγγενείς των θυμάτων ζήτησαν λίγους μήνες αργότερα, κατ’ επανάληψη, την επανεξέταση της υπόθεσης όμως η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία (υπουργός Άμυνας ήταν τότε ο Γεράσιμος Αρσένης), αρνήθηκε.

Ο Κεφαλονίτης αεροπόρος

Ένα από τα τραγικά θύματα του δυστυχήματος ήταν και ο 28χρονος αρχισμηνίας Παναγιώτης Βασιλάτος, επίλεκτο στέλεχος της Πολεμικής Αεροπορίας που άφησε πίσω του ένα κοριτσάκι 6 μηνών.

Ο αδελφός του, Διονύσης Βασιλάτος, είχε μιλήσει μερικά χρόνια αργότερα στον Μάκη Νοδάρο και την εφημερίδα Ελευθεροτυπία και είχε πει τα εξής:
«Το παλικάρι μας το έφαγαν…»

«Τη νύχτα της 5ης Φεβρουαρίου πληροφορήθηκα την εξαφάνιση του C-130 και λίγο αργότερα έμαθα τηλεφωνικά ότι ήταν μέσα και ο Παναγιώτης.

Αμέσως βρέθηκα στην Αθήνα και πηγαίνοντας στην Ελευσίνα ζήτησα από τον τότε διοικητή της βάσης να πάω μαζί με τα συνεργεία διάσωσης που έψαχναν…

Αρνήθηκε και όταν του είπα ότι θα πήγαινα μόνος μου στο βουνό με σταμάτησαν στην πύλη.

Έπειτα από τρεις ημέρες αγωνίας, ανακοίνωσαν ότι βρήκαν το αεροσκάφος στο Όθρυς. Εκείνο το βράδυ με το λεωφορείο μας πήγαν στις εγκαταστάσεις της Ελευσίνας που είχαν τους νεκρούς αεροπόρους…

Σε δύο συνεχόμενες αίθουσες είχαν τοποθετήσει δίπλα δίπλα τα φέρετρά τους και ήταν φανερή η προσπάθεια που έκαναν για να τελειώνουν γρήγορα, αφού τα πιστοποιητικά θανάτου τα υπέγραφαν εκείνη τη στιγμή στο πόδι… δίχως να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.-

Σκηνές φρίκης

Σ’ εκείνες τις αίθουσες έζησα απερίγραπτες σκηνές φρίκης και δεν μου επιτρέπεται να εισέλθω σε λεπτομέρειες… Εκείνη λοιπόν τη νύχτα κάτω στην πύλη της βάσης, ένας αξιωματικός και χωρίς προηγουμένως να έχουμε αναφέρει κάτι σχετικό, μας είπε ότι στο αεροσκάφος είχε πραγματοποιηθεί έκρηξη.

Από εκεί και ύστερα άρχισαν να συλλέγω στοιχεία και πληροφορίες που δημιουργούν ερωτηματικά αναπάντητα μέχρι σήμερα από την Π.Α. Αρκετά από τα στοιχεία αυτά είναι δημοσιευμένα και τα ξέρουν οι συγγενείς των αδικοχαμένων παιδιών και μάλιστα αρκετά από αυτά έχουν να κάνουν με το ψέμα που λέει η Αεροπορία, ότι όλα τα παιδιά κοιμόντουσαν… και πήγαν ακαριαία χωρίς να καταλάβουν τίποτα…

Υπάρχουν μάρτυρες σωστικών συνεργείων που μιλούν για επιζώντες που είχαν συρθεί στο μικρό σπίτι που βρισκόταν στο σημείο της καταστροφής του αεροσκάφους… και στη συνέχεια πέθαναν μέσα στο κρύο αβοήθητοι, αφού τα συνεργεία διάσωσης τους εντόπισαν όπως λένε ύστερα από τέσσερις ημέρες!…

Ένας βρέθηκε καθισμένος κάτω από ένα δένδρο… παγωμένος… ένας άλλος με ένα βαθύ τραύμα στο πρόσωπο και κάταγμα στο πόδι είχε συρθεί μερικά μέτρα προς την ανηφόρα κάνοντας απεγνωσμένη προσπάθεια να σωθεί. Ο ίδιος ο πατέρας ενός εκ των θυμάτων, ονόματι Κωνστάντιος… μας αποκάλυψε ότι ο γιος του βρέθηκε να φοράει δύο μπουφάν… και φυσικά σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και η κατά παράβαση του νόμου περισυλλογή των νεκρών χωρίς την παρουσία ιατροδικαστών.

Επειδή τα 13 από τα 63 παιδιά που επέβαιναν στο αεροσκάφος διαμελίσθηκαν τελείως, είμαι σχεδόν σίγουρος ότι στο C-130 έγινε έκρηξη από εκρηκτικά που ίσως μετέφερε και ο πιλότος του στη συνέχεια έκανε αναγκαστική προσγείωση στην πλαγιά Τσατάλι. Αυτό επίσης αποδεικνύεται και από την εύρεση γυμνών πτωμάτων στον τόπο της τραγωδίας και που μόνο μια έκρηξη ισχυρή δημιουργεί τέτοια εικόνα σε πτώματα…

Το ότι το αεροσκάφος έκανε αναγκαστική προσγείωση διαπιστώνεται και από το γεγονός ότι βρέθηκε δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από την κανονική του πορεία. Το δε σύρσιμό του πάνω στην πλαγιά φαίνεται καθαρά και είναι για εκατοντάδες μέτρα… Η Π.Α. όμως θεώρησε σωστό να εξαφανίσει το ίχνος ισοπεδώνοντας την περιοχή με μπουλντόζες…

Το μόνο τώρα που απέμεινε από τον Παναγιώτη μας είναι αυτές οι φωτογραφίες του, τα ερωτηματικά, και μερικά από τα κομμάτια του C-130 που εμείς οι ίδιοι με δικά μας έξοδα θα πάμε για ανάλυση σε εργαστήρια του εξωτερικού, προκειμένου να διαπιστώσουμε την αλήθεια γύρω από την αιτία του ατυχήματος…».

Το εξιλαστήριο θύμα;

Η περίεργη αυτή υπόθεση θα εκδικαστεί στις 4 Νοεμβρίου του 1994 στο Αεροδικείο Αθηνών. Μοναδικός κατηγορούμενος ο επισμηναγός Στέφανος Τίγκας, ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας που είχε βάρδια στο αεροδρόμιο της Αγχιάλου, την ώρα της πτώσης. Ο Τίγκας. δικάζεται, μεταξύ των άλλων, για ανθρωποκτονία κατά συρροήν και εξ αμελείας. Εκείνος φωνάζει από την πρώτη στιγμή για την αθωότητά του και λέει χαρακτηριστικά ότι αν είχε κάνει κάποιο λάθος θα είχε βρεθεί κι ο ίδιος στον κατάλογο των νεκρών. Παρ’ όλα αυτά θα καταδικαστεί σε φυλάκιση δύο ετών με τριετή αναστολή.
Δυο χρόνια αργότερα, ο Τίγκας θα αθωωθεί, στο Αναθεωρητικό Αεροδικείο, και μάλιστα ομόφωνα, όμως ο ίδιος λίγους μήνες αργότερα θα πεθάνει «από τη στεναχώρια του», όπως λένε οι συγγενείς του. « Η άδικη απόδοση ευθυνών σε αυτόν τον άνθρωπο, του προκάλεσε σοβαρότατα ψυχολογικά προβλήματα που δεν μπόρεσε να ξεπεράσει ποτέ και στο τέλος πέθανε από τη στεναχώρια του» – λέει στο HOT DOC ο δικηγόρος του Κώστας Μιχαλόπουλος και καταγγέλλει ότι η υπόθεση της πτώσης του C 130/748 στο όρος Οθρυς δεν είναι ένα απλό δυστύχημα αλλά μια σκοτεινή ιστορία που κρύβει μέσα της ακόμα και σήμερα σοβαρά αναπάντητα ερωτηματικά.

Το πλήρωμα του μοιραίου αεροσκάφους αποτελούνταν από τους: Επισμηναγό (I) Μπίνα Δημήτριο (Κυβερνήτη), Επισμηναγό (I) Τζωρτζακάκη Αντώνιο (Συγκυβερνήτη), Ανθυπασπιστή (Ρ) Βαρελά Βασίλειο (Ναυτίλο), Ανθυπασπιστή (ΤΜΣ) Ρούσση Μιχαήλ (Μηχανικό) και Σμηναγό (Ρ) Κάβουρα Σωκράτη (Επόπτη Φορτώσεως).

Τα 63 θύματα του δυστυχήματος

Σημ.: Τα περισσότερα στοιχεία που ήρθαν στη δημοσιότητα, παρά τις προσπάθειες των αρχών, προέκυψαν ύστερα από δημοσιογραφικές έρευνες που έγιναν αργότερα, με κυριότερη αυτή του Μάκη Νοδάρου, για την Ελευθεροτυπία και το περιοδικό Hot Doc.

Σύνταξη/επιμέλεια: Κεφαλονίτικα Νέα
Πηγές: Περιοδικό Hot Doc, Εφημερίδα Ελευθεροτυπία,
mnodaros.blogspot.com, mixanitouxronou.gr, 
averoph.wordpress.com
Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
30 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top