skip to Main Content
Mathaino Vlepo Anthropo (1) (Copy)

Κεφαλονιά: Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ενημέρωσης και Εξοικείωσης με την Αναπηρία «Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο»

Από΄15-19 Μαΐου 2018, θα επισκεφθεί την Κεφαλονιά ο δικηγόρος, Επικεφαλής της Νεολαίας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών, Πρόεδρος του ΝΠΔΔ “Οίκος Ναύτου” και συνεργάτης του Συνδέσμου Κοινωνικής Ευθύνης Παιδιών & Νέων, κ. Βαγγέλης Αυγουλάς. 

Στο πλαίσιο της επίσκεψης του, θα λάβει χώρα σε σχολεία του Δήμου Κεφαλονιάς η υλοποίηση του παρακάτω εκπαιδευτικού προγράμματος, εγκεκριμμένου από το Υπουργείο Παιδείας, με στόχο οι μαθητές και μαθήτριες να έρθουν βιωματικά σε επαφή με τις ιδιαιτερότητες της καθημερινής ζωής των ατόμων με προβλήματα όρασης.

Σε 2 διδακτικές ώρες σε κάθε σχολείο, ο κ. Αυγουλάς ο οποίος έχει γεννηθεί τυφλός, θα μιλήσει στους μαθητές για τη χρήση του λευκού μπαστουνιού και το σκύλο οδηγό τυφλών, για τη χρησιμότητα των νέων τεχνολογιών στη ζωή των τυφλών, οι μαθητές θα αγγίξουν την ανάγλυφη γραφή Braille των τυφλών, θα ρωτήσουν ελεύθερα ότι τους φαίνεται “περίεργο” ή “διαφορετικό”, θα μάθουν τεχνικές συνοδείας τυφλού από βλέποντα οδηγό κ.α.

Πιο συγκεκριμένα, για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ο 30χρονος δικηγόρος θα επισκεφθεί το Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο στις Κεραμιές, τα δύο Δημοτικά Σχολεία στο Λιξούρι και το Ειδικό Εργαστήριο Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Αργοστολίου.

Παράλληλα, ο κ. Αυγουλάς θα έχει θεσμικές συναντήσεις με ασφαλισμένους του Οίκου Ναύτου, με το Δήμαρχο της πόλης και άλλους τοπικούς εκπροσώπους και τοπικούς φορείς και υπό τις αυτοδιοικητικές του ιδιότητες, διότι ο ίδιος διατελεί παράλληλα Μέλος της Επιτροπής Υγείας & Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ και μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΤΑΑ.
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ενημέρωσης & Εξοικείωσης με την Αναπηρία “Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο”

Σχολικό έτος 2017 – 2018

Α.  Τι & Γιατί

Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία δεν είναι τόσο η διαφορετικότητα αυτή καθ’ εαυτή, όσο η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντι του. Η έλλειψη της καθημερινής επαφής, της απαραίτητης γνώσης και το αίσθημα της άγνοιας είναι εκείνα που συχνά αποτελούν την αιτία διαμόρφωσης αρνητικών στάσεων και άκαμπτων αντιλήψεων σχετικά με την εικόνα της αναπηρίας.

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ενημέρωσης & Εξοικείωσης με την Αναπηρία “Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο” απευθύνεται σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο σχολικό πλαίσιο και σε διδακτική ώρα.

Μέσω ενός ανοιχτού διαλόγου ενημέρωσης & αφύπνισης, από εμψυχωτές/ομιλητές με αναπηρία, το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα επιδιώκει να αλλάξει το βλέμμα των μαθητών ως προς την διαφορετικότητα και να τους εισαγάγει στην έννοια της κοινωνικής αποδοχής και ισότητας.

Συγκεκριμένα το πρόγραμμα εστιάζει στην:

  1. Εξοικείωση των μαθητών με την εικόνα της αναπηρίας
  2. Κατανόηση των καθημερινών εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με αναπηρία αλλά και στην συνειδητοποίηση των δυνατοτήτων τους
  3. Διευκόλυνση της επικοινωνίας των μαθητών γενικής εκπαίδευσης με νέους με αναπηρία
  4. Ενεργοποίηση “αντανακλαστικών” κοινωνικής συλλογικότητας, αλληλεγγύης & ευθύνης για την δημιουργία μελλοντικών συνειδητοποιημένων πολιτών

Στόχοι του Εκπαιδευτικού Προγράμματος

  1. Η άρση των προκαταλήψεων & του αποκλεισμού των νέων με αναπηρία μέσω της αφύπνισης και αλλαγής στάσης του γενικού πληθυσμού
  2. Η ενσωμάτωση των ατόμων με αναπηρία στην καθημερινότητα, με σκοπό την κοινωνική τους ένταξη

Δευτερογενή οφέλη

Παράλληλα, το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα συνεισφέρει στην κοινωνική  & ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του μαθητή, δίνοντας τους την δυνατότητα να δει την κοινωνία & τον εαυτό του υπό άλλο πρίσμα.

  1. Ακούγοντας αληθινές ιστορίες ανθρώπων που κατάφεραν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες, το παιδί βελτιώνει το αίσθημα της αποδοχής & εμπιστοσύνης στον εαυτό του και στις ικανότητες του να νικήσει τα εμπόδια.
  2. Η αλληλεπίδραση με την διαφορετικότητα και η αφομοίωση της, δημιουργούν συνθήκες ενσυναίσθησης, δίνοντας στον μαθητή την δυνατότητα να λειτουργήσει ως δυναμικός μοχλός αλλαγής μέσα στο κοινωνικό σύνολο.

Β.  Η σημασία του Εκπαιδευτικού Προγράμματος στο σχολικό πλαίσιο

Σύμφωνα με την μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – Discrimination in the European Union – 2006, 76% των Ελλήνων πιστεύουν ότι το σχολείο παίζει σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση των διακρίσεων. Οι διακρίσεις στηρίζονται σε βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις. Την κοινωνία μας χαρακτηρίζουν προκαταλήψεις και στερεοτυπικές αντιλήψεις για την διαφορετικότητα και την αναπηρία. Όλες οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση επισημαίνουν ότι η απουσία προγραμμάτων ευαισθητοποίησης των μαθητών, αλλά και γενικά ενός ευρύτερου συνόλου, απέναντι στα άτομα με αναπηρία:
– Διαιωνίζει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις
– Ισχυροποιεί τον στιγματισμό και την περιθωριοποίηση

Η  αλληλεπίδραση ευπαθών κοινωνικών ομάδων με την ευρύτερη ομάδα των μαθητών είναι βασική προϋπόθεση για την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας σχετικά με την διαφορετικότητα και την αναπηρία. Αφυπνίζοντας τους μαθητές γενικής αγωγής και κατ’ επέκταση το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους, δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις ευαισθητοποίησης & συνειδητοποίησης του ευρύτερου πληθυσμού, με απώτερο μελλοντικό σκοπό, την διασφάλιση & απόδοση των βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων με αναπηρία.

Η αφύπνιση, μέσω βιωματικής μάθησης, στο σχολικό πλαίσιο στοχεύει στην:

  • Κατανόηση των μαθητώνγενικής εκπαίδευσης και του γενικού πληθυσμού για την πραγματικότητα της  διαφορετικότητας: “Ενημερώνομαι, Εξοικειώνομαι, Συνειδητοποιώ, Σκέφτομαι Αλλιώς, Αλλάζω Στάση”
  • Κοινωνική ένταξη όλων των νέων με αναπηρία σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας:“Με βλέπουν, Συνειδητοποιούν τις δυνατότητες που έχω, αλλά και τα εμπόδια που αντιμετωπίζω, Με σκέφτονται, Αλλάζουν Στάση”

Σε μια σύγχρονη κοινωνία, ο ευαισθητοποιημένος & ενημερωμένος μαθητής σήμερα δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις για έναν συνειδητοποιημένο πολίτη αύριο.

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα “Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο” δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να προσεγγίσουν την καθημερινότητα ενός νέου με αναπηρία, μέσα από έναν αυθόρμητο και ειλικρινή διάλογο. Ακούνε πραγματικές ιστορίες ανθρώπων που βρήκαν λύσεις στα δικά τους εμπόδια & τρόπους για να νικήσουν τις αντιξοότητες. Πέρα από την εξοικείωση με την αναπηρία, είναι ένα μάθημα ζωής που διαμορφώνει ένα καινούργιο κώδικα επικοινωνίας, χτίζοντας μέσα από την βιωματική διαδικασία, σχέσεις κατανόησης, σεβασμού και αποδοχής. Επίσης ενδυναμώνει την έννοια του κοινωνικού συνόλου, της συντροφικότητας και της συνείδησης, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την εμπιστοσύνη στον εαυτό μας & στους άλλους.

Γ.  Σε ποιούς απευθύνεται (άμεσα-έμμεσα)

– Παιδιά και νέοι σε αντίξοες συνθήκες διαβίωσης
– Μαθητές Πρωτ. και Δευτ. Εκπαίδευσης – φοιτητές
– Γονείς & Σύλλογοι γονέων παιδιών γενικής και ειδικής αγωγής
– Εκπαιδευτικοί – Κοινωνικοί λειτουργοί – Ψυχολόγοι – Εργοθεραπευτές κλπ
– Γενικότερος πληθυσμός που συμμετέχει στις δράσεις μας

Δ.  Μεθοδολογία

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, το οποίο έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, πραγματοποιείται το σχολικό έτος 2017 – 2018, εντός & εκτός Αττικής, στο σχολικό πλαίσιο και κατά τη διάρκεια διδακτικής ώρας. Σχεδιάστηκε με γνώμονα τις ηλικιακές ομάδες μαθητών και κατ’ επέκταση τις διαφορετικές ανάγκες προσέγγισης και ενημέρωσης που προκύπτουν.

Το πρόγραμμα απευθύνεται στην Πρωτοβάθμια & Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
30 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top