skip to Main Content
1 0b957faed007c73a313cdff5fb5ae347 XL (Copy) (Copy)

Παραλία Αργοστολίου: Αλλοιώνεται η ταυτότητα της πόλης !

Άλλα λέει η μελέτη και άλλα ….πάνε να κάνουν !

Μάκης Φόρτες/ 19 Νοεμβρίου 2018

Κάθε πόλη, έχει τα εμβληματικά της στοιχεία που τη σημαδεύουν στον χρόνο και την κάνουν αναγνωρίσιμη.

Στο Αργοστόλι μετά τους ισοπεδωτικούς σεισμούς του 1953 έπρεπε να δημιουργηθούν. Και δημιουργήθηκαν.

Ένα από αυτά, ίσως το πλέον εμβληματικό του μετασεισμικού Αργοστολίου είναι το «γουλόστρωτο» της παραλίας.

Έργο της πρώτης τετραετίας (1983-1986) του Αλέκου Καλαφάτη, απόλυτα ταυτισμένο με τον ίδιο και το μεγάλο έργο του, αλλά και με την εποχή της κοινωνικής προσφοράς αφού εκτελέστηκε με εθελοντική εργασία, σαν η σφραγίδα του σύγχρονου Αργοστολίου.

 

Η απόλυτη ιστορική αλήθεια για «το γουλόστρωτο» αποτυπώνεται στη μελέτη «Αποκατάστασης των ζημιών που προκλήθηκαν από το σεισμό της 26ης Ιανουαρίου και 3ης Φεβρουαρίου 2014 στο λιμάνι Αργοστολίου Ν. Κεφαλονιάς – Β΄Φάση» βάση της οποίας εκτελείται το αντίστοιχο έργο αυτό τον καιρό από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

«Η εικόνα των κυμάτων της παραλίας έχει ταυτιστεί με την πόλη του Αργοστολίου. Σε πλήθος τουριστικών οδηγών, στις ιστοσελίδες των ξενοδοχείων εμφανίζεται πάντα μία τουλάχιστον φωτογραφία του. Το επισημαίνουμε αυτό διότι είναι πολύ σημαντικό να βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση μια και είναι συνυφασμένο με την σύγχρονη εικόνα μίας πόλης που μετά τον καταστρεπτικό σεισμό του 1953 είχε ελάχιστα πράγματα να επιδείξει» (Τεχνική έκθεση μελέτης. Κεφάλαιο Α.04. ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΟ ΘΕΜΑ ΧΥΤΟΥ ΒΟΤΣΑΛΩΤΟΥ)

Όταν λοιπόν η μελέτη βάση της οποίας εκτελείται το έργο προσδιορίζει τα παραπάνω και πολλά άλλα ακόμη σημαντικά για το σήμα κατατεθέν του μετασεισμικού Αργοστολίου, αποτελεί οδυνηρή έκπληξη η απάντηση του εργολάβου του έργου στο δημοσιογράφο Χρήστο Παπαδάτο και τον «ΗΜΕΡΗΣΙΟ» στις 15/11 στην ερώτηση «Το  γουλόστρωτο από το Rock Cafe μέχρι το Λιμεναρχείο θα ξηλωθεί;» :

«Ναι. Θα ξηλωθεί και θα πέσει βιομηχανικό υλικό, το ίδιο που είναι από την Αγορά μέχρι τη Γέφυρα» !

Και λέω έκπληξη και μάλιστα οδυνηρή, γιατί ….άλλα επιβάλει να γίνουν η μελέτη όταν αναφέρεται σε «χυτό βοτσαλωτό» και το οποίο το περιγράφει με απόλυτη κατασκευαστική ακρίβεια και σεβασμό ακόμη στις κατασκευαστικές λεπτομέρειες του σημερινού «γουλόστρωτου», όπως και η διακήρυξη του έργου που αναφέρεται σε «ανακατασκευή της βοτσαλωτής επίστρωσης» (Κεφάλαιο Β. Άρθρο 11. Παράγραφος 11.2.2) και άλλα λέει ο εργολάβος ότι …..θα γίνουν.

 

Άλλο το «χυτό βοτσαλωτό» που λέει η μελέτη και η «βοτσαλωτή επίστρωση» της διακήρυξης του έργου και άλλο το «βιομηχανικό υλικό» που λέει ο εργολάβος .

Σε κανένα σημείο της μελέτης και της διακήρυξης του έργου δεν γίνεται αναφορά για «βιομηχανικό υλικό» !

 

Και για να το κάνω πιο απλό:

ΤΕΛΕΙΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ «το γουλόστρωτο» στο τμήμα της παραλίας Λιμεναρχείο – Αγορά …. ΑΠΟ «το βιομηχανικό υλικό» που στρώθηκε το τμήμα Γέφυρα – Αγορά και το οποίο προορίζεται να αντικαταστήσει το πρώτο !

 

Δεν ανήκω σ’εκείνους που μηδενίζουνε το συγκεκριμένο έργο στο νότιο τμήμα της παραλίας και αναγνωρίζω την παρέμβαση που έγινε βεβαίως με ενστάσεις, έστω και αν ουδείς δεν μπήκε στον κόπο να αναγνωρίσει (ως συνήθως….) ότι η αναβάθμιση ξεκίνησε χρόνια πίσω, αλλά δεν   χρειάζεται να είσαι μηχανικός, εργολάβος ή μελετητής για να καταλάβεις ότι μιλάμε για δύο διαφορετικές κατασκευές, δύο διαφορετικές αισθητικά εικόνες.

 

Αν στο τμήμα της παραλίας από τη Γέφυρα στην Αγορά δεν τηρήθηκε η μελέτη όπως αποκάλυψε στον ΗΜΕΡΗΣΙΟ ο εργολάβος του έργου στο φύλλο της 26ης/8ου/2017 και αντί φοινίκων μπήκαν κοκκοφοίνικες και αντί βότσαλου μπήκε «πιστοποιημένο υλικό» (αλλιώς «βιομηχανικό» όπως το αποκαλεί ο σημερινός εργολάβος) και αν αυτές οι αλλαγές έχουν σχέση με το οικονομικό μέρος του έργου, είναι…. «αλλουνού παπά ευαγγέλιο».

Εν τέλει σε τρία στοιχεία πρέπει να επικεντρωθεί η προσοχή αναφορικά με το εκτελούμενο σήμερα έργο:

Πρώτο: Ναι, το τμήμα της παραλίας από το Λιμεναρχείο μέχρι την Αγορά (όπως και τα άλλα τρία) πρέπει δίχως καμία αμφιβολία να αποκατασταθεί από τις ζημιές των σεισμών του 2014…..και άργησε.

Όμως η αποκατάσταση του γουλόστρωτου πρέπει να γίνει όχι όπως βολεύει, όχι όπως είναι πιο εύκολο τεχνικά, ίσως και πιο φτηνά, αλλά όπως απαιτεί η ιστορικότητα του έργου και η σημασία του για την πρωτεύουσα της Κεφαλονιάς και σε τελική ανάλυση όπως το καθορίζει η μελέτη και η διακήρυξη του έργου.

Αν κάποιο τμήμα της παραλίας θα έπρεπε να μοιάζει σε κάποιο άλλο, είναι αδιαμφισβήτητα το τμήμα από την Γέφυρα μέχρι την Αγορά με το γουλόστρωτο από το Λιμεναρχείο μέχρι την Αγορά και όχι το αντίθετο όπως σήμερα επιχειρείται.

Δεύτερο: Έστω και τώρα πρέπει να αποκατασταθεί το κατασκευαστικό και αρχιτεκτονικό ατόπημα στο νότιο τμήμα της παραλίας (Γέφυρα- Λαχαναγορά) με την αποκατάσταση της βούλησης του μελετητή για ενιαία εικόνα σε όλο το παραλιακό μέτωπο.

Η οικονομική δυνατότητα υπάρχει.

Το έργο δημοπρατήθηκε  για 4.300.000 ευρώ (με ΦΠΑ) και με την έκπτωση (μέση τεκμαρτή έκπτωση 48,76 %) η σύμβαση υπεγράφη στο ποσόν των 1.776.858,99 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. 24%, δηλαδή γύρω στα 2.200.000 ευρώ με το ΦΠΑ και με όφελος για το Υπουργείο πάνω από 2.000.000 ευρώ. Ποσόν υπεραρκετό για να γίνει η αποκατάσταση της επίστρωσης με την ίδια μορφή και τεχνική του παλιού τμήματος (Λιμεναρχείο – Αγορά) έτσι όπως άλλωστε καθοριζόταν και στην αρχική  μελέτη του έργου !

Είναι άλλη ιστορία φυσικά αν τροποποιήθηκε ή όχι και τυπικά η αρχική μελέτη της ΧΩΡΟΔΟΜΗΣ Ο.Ε. με τη διαδικασία που ορίζει ο νόμος, όπως εγκρίθηκε με την 246/11-6-2011 απόφαση του ΔΣ και βάση της οποίας έγινε το έργο της ανάπλασης από τη Γέφυρα στη Λαχαναγορά, αλλά στην εν λόγω απόφαση αναφέρεται: «Η χαρακτηριστική μορφή της ανάπλασης αυτής αφορά την φύτευση φοινίκων και κυρίως τη διαμόρφωση των δαπέδων με κυματιστά σχήματα από μαύρα και άσπρα βότσαλα, προκειμένου να αποκτήσει όλο το παραλιακό μέτωπο την ενιαία και πλέον χαρακτηριστική εικόνα» κάτι το οποίο δεν εφαρμόστηκε !

Και δεν εφαρμόστηκε η μελέτη του έργου αφού στην εργολαβία οι φοίνικες αντικαταστάθηκαν από ……κοκοφοίνικες και «τα κυματιστά σχήματα από μαύρα και άσπρα βότσαλα» που προβλεπόταν αντικαταστάθηκαν από ….. «πιστοποιημένο υλικό» όπως ομολόγησε ο εργολάβος του έργου στον ΗΜΕΡΗΣΙΟ, χωρίς να έχουν καμία αξία οι δικαιολογίες αφού δεν έχουν λάβει έγκριση από τα αρμόδια όργανα.

Τρίτο: Στην ερώτηση του δημοσιογράφου Χρήστου Παπαδάτου «Επειδή η αποκατάσταση περιλαμβάνει και το «νότιο κρηπίδωμα», δηλαδή από την Λαχαναγορά μέχρι τη Γέφυρα, θα γίνουν αυτά που προβλέπει η μελέτη;» ο εργολάβος έδωσε….δεύτερη αφοπλιστική απάντηση:
«Κοίταξε. Από το Υπουργείο έχω, μέχρι στιγμής, εντολή, να μην πειραχθεί τίποτα στο κομμάτι από τη Λαχαναγορά μέχρι τη Γέφυρα. Δε ξέρω αν θα προκύψει κάτι άλλο».

Και λέμε αφοπλιστική γιατί η διακήρυξη του έργου είναι σαφής όσον αφορά τις παρεμβάσεις στο συγκεκριμένο τμήμα (Κεφάλαιο Β. Άρθρο 11. Παράγραφος 11.2.4)

«4. Αποκατάσταση του τμήματος I (νοτίου κρηπιδώματος από τον προβλήτα λαχαναγοράς μέχρι τη γέφυρα Δεβοσέτου), που περιλαμβάνει:

 ανακατασκευή του κρηπιδότοιχου, περιλαμβανομένου εξοπλισμού ανωδομής

 ανακατασκευή των χερσαίων χώρων του προβλήτα μέχρι τον παραλιακό δρόμο

 κατασκευή ΗΜ υποδομών φωτισμού

 ανακατασκευή του συστήματος αποχέτευσης ομβρίων κάτω από τους χερσαίους χώρους, και

 περιορισμένη εκβάθυνση λιμένα προ του κρηπιδώματος.

Αν το Υπουργείο διαπίστωσε εκ των υστέρων ότι κάποιες από τις προηγούμενες συμβατικές δεσμεύσεις έχουν γίνει με το έργο που εκτέλεσε ο Δήμος, θα πρέπει να επισημανθεί ότι ενώ το έργο αυτό δόθηκε σε χρήση τον Ιούνιο του 2017, η προκήρυξη της δημοπρασίας έγινε …. επτά μήνες αργότερα 1/2/2018 ενώ επί πλέον υπάρχει σαφής όρος :

«Επισημαίνεται ότι, το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο των δημοπρατούμενων έργων  δεν πρέπει να μεταβάλλεται ουσιωδώς κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της σύμβασης» !

Ο «τέλειος συντονισμός» Υπουργείου, Δήμου, Λιμενικού Ταμείου !

Συνοπτικά και ως επίλογο

  1. Το γουλόστρωτο από Λιμεναρχείο –Αγορά θα πρέπει να ανακατασκευαστεί με ….γουλόστρωτο, όπως ορίζει η μελέτη του έργου («χυτό βοτσαλωτό») και όχι «βιομηχανικό υλικό» ή αλλιώς «πιστοποιημένο υλικό» που αλλοιώνει την εμβληματική «εικόνα των κυμάτων της παραλίας που έχει ταυτιστεί με την πόλη του Αργοστολίου» !
  2. Το νότιο τμήμα από Γέφυρα – Αγορά ανεξάρτητα τι θα αποφασίσει το Υπουργείο να πράξει με τις συμβατικές του υποχρεώσεις και ανεξάρτητα αν έχουν γίνει ή όχι οι εργασίες που προβλέπονται, η επίστρωση της παραλίας πρέπει να αποκατασταθεί στη μορφή που προέβλεπε η μελέτη και το «πιστοποιημένο υλικό» (αλλιώς «βιομηχανικό υλικό») και να αντικατασταθεί με «χυτό βοτσαλωτό» αποκτώντας όλο το παραλιακό μέτωπο του Αργοστολίου την ενιαία και πλέον χαρακτηριστική εικόνα της μετασεισμικής πόλης !

Τα υπόλοιπα και κυρίως αν κάποιος φέρει ευθύνη ας τα βρουν μεταξύ τους ….

Υ.Γ. 1: Προς κάθε κατεύθυνση: Ας υπάρχει βεβαιότητα ότι η αισθητική αποκατάσταση μιας πόλης και η ιστορικής της συνέχεια αποτελούν συστατικό στοιχείο της «επόμενης μέρας» που πάντα έρχεται….  «ο κόσμος να γυρίσει ανάποδα»!

Υ.Γ. 2. Είναι να απορείς με το γεγονός ότι ουδείς, από αυτούς που όφειλαν, από την περασμένη εβδομάδα που δημοσιεύτηκαν οι δηλώσεις του εργολάβου, δεν έδειξε το ελάχιστο ενδιαφέρον…

Υ.Γ. 3. Ο εργολάβος προφανώς τη δουλειά του κάνει με ό,τι εντολές παίρνει….

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
40 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top