Της Βασιλικής ΚουρλιμπίνηΚάθε άλλο παρά ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα που έρχονται από το χώρο της κρουαζιέρας για την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ,  ήδη υπάρχουν περισσότερες από 170 ακυρώσεις δρομολογίων τη σεζόν που έρχεται (χωρίς να υπολογίζονται οι εταιρείες που δεν είχαν προχωρήσει σε κράτηση), με την πτώση στην ζήτηση σε σύγκριση τις φετινές κρατήσεις να ξεπερνά το 30%, ποσοστό που μεταφράζεται σε απώλεια τουλάχιστον 350 χιλ. επισκεπτών. Στελέχη του κλάδου εκφράζουν μάλιστα φόβους πως το νούμερο αυτό ίσως αυξηθεί σημαντικά το επόμενο διάστημα.

Βασική αιτία της βουτιάς είναι η ακύρωση προγραμμάτων για προορισμούς της Τουρκίας, πολλά από τα οποία ήταν συνδυαστικά με ελληνικά λιμάνια. Μετά τα γεγονότα στην Αίγυπτο και την Τυνησία, η Ελλάδα και η Τουρκία είχαν σηκώσει το μεγαλύτερο «βάρος» των δρομολογίων κρουαζιέρας, εντούτοις πλέον οι ισορροπίες στην περιοχή είναι ρευστές και το ρίσκο για τη διατήρηση των υφιστάμενων δρομολογίων κρίνεται από πολλούς ομίλους ιδιαίτερα μεγάλο.

Το πλέον ανησυχητικό όμως είναι, όπως υποστηρίζουν στελέχη του χώρου, είναι πως διαφαίνεται μια τάση συρρίκνωσης στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου που πιθανόν θα έχει διάρκεια.

Εκτιμάται επίσης πως η φετινή αύξηση του αριθμού των επιβατών που κατέγραψαν οι ελληνικοί προορισμοί- σε ποσοστό που μεσοσταθμικά αγγίζει το 20%- ήταν συγκυριακή, αφού μετά και τα τρομοκρατικά χτυπήματα στην Τουρκία η επιλογή της Ελλάδας ήταν η ύστατη λύση ανάγκης… μια συγκυρία που όπως όλα δείχνουν δεν θα επαναληφθεί την επόμενη χρονιά. Άλλωστε η έλλειψη ανταγωνιστικών λιμενικών υπηρεσιών, σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, οι κακές υποδομές, η γραφειοκρατία και το πρόβλημα του μεταναστευτικού, δημιουργούν ένα αρνητικό «μείγμα», οδηγώντας τους τουριστικούς πράκτορες και τις εταιρείες να επανεξετάζουν την στάση τους έναντι της χώρας μας.

Η εξαγορά του ΟΛΠ από την COSCO και η δέσμευση του κινεζικού ομίλου να αναπτύξει τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας τόσο με επενδύσεις σε νέες θέσεις κρουαζιερόπλοιων και αναβάθμιση των υπηρεσιών του Πειραιά, όσο και με τη σύναψη στρατηγικών συμφωνιών με μεγάλους ξένους operators μπορεί, από την άλλη, να κρατήσει «ζωντανή» τη ζήτηση. Το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης των συνολικά 293,7 εκατ. ευρώ, που πρέπει να υλοποιήσει εντός της πενταετίας ο νέος μέτοχος, προορίζεται για την κρουαζιέρα και στόχος του ομίλου είναι η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας του λιμανιού του Πειραιά, από περίπου 1 εκατ. τον χρόνο που είναι τώρα, να αυξηθεί στο 1,5 εκατ. και μακροπρόθεσμα στα 3 εκατ.

Σύμφωνα με στοιχεία από τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας Ευρώπης (για το 2015), η συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία ανήλθε στα 489 εκατ. ευρώ. Η χώρα διατήρησε την κατάταξή της ως ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός στην Ευρώπη, με 13,3% στο μερίδιο της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας και 4.176.500 επιβάτες συνολικά.

vicky.kourlibini@capital.gr