Θεραπεία και φάρμακα υψηλής χοληστερίνης και τριγλυκερίδια (μέρος 2ο )

Θεραπεία και φάρμακα υψηλής χοληστερίνης και τριγλυκερίδια (μέρος 2ο )
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Θεραπεία και φάρμακα υψηλής χοληστερίνης και τριγλυκερίδια (μέρος 2ο ), 29/11/2016, by , in ΑΝΔΡΑΣ, ΑΡΧΙΚΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΙΑΤΡΙΚΑ ΝΕΑ, ΜΠΑΡΑ, ΥΓΕΙΑ

niasini-570

Πρακτικές οδηγίες της υποχοληστεριναιμικής δίαιτας.

Συνιστώμενη δίαιτα για την μείωση της χοληστερόλης στο αίμα
Αποφύγετε Διαλέξτε Ελαττώστε
Ψάρια-Κρέατα Ψάρια πουλερικά χωρίς το δέρμα τους, άπαχα μέρη βοδινού, αρνίσιου, χοιρινού, ή μοσχαρίσιου κρέατος. Παχιά μέρη βοδινού, αρνίσιου, χοιρινού κρέατος, εντόσθια, κονσέρβες κρέατος, λουκάνικα, σάντουιτς με λουκάνικα και ζαμπόν, μπέικον, τυριά. Πάπια, ψάρια τηγανισμένα, σαρδέλες, αυγοτάραχο, oστρακοειδή, γαρίδες, αστακούς, καβούρια.
Γάλατα και Γαλακτοκομικά προϊόντα< Αποβουτυρωμένο γάλα (υγρό, σε σκόνη ή εβαπορέ), Ημιαποβουτυρωμένο γάλα. Άπαχο 1ή 0% λιπαρά ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γιαούρτι. Χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά τυριά (2% λιπαρά), Ανθότυρο. Γρανίτα Φυσικό πλήρες γάλα, κανονικό, εβαπορέ, συμπυκνωμένο, κρέμα γάλακτος, σαντιγί, απομιμήσεις γαλακτοκομικών προϊόντων, τις περισσότερες κρέμες που δεν προέρχονται από γάλα. Βούτυρο γάλακτος, πλήρες λιπαρών γιαούρτι. Όλα τα λιπαρά τυριά (40% λίπος) σε μορφή κρέμας. Όλα τα φυσικά τυριά π.χ. φέτα, μανούρι, κασέρι, διάφορα είδη γραβιέρας, παρμεζάνα, γκούντα,blue-cheese, rokfort,  ένταμ. Παγωτό.
Αυγά Το ασπράδι του αυγού (2 ασπράδια είναι ισοδύναμα με 1 ολόκληρο αυγό), υποκατάστατο αυγού. Κρόκος αυγού.
Φρούτα και Λαχανικά Φρέσκα ή κατεψυγμένα, κονσέρβες η ξηραμένα, φρούτα και λαχανικά, βραστές πατάτες. Λαχανικά παρασκευασμένα σε βούτυρο, φρούτα με κρέμα σαντιγί, κομπόστες φρούτων, αβοκάντο.
Ψωμιά και Σιτηρά Σπιτικό ψωμί ψημένο με ακόρεστα έλαια, κέικς, κράκερς με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Ψωμί του εμπορίου, πίττες, κέικ, κουλουράκια με ξηρούς καρπούς, μπισκότα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, κράκερς υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά.
Όσπρια και Δημητριακά Μη αποφλοιωμένα δημητριακά, μη αποφλοιωμένο ρύζι ζυμαρικά, φασόλια, ρεβίθια, φακή. Ψωμιά που τα αυγά είναι το κύριο συστατικό τους. Κρουασάν, μπατόν σαλέ, μπριός.
Ροφήματα Τσάι, καφές, χυμοί φρούτων. Ψημένο κακάο. Μπύρα με χαμηλή περιεκτικότητα σε οινόπνευμα. Σοκολάτα, Ιρλανδικός καφές. Οινοπνευματώδη, αεριούχα ποτά
Λίπη και Έλαια Ακόρεστα φυτικά έλαια: ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, καλαμποκέλαιο, σησαμέλαιο, λάδι σόγιας. Βούτυρο, καρυδέλαιο, φοινικέλαιο, υδρογονωμένα λίπη και έλαια(μαργαρίνες), χοιρινό λίπος.
Ξηροί καρποί Σπόροι, κάστανα. Ινδική καρύδα. Όλοι οι ξηροί καρποί.
Διάφορα Μαγιονέζα με λίγες θερμίδες, ντρέσιγκς που παρασκευάζονται από ακόρεστα έλαια που αναφέρονται πιο πάνω, Χορταρικά, καρυκεύματα Σάλτσες, κρέμες ή σάλτσες τυριών.  Μαγιονέζες.

Περιεκτικότητα διαφόρων τροφών σε χοληστερόλη ανά 100 γραμμάρια τροφής
Τρόφιμα Χοληστερόλη (mg/100 Γραμμάρια τροφής
Δημητριακά 0
Eλιές 0
Λαχανικά 0
Ξηροί καρποί 0
Όσπρια 0
Ποτά 0
Φρούτα 0
Aυγά 400
Tυριά 100
Θαλασσινά 1 100
Έτοιμες σάλτσες 95
Kόκκινο κρέας 90
Aλλαντικά 80
Λευκό κρέας 75
Γαλακτοκομικά 15

H AΣΚΗΣΗ ΠEPIOPIZEI THN «KAKH» XOΛΗΣΤΕPINH
Eίναι ευρέως γνωστό, πως η άσκηση ενισχύει τις τιμές της «καλής» χοληστερίνης, ενώ ταυτόχρονα περιορίζει την «κακή». Yπάρχει όμως ακόμα ένας λόγος που θα πρέπει να σας παροτρύνει να γυμναστείτε: H άσκηση, σε συνδυασμό με την κατάλληλη διατροφή, μπορεί να διπλασιάσει τη μείωση της «κακής» χοληστερίνης (LDL), σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη. Oι ερευνητές του Πανεπιστημίου Στάνφορντ χώρισαν 370 άτομα σε τέσσερις ομάδες. Tο πρώτο γκρουπ ακολουθούσε μόνο κάποιο πρόγραμμα γυμναστικής, το δεύτερο μόνο κάποια δίαιτα, το τρίτο έκανε και γυμναστική και δίαιτα, ενώ το τέταρτο τίποτε από τα δύο. Έπειτα από ένα χρόνο, τα αποτελέσματα έδειξαν πως η ομάδα που έκανε δίαιτα παράλληλα με γυμναστική πέτυχε διπλάσια μείωση της «κακής» χοληστερίνης (LDL), συγκριτικά με εκείνους που ακολούθησαν μόνο το πρόγραμμα της δίαιτας και ακόμη περισσότερη συγκριτικά με όσους δεν έκαναν τίποτε από τα δύο. Γι’ αυτό προσπαθήστε να γυμνάζεστε για 30 τουλάχιστον λεπτά τρεις φορές την εβδομάδα ή να περπατάτε 3 περίπου χιλιόμετρα κάθε μέρα.

Αν εκτός από τη χοληστερόλη έχετε και περιττά κιλά, τότε για να μειώσετε το βάρος σας, ακολουθείστε τα παρακάτω:
Προσπαθήστε η διατροφή σας να είναι ισορροπημένη και να διακρίνεται από ποικιλία.
Οι μερίδες σας να είναι μικρές. Χρησιμοποιήστε μικρότερα πιάτα για το γεύμα σας και το δείπνο από αυτά που συνηθίζει να χρησιμοποιεί η υπόλοιπη οικογένεια. Να υπάρχει ποικιλία τροφών από όλες τις ομάδες τροφίμων.
Το δείπνο σας να είναι πιο ελαφρύ από το γεύμα σας (π.χ. σαλάτα, γιαούρτι με 0% λιπαρά, φρούτο).
Στα ενδιάμεσα των γευμάτων σας προτιμάτε να τρώτε ένα φρούτο αντί να πίνετε ή να τρώτε τρόφιμα που παχαίνουν (σοκολάτες, μπισκότα, καραμέλες).
Να τρώτε αργά και να μασάτε καλά την τροφή σας.
Να σηκώνεστε από το τραπέζι πριν ακόμη χορτάσετε.
Να προτιμάτε να τρώτε τα φαγητά σας στεγνά, χωρίς σάλτσες και πολλά λάδια.
Μην τρώτε τηγανητά (π.χ. τηγανητές πατάτες).
Μην πίνετε αναψυκτικά και οινοπνευματώδη γιατί αντιπροσωπεύουν «άδειες θερμίδες».
Μην καταναλώνετε ζυμαρικά και γλυκά.
Για να απαλλαγούμε γρήγορα και υγιεινά από τα περιττά κιλά
Αποφεύγουμε γλυκά, αναψυκτικά και ποτά.
Πίνουμε τουλάχιστον οκτώ ποτήρια νερό τη μέρα.
Δεν κάνουμε αυστηρές δίαιτες (κάτω από χίλιες θερμίδες τη μέρα ), γιατί αντί να χάνουμε λίπος, χάνουμε μυϊκό ιστό και νερό, με αποτέλεσμα να ξαναπαίρνουμε τα ίδια ή περισσότερα κιλά μετά το τέλος της δίαιτας. Και το κυριότερο, μία αυστηρή δίαιτα θα προκαλέσει σοβαρές διαταραχές στην υγεία μας.
Τρώμε πολλά και μικρά γεύματα. Κυρίως το βράδυ, είναι καλό να προτιμάμε σαλάτες, φρούτα ή ένα γιαούρτι.
Περιορίζουμε τη ζάχαρη και το αλάτι.
Τρώμε μόνο όταν πεινάμε, και όχι από συνήθεια ή νευρικότητα.
Φροντίστε στο σπίτι σας να μην υπάρχουν παχυντικοί πειρασμοί (πατατάκια, γαριδάκια, μπισκότα).
Προτιμάμε δημητριακά και ψωμί ολικής αλέσεως.
Μαγειρεύουμε με σωστό τρόπο. Προτιμάμε ψητά και βραστά. Αποφεύγουμε τα τηγανιτά, τις σάλτσες και γενικά τα πολλά λιπαρά. Στα όσπρια βάζουμε λάδι στο τέλος.
Αν κάποια στιγμή παρασυρθείτε από πειρασμούς, μην απογοητεύεστε και συνεχίστε σαν να μην συμβαίνει τίποτα.
Το θεραπευτικό κενό στην αντιμετώπιση του εμφραγματία ασθενούς στην Ελλάδα
Σωτήρια για τη ζωή ενός ασθενή που έχει υποστεί έμφραγμα μπορεί να αποβεί η μείωση της χοληστερόλης, καθώς μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη ενός δεύτερου καρδιακού επεισοδίου. Δυστυχώς όμως, πρόσφατη επιδημιολογική μελέτη που έγινε στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έδειξε ότι μόλις το 1/3 ων ασθενών με ιστορικό εμφράγματος, που είχαν επίσης υψηλή χοληστερόλη, θεραπευόταν επαρκώς. Επίσης, στο 1/3 από τους ασθενείς αυτούς η θεραπεία ήταν ανεπαρκής και το υπόλοιπο 1/3 δεν έπαιρνε καθόλου θεραπεία. Απογοητευτικά είναι και τα στοιχεία που προκύπτουν και για τη χώρα μας, αφού μόνο στο 20% των ασθενών γίνεται επαρκής ρύθμιση της χοληστερόλης. Παράλληλα, στατίνες λαμβάνουν μόνο το 31% των ασθενών, ενώ ο μέσος όρος λήψης στατινών στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι περίπου 55%.
Πρόσθεσε ακόμη ότι έξι μήνες μετά το έμφραγμα, περίπου το 90% των ασθενών παρουσίαζαν υπερλιπιδαιμία. Στην κλινική πράξη, τόνισε, υπάρχει ένα μεγάλο «κενό», αφού αγνοείται ο ρόλος της χοληστερόλης και της αντιμετώπισής της για τη θεραπεία του ασθενή.
Οι παράγοντες που ευθύνονται για την ανεπαρκή θεραπεία μεγάλου μέρους των ασθενών με υπερχοληστερολαιμία σχετίζονται με την έλλειψη επαρκούς ενημέρωσης των ασθενών για το όφελος της θεραπείας, αλλά και με το φόβο πιθανών παρενεργειών από τα φάρμακα. Επίσης, ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η έλλειψη της έγκαιρης ενημέρωσης της ιατρικής κοινότητας σχετικά με τις νεότερες επιστημονικές ανακαλύψεις.
Με τις θεαματικές εξελίξεις στον τομέα των λιπιδίων τα τελευταία χρόνια, ο ρόλος της χοληστερόλης στην παθογένεση της αθηροσκλήρυνσης δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αμφισβητηθεί. Μελέτες απέδειξαν ότι η χοληστερόλη είναι υπεύθυνη όχι μόνο για την πρόκληση και εξέλιξη της αθηροσκλήρυνσης, αλλά και για την πορεία του ασθενή έπειτα από ένα καρδιακό επεισόδιο.
ΜΑΘΕΤΕ ΤΕΛΙΚΑ ΝΑ ΖΕΙΤΕ ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΙΤΑ ΣΑΣ
Τώρα είστε έτοιμοι να κάνετε κάποιες αλλαγές στις διατροφικές σας συνήθειες. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δε μπορείτενα απολαύσετε το φαγητό. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να κάνετε το φαγητό σας εύγεστο και ευχάριστο, χωρίς να αγχωθείτε.
Σκοπός της δίαιτας για την αντιμετώπιση της χοληστερόλης ή και του επιπλέον βάρους σας δεν είναι η στέρηση. Σωστή δίαιτα είναι αυτή που είναι πρακτικά εφαρμόσιμη, ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του κάθε ατόμου και βέβαια η διατροφή που έχει τη βάση της στη «Μεσογειακή Δίαιτα» (πολλά φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ψάρι, ελαιόλαδο).
Πρέπει να σκεφτείτε ότι αυτή η διατροφή είναι ιδανική για την υγεία σας και την οποία λογικά έπρεπε να ακολουθεί και σχεδόν όλος ο πληθυσμός των ενηλίκων.

1-12082009032-2

Αντωνατος Διονύσιος 

Ιατρός Καρδιολογος

ΕΠΟΜΕΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 10 12 2016 ΚΑΘΕ 10 ΗΜΕΡΕΣ

ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΑΣ.

About Βούτος Σάκης